
Românii cu permis categoria A nu se așteptau la asta în 2025. Ce trebuie să știe urgent.
Motocicliștii trebuie să respecte o regulă nouă
În 2025, autoritățile locale din mai multe orașe mari din România încep să aplice măsuri mai stricte legate de reducerea poluării produse de motociclete și scutere.
Regula îi vizează direct pe cei care circulă cu vehicule pe două roți mai vechi, mai ales în zonele centrale sau în apropierea spitalelor și școlilor.
Ce sunt Zonele cu Nivel Scăzut de Emisii și cum afectează motocicliștii
Mai multe orașe din România, printre care București, Cluj, Timișoara și Iași, au introdus sau urmează să introducă Zone cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE).
În aceste zone, nu mai pot circula liber motocicletele vechi care nu respectă normele Euro recente.
La fel ca și în cazul mașinilor, motocicletele poluante pot fi interzise complet sau taxate suplimentar, în funcție de decizia autorităților locale.
Ce norme trebuie să respecte motocicliștii în 2025
Motocicletele mai vechi de 10-15 ani, care nu au minim standardul Euro 3, 4 sau 5, pot fi oprite de poliție în zonele unde funcționează ZNSE. În București, de exemplu, normele Euro 5+ sunt deja luate în calcul pentru viitorul apropiat.
Motocicliștii riscă amenzi și reținerea certificatului de înmatriculare dacă circulă într-o zonă restricționată fără a respecta standardele de emisii impuse.
Când vor intra în vigoare restricțiile pentru motociclete și cine le aplică
Nu există o lege națională care interzice direct motocicletele mai vechi, dar fiecare primărie are dreptul să impună propriile reguli locale pentru reducerea poluării.
În București, de exemplu, proiectul “Oxygen” propune extinderea restricțiilor inclusiv asupra vehiculelor pe două roți.
Este posibil ca în anii următori să se introducă vignete speciale sau autocolante de emisii și pentru motociclete, așa cum se întâmplă deja în alte țări europene.
Românii cu permis categoria A nu se așteptau la asta în 2025. Ce trebuie să știe urgent.