Pe Marea Neagră, pe vremea mea, bărci cu pânze în competiţie erau fie la Mangalia, pentru că marina militară avea un port acolo – şi, deci, le era mai uşor să fie atenţi ca nu cumva vreunul dintre concurenţi să se simtă atras spre sudul turcesc – fie în faţa Hotelului „Rex” din Mamaia, unde se aflau în larg vedete rapide militare. Eu eram monitor de yachting la Club Mediterranee şi, odată, o franţuzoaică în vacanţă m-a întrebat ce fac navele militare în larg toată ziua. I-am răspuns că stau acolo ca să ne salveze dacă ne răsturnăm. Ţin bine minte privirea ei…
De ce vă povestesc toate acestea? Pentru că peste câteva ore voi fi la portul Le Havre. Cursa transatlantică „Jacques Vabre” cu bărci cu pânze s-a inspirat dintr-o celebră cale comercială pentru a-şi desemna parcursul. Din 1993 încoace, concurenţii o iau pe aceeaşi cale a vaselor de negustori care se întorceau în Americi după ce îşi lăsau sacii de cafea în Europa. Portul de cafea Le Havre a fost totdeauna locul de start al competiţiei. Sosirea a avut loc în porturi diferite în 24 de ani de existenţă: Cartagina (Columbia), Salvador de Bahia (Brazilia), Puerto Limon (Costa Rica) şi Itajai (Brazilia). Anul acesta, cea de a treisprezecea ediţie revine la Salvador de Bahia după două sosiri la Itajai, mai la sud.
Principiul acestei „rute a cafelei”, de 8.056 km, este simplu. Ca şi ruta romului, ea propune o traversare a Atlanticului, dar cu un echipaj de doi (în 1993, cursa s-a disputat cu un singur sportiv în fiecare ambarcaţiune). Proba are loc din doi în doi ani, cu patru categorii de ambarcaţiuni: de 12,19 metri lungime, multi-50, care au mai multe coci de 15,24 metri, monococi Imoca de 18,28 metri, care au scris legenda lui Vendée Globe, şi Ultimes, multicoci uriaşe de 32 metri. Vor fi patru la plecare, dintr-un total de 37 de ambarcaţiuni, iar în fiecare categorie va fi un câştigător. Am aflat că una dintre ambarcaţiuni aparţinând sultanatului arab Oman nu mai pleacă, pentru că unul dintre cei doi echipieri a fost arestat. Motivul: agresiune sexuală.
Durata cursei va fi de data aceasta de mai puţin de 10 zile. Dar nu mai pot scrie căci concurenţii sunt pe punctul de a părăsi portul Le Havre. Iar ăsta este un spectacol pe care nu-l pot rata.