
Când trebuie să schimbi cauciucurile de iarnă în 2025. Reguli esențiale pentru șoferi.
Schimbarea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă este obligatorie prin lege, iar nerespectarea prevederilor atrage sancțiuni destul de mari. Șoferii sunt, însă, confuzi atunci când vine vorba de schimbarea cauciucurilor de iarnă cu cele de vară. Este obligatorie această măsură sau se poate circula în continuare cu anvelopele de iarnă chiar și în mijlocul verii?
Schimbare cauciucuri în 2025
Sunt câteva reguli esențiale de care șoferii trebuie să țină cont, atât pentru siguranța lor, cât și pentru a evita o amendă semnificativă, arată promotor.ro.
Când drumul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, mașina trebuie să fie echipată cu un set complet de cauciucuri de iarnă. Așa prevede Codul Rutier 2025, dar ține și de siguranța pe care o conferă aceste tipuri de anvelope când temperaturile sunt scăzute.
Însă, atunci când vine căldura, trebuie să treci la cauciucurile de vară? Când devine obligatorie schimbarea cauciucurilor de iarnă?
Legea din România impune folosirea anvelopelor de iarnă doar în anumite situații.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni […] conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie echipat cu anvelope de iarnă”, se precizează în Art. 102, alin 6.1, din legea 195/2002.
În schimb, în sezonul cald, schimbarea cauciucurilor de iarnă cu anvelope de vară nu este obligatorie.
Iarna nu-i ca… vara
Cu toate că legea nu stabilește când ar trebui făcut schimbul de anvelope, șoferii pot ține cont de anumite recomandări.
„Anvelopele de iarnă sunt concepute să asigure o aderență optimă doar în sezonul rece. Acestea sunt eficiente când e frig afară și asfaltul e rece. Însă, vara, aderența acestora scade, deci pot să apară diverse pericole. De exemplu, la distanța de frânare crește, poți să derapezi, așadar pui și pe alții în pericol. Cel mai bine e ca iarna să folosești anvelope de iarnă și vara pe cele de vară”, a explicat pentru ProMotor multiplul campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur.
În general, când temperaturile medii din timpul zilei scad sub 7 grade Celsius, este recomandat să folosim cauciucurile de iarnă. Iar când media zilnică a temperaturilor trece de acest prag, să montăm anvelopele de vară.
În sezonul cald, cauciucurile de iarnă se pot supraîncălzi, ceea ce duce la o deteriorare accelerată dar și la o aderență mai scăzută.
De cealaltă parte, anvelopele de vară nu sunt eficiente iarna. La temperaturi joase, acestea devin foarte rigide și pericolul de a derapa este foarte ridicat. Iar pe un drum lunecos, probabilitatea de a pierde controlul mașinii este uriașă.
Înălțimea profilului determină starea de uzură a anvelopei. Astfel, cu cât profilul este mai mic, cu atât aderența și controlul asupra mașinii vor scădea.
Sancțiuni și pentru anvelope uzate
De regulă, banda de rulare a unei anvelope noi trebuie să aibă minimum 9-11 mm înălțime. În interiorul acestor profile există mici linii de ghidaj. În momentul în care profilul s-a tocit și a ajuns la nivelul acestor linii de ghidaj, atunci anvelopa trebuie înlocuită pentru că este prea uzată.
Lipsa anvelopelor de iarnă când circulă pe un drum acoperit cu zăpadă sau gheață e sancționată cu o amendă de până la 4.050 de lei.
În plus, va fi reținut certificatul de înmatriculare al mașinii. Ceea ce înseamnă că vehiculul nu mai poate fi condus până când nu e echipat corespunzător.
Aceeași sancțiune se aplică și celor care merg cu anvelope uzate, indiferent că sunt de vară sau de iarnă.
Dacă legea nu prevede nimic în acest sens, când schimbăm cauciucurile de iarnă până la urmă? Oricând ai timp, însă este recomandat să faci asta înainte de a veni canicula, arată blog.janta.ro.
Prin luna aprilie-mai îți poți face programare la o vulcanizare pentru a-ți schimba anvelopele de iarnă cu cele de vară și a circula în condiții confortabile. În acest mod, prelungești și durata de viață a anvelopelor de iarnă.
Înainte însă de a pune cauciucurile de vară, ar trebui să te asiguri că ele sunt într-o stare bună și că nu sunt uzate. Există și o prevedere legală în acest sens care spune că toți șoferii trebuie să verifice dacă anvelopele au o înălțime minimă a profilului de 1.6 mm. Dacă sunt mult prea uzate, trebuie înlocuite de urgență. Specialiștii susțin că, dacă anvelopele de vară sunt uzate foarte mult, ar fi bine să păstrezi anvelopele de iarnă până la cumpărarea unui set nou de cauciucuri de vară. Utilizarea unor anvelope de vară neconforme nu face altceva decât să crească riscul de incidente în trafic.
Cum alegi cele mai bune anvelope?
Iată câteva sugestii care te vor ajuta să alegi cele mai bune anvelope de vară pentru mașina ta:
1. Asigură-te că știi care este dimensiunea corectă a cauciucurilor potrivite pentru mașina ta – aceste specificații se regăsesc în manualul vehiculului sau, de multe ori, chiar și pe o plăcuță de pe ușa șoferului.
2. Ia în considerare nevoile tale și stilul de condus – ai nevoie de o aderență superioară sau mai degrabă vrei să faci economie de combustibil?
3. Verifică etichetele pentru cauciucuri pentru a vedea în ce clasă se încadrează în funcție de eficiența combustibilului, aderența pe carosabilul umed și nivelul de zgomot exterior.
4. Stabilește bugetul – găsește un echilibru între preț și calitate, ia în considerare garanția, durata de viață a anvelopelor și performanța lor pe termen lung.
Aceleași criterii sunt valabile și pentru anvelopele de iarnă. Alege-ți anvelopele corect și informat pentru a evita incidentele nedorite din trafic și pentru a avea parte doar de călătorii plăcute și confortabile.
Sau le poți schimba chiar tu, dacă ai la îndemână instrumentele necesare:
Cric hidraulic – pentru a ridica mașina de la sol suficient de mult pentru a putea îndepărta anvelopele vechi și a le monta pe cele noi.
Chei pentru roți – asigură-te că ai cheia potrivită pentru șuruburile roților mașinii tale (aceste chei pot varia în funcție de vehiculul pe care îl conduci).
Blocaje pentru roți – pentru a evita mișcarea mașinii în timpul ridicării sau coborârii.
Echipament de protecție – în general, vorbim doar de niște mănuși de protecție care te vor proteja nu doar de murdărie, ci și de substanțele chimice de la nivelul cauciucurilor uzate.
Pompă sau pistol cu aer comprimat – pentru a regla presiunea din anvelope (poți face asta și la cea mai apropiată benzinărie).
Uită de programarea la vulcanizare
Procesul de schimbare al anvelopelor nu este deloc greu. Este suficient să schimbi o singură roată pentru a deveni expert. Așa că, poate de data aceasta ar fi bine să uiți de programarea la vulcanizare și să încerci să schimbi tu cauciucurile. Până la urmă, nu se știe niciodată când vei face pană și va trebui să montezi roata de rezervă.
Primul pas pe care trebuie să îl faci este să îți iei câteva măsuri de siguranță și să te asiguri că mașina este staționată pe o suprafață plană și stabilă. Oprește motorul și trage frâna de mână. Blochează roțile, folosește cricul pentru a ridica mașina și scoate pe rând roțile, folosind cheia. Îndepărtează anvelopele de iarnă, montează-le pe cele de vară, asigură-te că orificiile pentru șuruburi corespund și strânge șuruburile cu cheia. Coboară cricul, verifică presiunea din roți și poți pleca la drum, dar nu înainte de a te asigura că anvelopele de iarnă vor fi depozitate într-un loc adecvat, ferit de lumină și de umiditate, până iarna viitoare. Dacă nu ai un spațiu în care să le depozitezi, poți căuta firme care se ocupă special cu astfel de lucruri și au condițiile optime pentru păstrarea anvelopelor de iarnă sau de vară.
Când trebuie să schimbi cauciucurile de iarnă în 2025. Reguli esențiale pentru șoferi.
Când trebuie să schimbi cauciucurile de iarnă în 2025. Reguli esențiale pentru șoferi.