Guvernul vrea să scoată la licitaţie sute de kilometri de autostradă şi de cale ferată în baza unui contract naţional, aprobat în ianuarie. Prin schimbările aduse de noua Biblie a infrastructurii, constructorii nu mai pot propune niciun fel de amendamente la contracte, iar studiile de fezabilitate devin facultative. Altfel spus, banii cheltuiţi până acum pe studii s-au dus pe Apa Sâmbetei! Numai pentru autostrada Piteşti-Sibiu s-au cheltuit milioane de euro pe două studii de fezabilitate, unul care a expirat, iar altul care a fost suspendat, iar acum acestea devin facultative?!!! Societatea civilă a criticat puternic CNAIR pentru că a scos la licitaţie proiecte precum autostrada Piteşti-Sibiu şi drumul expres Piteşti-Craiova în baza unor studii de fezabilitate mai vechi. Noul tip de contract naţional aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1 din 2018 înlocuieşte contractul de tip FIDIC aplicat până acum la marile lucrări de infrastructură. Dacă prin FIDIC litigiile sunt soluţionate, de regulă, prin arbitraj internaţional la Paris, în cazul contractelor standard introduse prin HG nr. 1 din 2018 soluţionarea litigiilor se realizează prin intermediul Curţii de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României.
Autostrăzile, veşnică abureală
Advertisement
Advertisement