
Șoferii români nu mai parchează ca înainte. Sistemul care se extinde în orașe.
Un nou tip de parcare prinde contur în România
Tot mai multe orașe din România caută soluții moderne pentru gestionarea spațiului urban, iar parcările de tip „puzzle” devin o opțiune tot mai frecventă.
Acest sistem presupune amplasarea mașinilor pe mai multe niveluri, cu ajutorul unor platforme culisante controlate electronic.
Soluția este deja implementată pe scară largă în orașe aglomerate din Asia și Europa, iar în România au existat până acum doar câteva proiecte-pilot, în București, Brașov sau Cluj-Napoca.
Chiar dacă infrastructura tradițională încă predomină, parcările semiautomatizate încep să fie luate tot mai în serios de administrațiile locale, în special în zonele unde terenul disponibil este limitat.
Cum funcționează sistemul semiautomatizat de tip „puzzle”.
Un exemplu recent este proiectul lansat în Pitești, unde Primăria a predat pe 12 iunie 2025 amplasamentul pentru prima parcare semiautomatizată din oraș, situată în cartierul Trivale, pe strada Frasinului. Aceasta va funcționa cu un sistem inteligent de tip „puzzle parking” și va oferi un total de 233 de locuri de parcare.
Contractul, în valoare de 12.718.958 de lei cu TVA, a fost atribuit firmei S.C. HIDRO GAZ PIPE S.R.L., iar durata de execuție este de 10 luni. Parcarea va fi supraterană, cu un regim de înălțime P+3E, și va fi compusă din șase module tip puzzle (PZL.04.09.33), fiecare având câte 33 de locuri.
Dintre cele 233 de locuri:
- 198 vor fi disponibile în sistemul semiautomatizat;
- 35 vor fi amenajate la sol, în afara sistemului puzzle.

Parcarea va include locuri pentru biciclete, stații electrice și un loc de joacă
Noul spațiu va integra o serie de facilități moderne, menite să răspundă nevoilor actuale ale cetățenilor:
- parcare pentru biciclete cu 50 de locuri;
- patru stații de încărcare pentru vehicule electrice;
- un loc de joacă destinat copiilor din cartier;
- o instalație fotovoltaică cu o capacitate de 162 kW, pentru funcționare sustenabilă.
Sistemul semiautomatizat va include: fundații de beton, structură metalică, acoperiș, anvelopare, instalații electrice, control de acces automatizat, recunoașterea automată a locurilor libere și un sistem complet de supraveghere video.
Parcarea va ocupa un teren de 4.597 mp, cu o suprafață construită de 843,67 mp și o înălțime maximă de 10,55 metri. Gradul de rezistență la foc al clădirii va fi II.
Soluții smart pentru traficul urban: ce urmează în România
Proiectul din Pitești este un exemplu al direcției pe care o pot urma și alte orașe din România. În condițiile în care spațiile de parcare sunt tot mai limitate, iar traficul urban tot mai sufocant, tehnologiile de tip „puzzle” pot deveni o soluție eficientă pentru descongestionare și creșterea confortului urban.
Totodată, integrarea sistemelor inteligente de recunoaștere automată, supraveghere video și energie verde arată că infrastructura urbană poate fi modernizată sustenabil. Astfel de proiecte rămân încă rare, dar odată implementate cu succes în orașe medii precum Pitești, ele pot deveni model pentru alte administrații locale.
Șoferii români nu mai parchează ca înainte. Sistemul care se extinde în orașe.