
Nu mai treci de ITP în 2025 cu aceste defecte ascunse. Decizie fără precedent!
Toate mașinile trebuie supuse unei verificări tehnice amănunțite, la un anumit interval de timp. Vehiculele care nu trec de inspecție, nu mai pot fi conduse pe drumurile publice. Ce reparații ar trebui să faceți înainte de ITP și care sunt principalele defecte pentru care mașina nu trece Inspecția Tehnică Periodică, în 2025, aflați în ceea ce urmează.
Cât timp e valabil ITP
Inginerii care vor efectua ITP-ul sunt specializați și vor observa chiar și cele mai mici improvizații. Așadar, este indicat să faceți o verificare amănunțită a mașinii, înainte de a merge la ITP, arată promotor.ro.
Legislația rutieră în vigoare permite circulația pe drumurile publice doar autovehiculelor care au Inspecția Tehnică Periodică valabilă.
ITP se face la cel mult 3 ani și sunt analizate în amănunt toate componentele vehiculului, inclusiv emisiile de noxe. Dacă sunt constatate defecțiuni majore sau periculoase, mașina nu va trece inspecția.
În cazul mașinilor noi, ITP-ul este valabil pentru o perioadă de 3 ani, din momentul achiziției mașinii.
Totodată, dacă autoturismul are între 3 și 12 ani vechime, atunci ITP-ul se face la fiecare 2 ani.
Însă, în cazul mașinilor care au fost puse în circulație de mai mult de 12 ani, Inspecția Tehnică Periodică trebuie refăcută anual.
Asigurați-vă că aveți toate documentele necesare
Actele pe care trebuie să le prezentați când faceți ITP-ul la mașină sunt:
- certificatul de înmatriculare;
- asigurarea auto obligatorie valabilă (RCA);
- cartea de identitate a mașinii.
Însă, înainte de a duce mașina la ITP, este important să faceți o verificare generală a mașinii:
- faceți schimbul de ulei și filtre (de ulei, de carburant, de aer, de polen);
- verificați și, dacă e cazul, completați/înlocuiți toate fluidele (lichidul de frână, lichidul de răcire etc.);
- asigurați-vă că plăcuțele de frână nu sunt uzate și că frâna de mână funcționează;
- testați uzura ambreiajului;
- verificați dacă există erori în computerul mașinii;
- asigurați-vă că anvelopele nu sunt prea uzate;
- verificați dacă filtrul de particule funcționează corect;
- remediați problemele electrice (faruri, stopuri, semnalizare);
- înlocuiți parbrizul, dacă e crăpat etc.
Acestea sunt printre cele mai importante aspecte ce trebuie rezolvate, înainte de ITP. Altfel, există riscul ca mașina să nu primească drept de circulație dacă sunt constatate astfel de deficiențe.
Fie că e vorba de o tablă îndoită, de un far spart sau de o problemă tehnică, nu trebuie făcută o reparație superficială
Filtrul de particule are rolul de a distruge mare parte din noxele rezultate, în urma arderii carburantului. Acesta face parte din sistemul de eșapament. Preia gazele la ieșirea din motor și le arde încă o dată la temperaturi foarte ridicate. În acest fel sunt distruse majoritatea particulelor nocive, înainte de a fi evacuate în atmosferă.
Dacă DPF/GPF nu funcționează, mașina va avea emisii de noxe peste limita legală. Caz în care nu va trece de verificarea tehnică.
De asemenea, dacă are urme ale unui accident (tablă îndoită, far spart, etc.), mașina nu va primi drept de circulație.
Parbrizul crăpat este un alt motiv pentru care un vehicul e respins la ITP.
În cazul defectelor la caroserie, este obligatoriu ca acestea să fie reparate corect, înainte de ITP. Mai ales dacă acestea au apărut ca urmare a unui accident. Pentru că înseamnă că mașina nu a fost reparată în decursul a 30 de zile, conform legii, deci va fi respinsă.
Printre problemele care duc la respingerea mașinii la ITP se mai numără:
- sistemul de frânare ineficient;
- defecțiuni de iluminare;
- caroserie afectată de rugină;
- lipsa documentelor.
În cazul în care mașina are probleme majore sau periculoase, atunci va fi respinsă și nu va primi drept de circulație. Iar proprietarul va avea la dispoziție 30 de zile pentru a remedia defectele.
Nu mai treci de ITP în 2025 cu aceste defecte ascunse. Decizie fără precedent!