
N oua formă a legislației RCA, adoptată de România pentru a se alinia Directivei Europene privind asigurarea de răspundere civilă auto, a stârnit confuzie în rândul utilizatorilor de trotinete și biciclete electrice. Asigurarea nu devine obligatorie pentru toate aceste vehicule, ci doar în anumite situații clar definite. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR)
a venit cu explicații oficiale care lămuresc exact cine trebuie să încheie RCA și cine nu.Când devine RCA obligatoriu pentru trotinetele electrice
Conform modificărilor aduse Legii nr. 132/2017, obligația de a avea asigurare RCA se aplică oricărui mijloc de transport terestru cu propulsie proprie, care nu circulă pe șine, doar dacă îndeplinește anumite criterii tehnice.
Astfel, o trotinetă electrică
trebuie asigurată RCA dacă:- are o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, sau
- are o masă proprie de peste 25 kg și poate atinge o viteză mai mare de 14 km/h.
Cu alte cuvinte, nu denumirea vehiculului contează, ci viteza și greutatea acestuia. Majoritatea trotinetelor electrice de oraș, limitate la 25 km/h și cu greutate redusă, nu intră sub incidența acestei obligații.
Trotinetele rapide sunt considerate mopede
Un aspect esențial subliniat de UNSAR este că o trotinetă electrică ce poate depăși 25 km/h nu mai este încadrată legal ca trotinetă, ci ca moped. Pentru această categorie, obligația RCA exista și înainte de modificarea legii.
În plus, pentru mopede sunt necesare:
- permis de conducere categoria AM,
- înregistrarea vehiculului,
- respectarea tuturor regulilor aplicabile vehiculelor motorizate din trafic.
Așadar, utilizatorii de trotinete „modificate” sau cu performanțe peste limitele legale trebuie să știe că intră automat într-un regim mult mai strict.
Bicicletele electrice: cine NU are nevoie de RCA
Veștile bune sunt pentru cei care folosesc biciclete electrice cu pedalare asistată. Acestea nu sunt supuse obligației RCA, atât timp cât:
- motorul electric doar asistă pedalarea,
- bicicleta nu se poate deplasa exclusiv cu ajutorul motorului,
- funcția de accelerare (dacă există) nu poate fi activată fără utilizarea forței musculare.
Această interpretare este susținută inclusiv de o decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a stabilit că astfel de biciclete nu intră în definiția „vehiculului” pentru care este necesară asigurarea RCA.
RCA nu devine obligatoriu „la grămadă” pentru trotinete și biciclete electrice. Totul depinde de specificațiile tehnice ale vehiculului. Înainte de a încheia sau nu o poliță, utilizatorii ar trebui să verifice cu atenție viteza maximă constructivă și greutatea propriului mijloc de transport, pentru a ști exact ce obligații legale au.







































