Vestea anului pentru studenţii de la Universitatea din Piteşti: Consorțiu Universitar Dual.
O poveste frumoasă, începută în urmă cu 60 de ani: Universitatea din Pitești (UPIT), în care s-au format atâtea generații de studenți, dintre care unii au performat pe plan național și internațional. Prestigioasa instituție se află la un moment de răscuruce, în care va face pasul spre un alt nivel. Detalii a oferit, telespectatorilor „Antena 3” Pitești, conf. univ. dr. ing. Dumitru Chirleșan, rectorul UPIT, în calitate de invitat al emisiunii „Subiect de presă”, realizată de Cristina Munteanu și Mihai Golescu, directorul ziarului nostru.
Dăruire
După 1990, Universitatea din Pitești a cunoscut mai multe etape. Societatea s-a schimbat, așteptările și pretențiile tinerilor care voiau să studieze nu au mai fost aceleași, iar instituția a făcut față cu brio. Unele decizii au fost inedite, temerare; proiecte diverse și-au dovedit eficiența. La toate a fost nu doar martor, ci și părtaș, profesorul Dumitru Chirleșan, care și-a pus amprenta asupra evoluției instituției în care a petrecut 31 de ani! I-a trecut timid pragul, întâi ca asistent universitar plătit cu ora. Și-a pus nu doar cunoștințele în slujba profesiei sale, ci și sufletul. Iar răsplata eforturilor sale a venit ca o consecință, în urmă cu șase ani, când a fost ales rector. Un sentiment de nostalgie l-a cuprins în ziua aniversării a 60 de ani ai UPIT. Distinsul profesor a realizat cât se repede a zburat timpul… Iar acum, noi orizonturi se deschid pentru instituția pe care o conduce.
Model nemțesc
România nu are experiența învățământului dual, deși tentative au mai fost. Există, la nivel experimental, două clase de liceu din județul nostru integrate într-un asemenea proiect. Mai marele Universității din Pitești a explicat pe înțelesul tuturor: „Învățămânul dual are ca origine societatea germană. Nemții au ajuns la concluzia că degeaba îl înveți pe un tânăr carte, dacă nu îl înveți practică. Învață teorie trei-patru ani, apoi ajunge în fabrică, unde ceea ce a învățat nu mai are valoare pentru că tehnologia evoluează cu o viteză mult mai mare decât cunoștințele lui teoretice. Atunci, germanii ce au făcut? Au gândit așa: tânărul să stea șase luni în școală și șase luni în fabrică! Asta înseamnă dualism. Tot în Germania s-a pus la cale o colaborare între școală și agenții economici. Se armonizează cele două medii și programa este adaptată cerințelor. Cel aflat încă la stadiul de acumulare a cunoștințelor le va dobândi pe cele de care are nevoie în prezent și, mai ales, în viitor, pe fiecare disciplină în parte – mecanică, electricitate, fizică. Sistemul în sine e valabil la orice nivel de învățământ. Se îmbină nevoile de pe piața muncii, pe de o parte, cu capabilitățile de formare profesională și toată lumea are de câștigat”.
Pionierat
Termenul de învățământ dual este vehiculat de peste un an. Există în Argeș, la nivel de liceu, câteva clase în sistem dual. Conducerea UPIT a fost avangardistă în acest domeniu. În 2002, instituția era deja parteneră în trei proiecte coordonate de germani, focalizate pe educația tinerilor, pe învățământul universitar și pe cel vocațional-profesional. Astăzi, autoritățile din România consideră oportun și foarte necesar învățământul dual. Această nevoie a generat întocmirea unui program național pentru punerea pe picioare a învățământului dual în țara noastră. Se vor crea la nivel național 10 sau 11 consorții care să implementeze învățământul dual, fiecare în altă regiune. În țara noastră sunt șapte regiuni, plus Bucureștiul. În regiunea Sud-Muntenia, singura universitate de stat care a început acest proiect și are capacitatea necesară de a implementa cu eficență programul este Universitatea din Pitești.
Nu-i întâmplător
Rectorul a explicat că succesul nu este întâmplător, ci este rodul unor decizii luate mai demult: „Noi aveam demarat procesul de dezvoltare al învățământului dual de nivel academic încă de acum doi ani; avem deja puse la punct materialele de referință pentru noua structură”. În regiunea Sud-Muntenia mai există o universitate, la Ploiești, precum și cea de la Târgoviște. Prof. Dumitru Chirleșan a creionat și schița noului consorțiu: „Vom avea pe lângă UPIT Inspectoratul Școlar, autoritățile locale – primăriile, sigur și Consiliul Județean, câteva licee. Platforma de construcție a consorțiului va fi Universitatea Pitești, care va gestiona întregul proces. Vom pregăti elevii de la fiecare nivel în parte, de la cel gimnazial, până la cel de master. Beneficiarii – adolescenții, tinerii, elevii și studenții – nu vor simți diferența, vreo presiune de vreun anumit fel, nici birocratică, nici de altă natură”.
Armonizare
Vor fi multe schimbări, inclusiv de mentalitate. Nu mai poate gândi nimeni că beneficiarul va avea săptămânal cursuri la aceleași materii. Va trebui conceput totul modular. Se vor preda în primele săptămâni materiile fundamentale, în cele șase luni cât stă în școală să acumuleze bagajul de cunoștințe necesar în perioada în care va face practică în fabrică. Se vor armoniza noțiunile teoretice cu practica. Asta nu însemnnă nicidecum că se va înlocui în totalitate învățământul clasic cu cel dual. Ele vor funcționa în alternanță. Rectorul a ținut să precizeze că aceste consorții, care vor exista la nivelul întregii țări, vor pregăti doar terenul pentru a fi elaborată, apoi, o legislație adecvată: „Totul va fi la nivel de experiement, vom vedea ce merge și ce nu”.
O piatră de încercare
Invitatul emisiunii crede în vastul proiect național al învățământului dual, dar este și realist: „Anticipez că pot să apară probleme nu la noi, la UPIT, ci la nivel preacademic. Un exemplu: Bacalaureatul, care la noi a devenit un obstacol, fiind o piatră de încercare. Fără el nu se mai pot urma studii superioare. La noi, e centrat pe acumularea de cunoștințe; dacă tocește, elevul scapă, trece! Nu spun că nu trebuie să existe o formă de evaluare la sfârșitul unui ciclu, precum liceul. Dar Bacalaureatul trebuie să se diversifice. Vorbim despre noi forme de evaluare, despre Bac-ul tehnologic, vorbim despre multe. Dar doar vorbim, de schimbat, nu s-a schimbat nimic”.
O șansă pentru fiecare
Vremea învățământului de dragul învățământului s-a dus! O spune tranșant rectorul Dumitru Chirleșan: „Noi, românii, am rămas înțepeniți în ideea de Bacalaureat. Cine nu îl ia nu mai are nicio șansă! Dar să ne gândim nu doar la procentul de peste 30% care nu îl trece, ci și la cei care nu se prezintă deloc! E o dramă! De ce a pierdut copilul acela patru ani? Aici intervin beneficiile învățământului dual! Să aibă șansa să-și dovedească alte talente, alte abilități, trebuie să fie el bun la ceva… Să învețe o meserie din mers, să facă doi ani de liceu, dar și doi ani de fabrică, pentru a se specializa într-o meserie. Să apară lăcătuși buni, electricieni buni, instalatori buni. Cea mai mare problemă, în România, este fluiditatea majoră a forței de muncă. Ca agent economic, nu te mai poți baza că ai un specialist bun pentru ani de zile. De azi pe mâine te trezești că a plecat! Și cu cine îi înlocuim? Pozăm într-o societate elitistă, unde dă bine pentru imagine dacă ai Bacalaureatul, o facultate, o diplomă… Dar este absolut necesar să ne focalizăm pe latura practică, pe nevoia imediată a economiei, a pieței de muncă! Și în acest sens, Consorțiul Universitar Dual, ale cărui baze deja sunt puse la UPIT, este o șansă mare, pentru tineri”.