Reclama este sufletul comerțului. Am auzit cu toții această zicală românească despre care știm că este a dracului de adevărată. Pretutindeni în lume se cheltuiesc sume imense pe reclame și publicitate în presa tipărită și în audiovizual, pe tricourile tuturor sportivilor de performanță, pe afișaje cât mai șocante și atrăgătoare sau pe marginea stadioanelor pe care se joacă meciuri televizate ce sunt preluate pe toate continentele.
Din nefericire, una este să se facă reclame pentru săpunuri, detergenți, pastă de dinți, băuturi alcoolice sau răcoritoare, dulciuri, alimente, mașini, destinații de vacanță, televizoare, cosmetice, tricotaje, vopsele pentru păr și alta este să se promoveze inconștient medicamente pentru patologia umană care-i incomensurabilă și imprevizibilă.
Cum este posibil să se facă o reclamă de-a dreptul agresivă pentru medicamente în România, pe toate canalele de televiziune? Avem o populație cu foarte grave probleme de sănătate, românii sunt naivi și creduli, nu stau mult să gândească, să analizeze ce au văzut și ce au auzit, mulți având un dăunător spirit de turmă. Se bulucesc în farmacii, solicită cutare medicament fără parafa unui medic care să-și asume prescripția, de cele mai multe ori se primește ce au cerut, iar ulterior constată că a fost o leapșă.
Oameni buni, am în spate câteva decenii de carieră, știu ce spun și am curajul să-mi asum vorbele. Înainte de a vă autotrata după ureche, după ce vedeți în reclamele televizate sau citiți pe internet, după sfaturile vecinilor, rudelor și binevoitorilor de ocazie, gândiți-vă că indiferent de nivelul profesional, nu există în lume un singur medic care să nu fi greșit diagnostice ce s-au soldat cu eșecuri ce pot merge până la decesul bolnavilor. Păi, dacă-i așa, cum să-ți permiți să riști tratamente neindicate? Ne face plăcere să cheltuim bani pe cai verzi pe pereți?
Dermatovenerologia, specialitatea mea, tratează boli ale pielii, părului, unghiilor și pe cele transmise prin relații sexuale. Știu mii de situații în care conaționalii mei s-au tratat aiurea și inutil cu medicamente ce au ajuns să fie din zi cu zi mai scumpe. În privința felului cum ne tratăm, poate ne va reveni mintea la cap. Suntem săraci la buzunare, dar să nu mai fim săraci și cu duhul!