Unică în Europa! Gara din Argeș care te duce cu gândul la palatele din Andaluzia.
Construită în timpul regelui Carol I, între 1895-1898, Gara Regală, unică în Europa, a ajuns, după 1989, într-o stare acută de degradare, din cauza ignoranței autorităților și a multiplelor blocaje birocratice. Dar iată că, după 35 de ani de stat în umbra nepăsării, bijuteria arhitectonică vede luminița de la capătul tunelului.
Gara Regală – ultimul punct feroviar de acces către Curtea de Argeș și Transfăgărășan – va renaște ca Pasărea Phoenix, din propria-i cenușă, după deceniile de abandon. Reabilitarea care a început, în sfârșit, va fi finalizată până în vara lui 2026.
Deși Primăria Curtea de Argeș a eliberat autorizația de construcție la 15 aprilie 2024, lucrările propriu-zise au început pe 28 octombrie 2024, abia după aprobarea Listei obiectivelor de investiții finanțate din surse proprii CFR.
Reabilitarea a început cu fațada
„Lucrările de reabilitare a Gării Regale au început cu fațada. De asemenea, constructorul a montat schelele la interior, în sala de așteptare, care va fi complet refăcută, termenul de finalizare a contractului de reabilitare fiind 24 de luni.
Gara din Curtea de Argeş a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care a avut loc punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti-Curtea de Argeş, având lungimea de 38,4 kilometri.
A fost construită în mai puţin de unsprezece luni, la cererea Regelui Carol I, după planurile cunoscutului arhitect francez André Lecomte du Noüy, acelaşi care restaurase Mănăstirea Curtea de Argeş”, informează, pe Facebook, Primăra Curtea de Argeș.
Arhitectura care o face unică în lume
Clădirea gării din Curtea de Argeș, ridicată la cererea Regelui Carol I, a fost construită în mai puțin de un an, din dorința de a face ca deplasările familiei regale să fie mai ușoare. Artistul din spatele acestui locaș este arhitectul care a restaurat și Mănăstirea Curtea de Argeș, francezul André Lecomte du Noüy, iar lucrările au fost realizate de arhitectul italian Giulio Magni, alături de inginerul român Elie Radu.
Clădirea, unică în Europa, a fost declarat monument de arhitectură datorită stilului în care a fost construită. Se îmbină un model original francez cu elemente în stil neoromânesc, iar decoraţiunile duc cu gândul la palatele din Andaluzia.
Regii pășeau pe covorul roșu
Încorporând trei stilul arhitecturale diferite – romantic, bizantin și clasic românesc – gara din Curtea de Argeș reprezintă un simbol al țării noastre în ceea ce privește regalitatea.
Un obicei păstrat, încă de pe vremea lui Carol I, era ca un covor roșu să fie întins mereu când Regele Mihai trecea pragul gării din Curtea de Argeș. Îndrăgitul monarh era așteptat de oficialitățile orașului și întâmpinat cu bucurie.
Amintiri sub candelabrul de cristal
„Gara din Curtea de Argeș este un monument istoric aflat pe teritoriul municipiului Curtea de Argeș.
Arhitectul italian Giulio Magni a primit, în același an 1898, o comandă pentru realizarea a două gări (aproape identice) și a unei halte pe liniile Pitești – Curtea de Argeș și Adjud – Comănești – Ghimeș, ambele linii executate sub coordonarea inginerului român Elie Radu. Gările gemene din Curtea de Argeș și Comănești reprezintă o ilustrare a viziunii lui Magni asupra stilului național, el combinând elemente cu certe filiații în arhitectura romanică cu motive și materiale de tip oriental, asimilate pe filieră bizantină.
Destinată să servească linia Pitești – Curtea de Argeș, în lungime de 38,4 kilometri, gara a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care s-a dat în folosință și linia de cale ferată.
Decorațiile exterioare sunt realizate cu brâuri de ceramică smălțuită executate de meșteri italieni, iar ancadramentele ușilor și ferestrelor sunt făcute tot din cărămidă smălțuită. Pentru învelitoarea acoperișului s-au folosit solzi de ardezie. Dimensiunile mici ale solzilor au permis urmărirea conturului nervurilor bolților.
Din cauza neglijenței autorităților, gara se găsește într-o avansată stare de degradare. Tencuiala de pe pereți este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiș, ceasul Paul Garnier amplasat pe fațada dinspre peroane, asemănător celui din Gara Centrală din Paris, nu mai funcționează, maiestuosul candelabru de cristal care lumina sala de așteptare, încăpere în care se țineau odinioară cele mai frumoase baluri ale acelor vremuri, a fost transferat la Regionala CFR Craiova, Gara din Curtea de Argeș pierzând astfel un element decorativ excepțional”, așa este descrisă Gara Regală Curtea de Argeș în Wikipedia, Enciclopedia liberă.
După reabilitarea mult-așteptată și meritată, Gara Regală Curtea de Argeș va scrie un nou capitol luminos, în istoria cetății.
Unică în Europa! Gara din Argeș care te duce cu gândul la palatele din Andaluzia.