
DN 73 Pitești – Brașov: S-a bătut palma! Anunț pentru șoferii și turiștii care tranzitează zona.
Se lucrează din nou pe DN 73, între Câmpulung și Fundata. Firma constructoare a desfășurat o mobilizare impresionantă, lucrând pe mai multe fronturi la consolidarea terenului prin piloni și diguri de susținere.
Lucrările, reluate în forță
Asocierea de firme care se ocupă de reabilitarea DN 73, tronsonul dintre Câmpulung și Fundata, a oprit lucrările pentru o perioadă scurtă de timp.
Însă vremea favorabilă, cu temperaturi destul de ridicate pentru această perioadă au constituit un avantaj, iar lucrările reluate în forță au avansat destul de mult.
Pe acest tronson, au avut loc mai multe alunecări de teren, iar din acest motiv, firma constructoare a început să lucreze la consolidare. Peste 800 de piloni din beton și fier forjat vor fi introduși, iar mai multe zone vor beneficia de ziduri de susținere.
În prezent, circulația se desfășoară destul de greu, având în vedere că pe traseu sunt montate mai multe semafoare.
Contractul de execuție a lucrărilor de modernizare a celor 37,6 km dintre Câmpulung și Fundata a fost câștigat de constructorul Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj (ARL) deținut de Strabac Austria.
Pe lângă refacerea totală a straturilor de asfalt, proiectul prevede lărgirea carosabilului la minim 7 metri, reabilitarea sau reconstruiea a 7 poduri și a 89 de podețe de pe traseu. Vor fi resistematizate 5 intersecții cu drumuri laterale și vor fi reamenajate circa 1.300 de accese la proprietăți.
O provocare aparte pe acest sector sunt lucrările de consolidare, corpul drumului fiind afectat, în momentul de față, de numeroase zone cu alunecări de teren și cedări ale terasamentelor.
La finalizarea lucrărilor, vor fi refăcute toate elementele de semnalizare, marcaje și indicatoare rutiere și toate elementele de siguranță rutieră. Contractul are o valoare de peste 426 de milioane de lei, iar constructorul are la dispoziție 18 luni pentru realizarea investitiției din momentul emiterii ordinului de începere, adică din luna octombrie a anului trecut.
„A bătut palma” cu ARL Cluj
Compania de Drumuri a semnat cu ARL Cluj (parte a grupului Strabag) contractul pentru modernizarea DN 73 Câmpulung – Fundata, confirmând informația dată pe surse de Economedia încă din luna mai, după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestația depusă de constructorul Groma Hold din Bulgaria, desemnat inițial câștigător.
La peste un an de la lansarea licitației, după trei contestații admise la CNSC (detalii aici) și după reevaluarea ofertelor, CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov, i-a desemnat oficial pe clujeni câștigători ai contractului de aproape 500 milioane lei, arată economedia.ro.
Inițial, asocierea condusă de constructorul Groma Hold din Bulgaria câștigase licitația.
Groma Hold (Bulgaria), a depus ofertă doar pentru Lotul 1, iar ARL Cluj pentru ambele loturi.
Cartea de vizită a constructorului
Compania ARL Cluj este deținută de Strabag, constructor care a finalizat, cu 8 luni înainte de termen, lotul Chețani – Câmpia Turzii de pe A3 Transilvania.
Pentru lotul mai ușor din județul Brașov, constructorul român Viarom a început organizarea de șantier, în martie.
Primul contract pentru reabilitarea DN 73 Piteşti – Braşov (aproximativ 103 km) a fost semnat în 2011 cu asocierea Azvi – Straco pentru 275 milioane lei; lucrările au început de-abia în 2014 şi s-au blocat la 50%, din cauza proiectului tehnic vechi şi a costurilor de execuţie care nu mai puteau fi acoperite la valoarea reală.
Pentru Lotul 1 Câmpulung – limită jud. Brașov, modernizarea se va face pe 48 kilometri, iar pentru Lotul 2 contractul este de 250 de milioane lei și lucrări pe 36 de kilometri (jud. Brașov).
În august 2023, constructori din România, Bulgaria și Turcia au depus oferte la contractele de peste 700 de milioane lei pentru modernizarea a 74 de kilometri dintre Câmpulung, Bran și Brașov, tronsonul din Culoarul Rucăr-Bran unde nu s-au făcut lucrări în cadrul contractului de acum 10 ani, cu Azvi (detalii aici).
* LOT 1 km 54+050 – km 92+000, care cuprinde sectorul de pe teritoriul județului Argeș (Câmpulung – limita dintre județele Argeș și Brașov);
* LOT 2 km 92+000 – km 128+250, care cuprinde sectorul de pe teritoriul județului Brașov (limita dintre județele Argeș și Brașov – intrarea în municipiul Brașov). Proiectul prevede aducerea drumului la parametrii normali de funcționare și fluidizarea valorilor de trafic. Lucrările vizează, pe lângă lucrările de ranforsare și lărgire a carosabilului la minim 7 m, și modernizarea a 13 poduri, resistematizarea a 21 de intersecții, numeroase lucrări de consolidare, respectiv refacerea sistemului de evacuare a apelor pluviale. O schimbare importantă va fi și lărgirea la 4 benzi de circulație a sectorului cuprins între ieșirea din municipiul Brașov și intersecția cu drumul de legătură spre autostrada Râșnov – Cristian.
Nota de fundamentare
„DN 73 este un drum național european (E574) și se desfășoară pe teritoriul a două județe: Argeș și Brașov. Sectorul de la km 13+800 – km 42+850 și km 54+050 – km 92+000 se desfășoară pe teritoriul județului Argeș, iar sectorul de drum de la km 92+000 – km 128+250 pe teritoriul județului Brașov. Dintre cele 13 poduri care se regăsesc între km 54+050 – km 128+250, 7 poduri sunt parțial executate, 2 poduri sunt noi, 2 poduri au nevoie de lucrări complete de reabilitare, iar 2 poduri nu mai fac obiectul acestui proiect, fiind cuprinse în alte Contracte. Din 135 podețe, 19 au fost realizate în cadrul contractului reziliat, iar 116 au rămas de executat sau reparat.
Suplimentar faţă de soluţiile iniţiale, este prevăzută lărgirea la 4 benzi a drumului DN 73, între km 126+050 – km 128+250, pe 2,20 km, lărgire necesară datorită valorilor mari de trafic, precum și a geometriei drumurilor DN 73G și DN 73, km 128+250 – Brașov, ambele având profile de 4 benzi de circulație, zona unde în cadrul Studiului de Fezabilitate inițial era prevăzută menținerea platformei existente. Tot suplimentar sunt prevăzute fundaţii adâncite de parapeţi pe 7.266 m. Degradările constatate pe toată lungimea sectorului de drum studiat, pe care nu s-au realizat lucrări în cadrul contractului reziliat, sunt: fisuri și crăpături în stratul de uzură, pelade, faianțări, suprafețe cu ciupituri, suprafețe șlefuite, cedări de acostamente, rupturi de margine, degradări produse de lucrările de canalizări în special în localități. Degradările provocate de fenomenul de îngheț – dezgheț sunt: burdușirile, tasări, faianțări și văluriri”, arată Ministerul Transporturilor, în nota de fundamentare.
DN 73 Pitești – Brașov: S-a bătut palma! Anunț pentru șoferii și turiștii care tranzitează zona.