Toată presa românească şi nu numai, inclusiv noi, a publicat recent ştirea că Dacia a mai bătut un record: peste 584.000 de maşini vândute în 2016. Cel mai bun an din istoria mărcii. Dar dincolo de această ştire triumfalistă se ascunde o realitate care ar trebui să le dea fiori reci pe şira spinării tuturor celor care conduc această ţară: nu toate Daciile vândute au fost fabricate la uzina de la Mioveni. Cifrele spun că în 2016 la Mioveni s-au fabricat sub 340.000 de maşini. Ceva mai puţin decât în 2015; ăsta ar fi primul semnal de alarmă. Un altul, mult mai sever: cele două fabrici ale grupului Renault din Maroc (Casablanca şi Tanger) au fabricat anul trecut 345.000 de maşini, cu vreo 50.000 mai multe decât în anul precedent. 2016 devine astfel primul an în care producţia de Dacii din Maroc a fost peste cea din România.
Accentul se pune pe Maroc
În vreme ce la noi cifrele scad, în Maroc cresc. În plus, fabrica de la Casablanca încă lucrează departe de potenţial, producând doar vreo 72.000 de maşini în 2016. Cea de la Mioveni, fără investiţii suplimentare, şi-a cam atins capacitatea maximă. Iar Renault, în ultimii ani, a investit masiv în Maroc, nu în România.
Sunt cifre care arată limpede încotro merg lucrurile. Nu trebuie să fii mare specialist în industria auto sau în management/marketing ca să pricepi că, încet, dar sigur, accentul nu se mai pune pe Mioveni, ci pe Maroc. Cu toate consecinţele ce pot decurge de aici.
În ce ne priveşte, suntem siguri că starea aceasta de lucruri e strâns legată de veşnica tărăgănare a demarării lucrărilor la autostrada spre Sibiu. Ne contrazice cineva din Guvern?
Sorin SIMION