Centrul Cultural Pitești organizează, în perioada 6-10 noiembrie 2023, noi evenimente cultural-educative și de dezvoltare personală, care pot fi urmărite online, pe pagina oficială de Facebook a instituției, și pe site-ul oficial (www.centrul-cultural-pitesti.ro), acțiuni la care publicul are acces în limita locurilor disponibile:
Cenaclul „Armonii Argeșene”, coordonat de președintele Ligii Scriitorilor Români – Filiala Argeș, scriitorul dr. Adrian Mitroi, luni, 6 noiembrie, de la ora 13.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
Lansarea nr. 3/2023 al revistei-document „Restituiri Pitești”, în cadrul proiectului cultural-educativ sub genericul „Istorie și istorii cu Marin Toma”, eveniment care va avea loc live, pe pagina oficială de Facebook a Centrului Cultural Pitești, luni, 6 noiembrie, de la ora 20.00.
“Revista-document este o publicație a Primăriei Municipiului Pitești, prin Centrul Cultural Pitești, care apare trimestrial de mai bine de cincisprezece ani. Construite pe temeliile cercetării istorice a izvoarelor documentare despre trecutul Piteștilor, articolele publicate și-au păstrat esența în tot acest timp, însă au și explorat teme pluridisciplinare, aparținând unor domenii înrudite istoriei precum dreptul, teologia, literatura și variate aspecte ale culturii și civilizației umanității. În numărul curent, cititorii pot regăsi următoarele materiale: dr. Marius ANDREESCU, ; dr. Octavian DĂRMĂNESCU, ; dr. Aurel RADU, ; Robert-Aurelian ROMAN, <1895, 1896 și 1897, primii ani ai cinematografiei în România>; pr. drd. Marius MARINAC, ”, informează Marin Toma.
Dezbaterea cu tema “Păpușile din porțelan”, în cadrul proiectului cultural-educativ sub genericul “Copii și părinți, prietenii mei!”, coordonat de profesoara de istorie și educație fizică Maria Simona Mitroi, de la Școala Gimnazială “Ion Pillat”, având-o invitată specială pe Marilena Zidăroiu, colecționar de păpuși, eveniment care se va desfășura marți, 7 noiembrie, de la ora 14.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
“Cu aceeași bucurie o întâmpinăm pe doamna Marilena Zidăroiu, o colecționară de excepție, care ne-a încântat și în luna precedentă cu impresionanta sa colecție de păpuși. De data aceasta, ne va introduce în perioada Evului Mediu a păpușilor. O altfel de lecție de istorie, o încântare pentru elevii prezenți în sală, dar și pentru spectatorii virtuali”, spune Simona Maria Mitroi.
Conferința cu tema “Există o Franță pentru fiecare. Amintiri de pe Sena, repovestite pe Argeș”, în cadrul proiectului cultural-educativ “Colocviile Municipiului Pitești”, coordonat de redactorul-șef al revistei de cultură “Argeș”, scriitorul dr. Leonid Dragomir, avându-l invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, eveniment care va avea loc marți, 7 noiembrie, de la ora 17.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții. „Cunoscutul istoric și analist politic Adrian Cioroianu va susține conferința-dezbatere cu tema . Fostul ambasador al României pe lângă UNESCO în perioada 2015 – 2020 va depăna amintiri ale experiențelor de la Paris și din Franța, marcate între altele de evenimente precum atentatele de la Bataclan sau epidemia de Covid-19. Ca și la cea dintâi prezență la Centrul Cultural Pitești, din anul 2022, Adrian Cioroianu va răspunde cu solicitudine întrebărilor publicului”, spune Leonid Dragomir.
Prelegerea cu tema „Paris, mon amour. Istorie și semnificații”, în cadrul proiectului cultural-educativ „Biografii de excepție”, coordonat de muzeograful, scriitorul, dr. în istorie Octavian Dărmănescu, miercuri, 8 noiembrie, de la ora 14.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
„Un fel de Romă a modernității, Parisul reprezintă un cap de linie al Evului Mediu: momentul 1789, Revoluția Franceză, este unul unic în istoria Europei. Mai mult, orașul luminilor a influențat ireversibil istoria lumii. Vă invit într-o călătorie istorică și fotografică a celor mai importante momente și locuri ale unui vechi oraș european, unul la fel de viu, de fermecător ca odinioară. De ce? Pentru că Parisul păstrează cel mai mare centru istoric din siturile urbane medievale europene. Așadar, istorie pe viu”, spune Octavian Dărmănescu.
Dezbaterea cu tema „Pitta Dosha”, în cadrul proiectului de dezvoltare personală „Ayurveda, calea către Sine, către descoperire, acceptare și vindecare”, coordonat de promotorul cultural Maria Sorial, având-o invitată pe Laura – Simona Ilie, medic nutriționist, practicant Ayurveda, miercuri, 8 noiembrie, de la ora 17.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
“Ne propunem în a patra prezentare a medicului și cercetătorului medical Laura-Simona Ilie să explicăm al treilea tip constituțional, și anume tipul constituțional ayurvedic predominant Pitta Dosha. De ce spunem predominant Pitta Dosha? Deoarece, conform Ayurveda, cele trei energii subtile vitale primare (Vata, Pitta si Kapha) se manifestă în tot ceea ce este viu, ele susținând viața, iar, atunci când una dintre energii se manifestă mai puternic, este deci cea dominantă. Ființa care are ca predominanță energia vitală Pitta Dosha are caracteristici care ating oarecum idealul, atât din punct de vedere fizic (trup zvelt și elastic, caracterizat de proporționalitate), cât și din punct de vedere psihomental (are o discriminare mentală ieșită din comun), dar există o singură condiție: să fie în armonie, și nu în dezechilibru. Ființa Pitta Dosha în armonie este liderul perfect, care știe ce trebuie să facă în cele mai dificile condiții, va găsi mereu soluția cea mai bună la problema cea mai grea, va fi optimistă, va avea bunăvoință și forță interioară, curaj, încredere în sine, vivacitate, va emana o strălucire aparte și oamenii din jurul ei vor simți acest lucru. Are o mare intensitate a trăirii, ceea ce va face ca starea sa să fie transferată cu ușurință către ceilalți. Este expansivă, solară (având în subtilul energetic focul, însemnând de fapt transformarea), activă și, cel mai important, eficientă. Are în nucleul personalității starea de claritate, precum și eficiența, nefiind afectată de neîncrederea nimănui. Uneori ființa Pitta reacționează intempestiv și spune: Da, s-a descărcat într-adevăr, dar de energie! Natura perturbată a ființei Pitta Dosha (care se manifestă uneori prin mânie și criticism exagerat, fiind mereu în competiție chiar cu ea însăși și având de cele mai multe ori standarde autoimpuse) conduce ființa către o mare lipsă de disciplină în viața personală, având o rigoare doar în ceea ce privește performanțele și obiectivele. Ființa Pitta își va spune mereu: și acest mai târziu nu vine niciodată.Vă invităm alături de noi pentru a înțelege tipologia constituțională ayurvedică Pitta Dosha!”, spune Maria Sorial.
Prelegerea cu tema „Cum este cu putință ceva nou? Istoria înțeleasă ca progres în conștiința libertății”, în cadrul proiectului cultural-educativ „Cultură și credință în societatea contemporană”, coordonat de conf. univ. dr. Marius Andreescu, de la Facultatea de Drept din Pitești, eveniment care va avea loc joi, 9 noiembrie, de la ora 14.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
“ – Vorbă veche, foarte veche, care a avut mare succes la vremea ei. Ea ne-a rămas din cartea (I, 10), atribuită regelui Solomon (1082-975 î.e.n.). Firește că astăzi, în epoca energiei atomice, a laserului și a rachetelor cosmice, expresia pare anacronică. De altfel, întregul context: . se referă la nemișcare, la stagnare, la o repetare stereotipă a fenomenelor. Cu alte cuvinte, tot ce se săvârșește pe lume s-a mai întâmplat cîndva și se va mai întâmpla după un timp. Romanticii au interpretat însă acest ca fiind tot ceea ce este etern omenesc repetându-se într-un circuit nesfârșit, ca de pildă: nașterea, dragostea, moartea… Totuși, cum este cu putință ceva nou?- în universul constantelor existențiale, a repetabilității inexorabile a legilor firii, ale istoriei. Noul, în calitatea sa existențială, absolută există: Întruparea Mântuitorului, moartea și Învierea sa, realități unice, irepetabile în istoria lumii și a mântuirii și care se constituie ca premisă pentru progres și devenire în istoria naturală, a omului și a societății reprezintă noutatea ontologică fundamentală ce infirmă vechile cuvinte tragice pe care le spunea Eclesiastul. Există cel puţin două forme de a înţelege istoria. Prima dintre acestea are în vedere diacronia faptelor care se petrec într-un anumit interval temporar cu un om, cu un popor sau însăşi cultura şi civilizaţia. Cealaltă modalitate este mai profundă şi are ca obiect sensurile, semnificaţiile pe care faptele istorice le relevă şi care se constituie într-un prezent continuu ce poate fi invocat pentru starea actuală a unui om, a unei naţiuni sau a unei civilizaţii. Progresul în istorie este foarte bine definit de marele filosof Hegel prin invocarea idealului valoric suprem care ar trebui să se regăsească atât în istoria omului, ca fiinţă individuală, în istoria unei colectivităţi, cât şi în istoria culturii, respectiv libertatea. În acest sens gânditorul de la Iena spunea că istoria, privită prin sensurile şi semnificaţiile culturale şi cu raportare la conştiinţa de sine a omului sau la spiritul unei colectivităţi, nu este altceva decât . Dialectica progresului și a regresului, noul în istorie, dar și stagnarea caracterizează evoluția omului, a societății, culturii și civilizației. În expunerea noastră vom dezvolta pe larg această temă”, spune Marius Andreescu.
Prelegerea cu tema „Frica în multiple forme”, în cadrul proiectului de dezvoltare personală „Clubul de lumină”, coordonat de terapeuta și scriitoarea Corina Caltan, eveniment care se va desfășura joi, 9 noiembrie, de la ora 16.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
“Frica în multiple forme ne dictează comportamentul, sănătatea și viața. Vom vorbi despre aceste tipologii și despre modul în care ne putem elibera de propriile frici”, spune Corina Caltan.
Dialogul cu tema „Remember Mihaela Sandu”, în cadrul proiectului cultural-educativ sub genericul „Confluențe literare”, coordonat de scriitoarea și profesoara de limba și literatura română/franceză Allora Albulescu, joi, 9 noiembrie, de la ora 17.00, în Sala Ars Nova de la Casa Cărții.
„Vă propun evocarea regretatei Mihaela Sandu, fostă membră a cenaclurilor și . Evenimentul se va desfășura sub egida Fundației literare , informează Allora Albulescu.