
Se instalează 700 de radare pe trepied în România. Lista cu toate drumurile vizate.
Poliția Rutieră a anunțat că, din luna martie, va pune în funcțiune 700 de noi sisteme radar. Acestea sunt parte a proiectului e-Sigur, prin care șoselele sunt monitorizare permanent, arată promotor.ro.
e-Sigur, extins la nivelul întregii țări
Poliția a extins la nivel național noul sistem e-Sigur, prin care șoselele sunt monitorizate video permanent.
Autoritățile au fost dotate cu radare pe trepied moderne, care înregistrează video un anumit tronson de drum și detectează șoferii care circulă cu viteză.
De asemenea, în baza imaginilor filmate, pot fi sancționați și șoferii agresivi sau cei care încalcă alte reguli rutiere.
În prima etapă, câteva radare pe trepied au fost instalate pe autostrăzile A1 și A2 și pe DN2, în județul Vrancea.
După o perioadă de testare de două luni, sistemul e-Sigur a fost extins la nivelul întregii țări. Mai exact, la nivel național au fost distribuite 700 de radare pe trepied.
Aceste dispozitive sunt operate de un echipaj de poliție care instalează trepiedul pe marginea drumului. Apoi, pune dispozitivul radar pe acesta și pornește înregistrarea.
Noile sisteme sunt similare cu bine-cunoscutele pistoale radar. Au o cameră video de înaltă performanță, aparat de fotografiat digital și un sistem de măsurare a vitezei cu laser. Radarul poate identifica marca, numărul de înmatriculare și chiar persoana aflată la volanul mașinii.
Diferența este că radarul pe trepied înregistrează continuu traficul, în timp ce pistolul radar filmează doar când polițistul ține apăsat un buton.
Imaginile înregistrate de radarele pe trepied sunt descărcate, ulterior, pe un server al poliției. Un ofițer din cadrul brigăzii analizează întreaga filmare și dispune, în funcție de abaterile constatate, măsurile care se impun.
„Practic, activitatea constă în utilizarea dispozitivelor portabile, montate pe un trepied la un loc vizibil, captarea de imagini ce sunt ulterior transmise poliției rutiere și analizate. Procesul-verbal este comunicat ulterior la domiciliul conducătorului auto, fără a fi necesară oprirea acestuia în trafic”, a explicat, pentru stirileprotv.ro, Adrian Iosif, subcomisar Poliția Rutieră Prahova.
Pe ce drumuri sunt montate?
Noile radare pe trepied vor fi folosite, în general, pe drumurile unde s-au înregistrat cele mai multe evenimente rutiere.
Aceste dispozitive sunt ușor de montat și de demontat, pentru a permite echipajului de poliție să schimbe rapid locația.
Dar, având în vedere numărul accidentelor de circulație, pe lista drumurilor unde ar trebui să fie montate radare pe trepied, în 2025, se află, în top: DN1, DN2, DN6, DN 7 și DN 17.
700 de dispozitive au fost distribuite polițiștilor rutieri din toată țara. Deocamdată sunt trimise în teren doar unele, conform unei planificări care nu este publică.
Puteți observa radarele la marginea drumului, însoțite de mașina poliției. Agenții spun că nu se vor ascunde.
Atenție, însă, aparatul bate la o distanță de peste 1 kilometru!
400 de radare fixe
În plus, Compania Națională de Drumuri urmează să amplaseze alte 400 de radare fixe. Acestea vor fi integrate în sistemele video de supraveghere a drumurilor naționale și a autostrăzilor.
Iar când radarele fixe vor detecta un vehicul că a depășit limita de viteză, va transmite automat o alertă. Un polițist va analiza imaginile, la fel ca în cazul camerelor de rovinietă, și va aplica apoi sancțiunea corespunzătoare.
Amenda aplicată în baza înregistrărilor cu radare pe trepied se trimite prin Poștă, la domiciliul șoferului.
Poliția Rutieră transmite
„Abaterile sunt sancționate conform legii, după identificarea conducătorului auto. Amenda este expediată direct la domiciliu conducătorului auto, fără a fi necesară oprirea în trafic”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Poliției Române.
După ce e identificat șoferul, pe numele acestuia e întocmit un proces-verbal de constatare a contravenției. Sancțiunea este trimită, apoi, prin Poștă, la domiciliul conducătorului auto.
Pentru a identifica persoana care conducea mașina, Poliția trimite, tot prin Poștă, o notificare proprietarului mașinii. Acesta e obligat ca, în cel mult 5 zile, să anunțe cine conducea mașina. Dacă nu răspunde solicitării, proprietarul va plăti două amenzi. Una este cea pentru abaterea înregistrată de radar. Cea de-a doua este pentru necomunicarea informațiilor solicitate, care variază între 1.822,5 lei și 4.050 lei.
Dacă proprietarul indică, însă, o altă persoană decât cea care a condus în realitate mașina, atunci riscă dosar penal pentru fals în declarații oficiale. Doi conducători auto sunt cercetați penal, în prezent, după ce au declarat, în fals, că la volan s-ar fi aflat soțiile lor. Polițiștii și-au dat seama de minciună după ce au analizat imaginile înregistrate cu radarul pe trepied. Cei doi riscă, acum, până la 2 ani de închisoare.
Se instalează 700 de radare pe trepied în România. Lista cu toate drumurile vizate.