Video. Așa arată acum Lotul 5 Pitești-Curtea de Argeș al Autostrăzii Sibiu-Pitești.
Lotul 5 al Autostrăzii A1 începe anul 2024 de la 60 % execuție și ar putea fi una dintre surprizele din infrastructura mare pentru acest an. În totală contradicție cu mobilizarea și lucrările mult întârziate de la Pod Brăila +Drumurile de Legătură (24 km.) pe lotul Pitești-Curtea de Argeș constructorul italian WeBuild a recuperat întârzierile, ba chiar ar putea încerca o deschidere parțială la sfârșitul anului, înainte de termenul din contract, 1 septembrie 2025.
Antreprenorul are un termen ,,generos” de 4 ani pentru construirea celor 30 de kilometri, dar spre deosebire de alte loturi la câmpie cu o lungime asemănătoare, pe traseu sunt foarte multe structuri, iar unele chiar foarte lungi. Principalele structuri: 13 poduri, 3 pasaje, un viaduct, și 3 noduri rutiere, cel mai lung viaduct fiind cel de 818 metri zona dig Lac Budeasa.
În octombrie 2023, lotul 5 era la aprox. 50 %, iar acum a ajuns la 60 % execuție, potrivit raportului de progres CNAIR. Cu avans foarte bun la structuri și terasamente, cu o iarnă scurtă și mai ales cu același ritm pe șantier se poate lua în discuție o deschidere parțială până la nodul Mănicești/Vâlcele, pe aproape o jumătate din lungime. Însă pentru a păstra mobilizarea, WeBuild nu trebuie să transfere resursele pe lotul 3 Tigveni-Cornetu, șantier care ar trebui să fie deschis efectiv la vară, lot foarte greu de 37 de kilometri și tunel de 1,7 km., iar la Calea Ferată constructorul din Italia are 3 mari contracte modernizare/electrificare PNRR : aprox. 120 de kilometri pe Magistralele 100 și 300. Pe de altă parte, în a doua parte a anului, WeBuild ar trebui să termine tronsoane de pe M 200 la Bârzava, pe Valea Mureșului unde lucrările sunt avansate 90 %.
O deschidere parțială ar contribui semnificativ și la fluidizarea circulației la nodul rutier Bascov (ieșire A 1/intrare DN 7) unde se formează cozi și ambuteiaje, iar pentru evitarea cozilor de la Dedulești-Dealul Negru unii dintre șoferi (nu transportatori ) ar putea folosi și varianta prin Curtea de Argeș-Râmnicu Vâlcea pe DN 73 C, un drum cu restricție de tonaj. Este un Drum Național pe care CNAIR nu l-a pregătit corespunzător pentru rerutarea treptată a traficului de tranzit. Astfel, cel mai târziu în 2025, cu autostradă completă până la Curtea de Argeș DN 73 C va prelua poate chiar câteva mii de mașini de pe DN 7 Dealul Negru. (n.r modernizarea DN 73 C este, deocamdată în studiu de fezabilitate). Pe lotul 4 Curtea de Argeș -Tigveni (10 km.) PORR avansează bine la tunelul Momaia și se estimează finalizarea în 2026, iar pe lotul 3 Tigveni-Cornetu (37 km.) Webuild are termen de 45 de luni de la momentul ordinului de începere. Pentru lotul 2 Cornetu-Boița (31 km.) și cel mai greu proeict contractat, Mapa -Cengiz (Turcia) are 50 de luni și ar trebui să înceapă lucrările la vară. În mod realist, mai devreme de 2030 nu pot fi terminați cei 68 de kilometri în zona de munte, deși oficialii din Transporturi au avansat termenul 2028.
Imagini de pe șantier au fost publicate pe Canalul YouTube Constantin Mateescu
Sursa: economedia.ro