
Apare o nouă taxă în România. Șeful Dacia, Mihai Bordeanu a făcut anunțul.
O nouă taxă de poluare
Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia, este de părere că piața auto din România are nevoie de măsuri suplimentare, care să facă Programul Rabla mai eficient, în așa fel încât să aibă efectele dorite, de înnoire a parcului auto.
Conform lui Bordeanu, diminuarea numărului de mașini cu o vechime foarte mare se poate face doar printr-o taxare diferită, mai mare, el spunând că aceasta este propunerea Dacia, de câțiva ani, arată Economedia.ro.
„Treaba asta e ca și cum am avea inundație în casă și tot ce facem e să ștergem pe jos să scoatem apa, dar nu reparăm țeava respectivă. Așa este și cu Rabla. Este într-adevăr un stimulent pentru achiziție de mașini noi, dar pe de altă parte nu lucrăm la cauză. Continuă achiziția nefiscalizată de mașini vechi. Statul nu câștigă nimic din asta, statul ne taxează pe noi, pe bună dreptate, că mașinile noi trebuie să fie taxate. Dar avem mașini foarte vechi. Discuția noastră cu ministerul e în jurul fenomenului respectiv. Noi am vrea să-l diminuăm. Nimeni nu a zis că trebuie interzise importurile”, a declarat Mihai Bordeanu, în timpul unei întâlniri cu jurnaliști, la care a participat și Economedia.
Datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată că, la finalul anului 2024, în România existau 3,037 milioane de euro autoturisme cu o vechime de peste 20 de ani, cea mai mare proporție din totalul mașinilor.
„Aici e o decizie politică, nu e una matematică”
Potrivit directorului Bordeanu, compania a realizat un studiu, împreună cu compania de consultanță Price Waterhouse Coopers, care recomandă taxarea achiziției și deținerii de mașini vechi, pentru a diminua acest fenomen.
„Avem un studiu făcut cu Price Waterhouse Coopers de aproape 2 ani, pe care îl actualizăm în fiecare an, în speranța că în discuțiile cu guvernanți o să găsim înțelegere. Noi recomandăm de fapt o taxare a achiziției și a deținerii de mașină veche, poluantă. O astfel de măsură respectă 100% legile europene, există în multe țări lucruri asemănătoare”, a spus el.
Bordeanu susține însă că pentru o astfel de măsură este nevoie de decizie politică. „Singurul lucru care ne lipsește – de altminteri, recunoscut și de fostul ministru și chiar și de actualul ministru – este decizia politică. Pentru că aici e o decizie politică, nu e una matematică. Politica zice să mai vedem, că e o taxă în plus. Nici măcar nu am ajuns să discutăm cuantumul”, afirmă Bordeanu.
Conform directorului Bordeanu, o astfel de măsură ar rezolva parțial inclusiv problemele legate de deficite ale administrației. „Una dintre variantele propuse este ca taxarea să fie făcută de administrația locală. Ar acoperi o parte din deficitele bugetare, poate fi o sursă de venit din taxarea respectivă și ar beneficia și autoritățile locale de un extra-buget”, a mai precizat Bordeanu.
„Cu 5.000 de euro n-a mers”
Șeful Dacia în România arată că încă au loc discuții cu Ministerul Mediului despre programul Rabla în 2025, dar încă nu există o decizie privind schimbările.
El afirmă însă că reducerea tichetului pentru mașini electrice la 5.000 de euro nu a funcționat, motiv pentru care achiziția de mașini electrice a picat anul trecut.
„Discuțiile în privința programului Rabla din 2025 sunt în toi. Nu avem date concrete, dar toate vocile par să spună un singur lucru – cu 5.000 (euro, n.r.) n-a mers. Ca atare, dacă va fi mai mult cu 500, cu o mie sau două, nu știu și nimeni nu vă poate spune, în momentul ăsta. Discutăm și sperăm să fie luată o decizie cât mai curând”.
Reprezentantul Dacia mai susține că este nevoie de o demarare cât mai rapidă a programului Rabla.
„Un demaraj rapid al Rabla ne ajută și, în contrast, unul întârziat ne încurcă foarte mult. Pentru că oamenii stau în așteptare să vadă cum va arăta programul. Nimeni nu vrea să cumpere la preț întreg dacă există o subvenție. Sper ca în două – trei săptămâni să existe măcar o idee despre cum va continua Rabla. Varianta deloc dorită, la care nu vreau să mă gândesc, e cea în care nu vom mai avea un program Rabla. Chiar și în acest al doilea caz, dacă nevoile clienților arată că le trebuie un autoturism electric accesibil, unii vor mai cumpăra. Nu vor mai fi atât de mulți, desigur, pentru că vor trebui să plătească mai mult”, a declarat Mihai Bordeanu.
Amintim că valoarea tichetului Rabla Plus pentru achiziția unei mașini electrice s-a redus puternic, de la 10.000 de euro, la 5.000 de euro, anul trecut. Luna aceasta, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că își dorește o creștere a valorii tichetului pentru Rabla Plus, dar și o simplificare a procedurii.
„Îmi doresc ca valoarea ecotichetului la autoturismele electrice să crească. Reamintesc că aceasta a scăzut, anul trecut, de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a descurajat, cel mai probabil, mulți români să achiziționeze un autoturism electric. (…) Ne dorim să simplificăm procedura. Întrucât în acest moment există mai multe ecobonificații, voi veni cu o propunere pentru programul multianual 2025-2030”, a menționat Mircea Fechet.
Apare o nouă taxă în România. Șeful Dacia, Mihai Bordeanu a făcut anunțul.
5 Comentarii
Anonim
Nu ar fi bine sa iti faci treaba ta bordeene si sa nu pui taxe ?
Gicu
De ce să iau alta mașină? A mea are tot 3 pistoane și 0,9l si consuma tot 5,5l/100km, ca o tigaie de Dacie. Ce dacă e fabricata în 2021? Mofturi!
Dan
Am folosit o mașină ,,Dacia MCV” ptr 1 săptămână(aproape noua-30000 km)
Avea motor de 0,9 l.
A consumat 8l/100 km și la pornirea AC se poticnea,mai că nu se oprea.
Am un VW din 2004 1900cmc
Consuma în oraș 8-9 l/100km
Cu ce este mai puțin poluanta cea noua?
Anonim
Au fost bune daciile cât s-au fabricat pe diesel, acum numai fabrică diesel, decât purici de 0.9 și 1.0, care până și puricii subt mai mari decât ce au căruțele astea de dacii din ziua de azi.
Lucian
Bordeanu ăsta nu are altceva de făcut?
De ce să renunț eu la A6 din 2010, mașină premium ce funcționează excelent și în ziua de azi, pentru o tigaie care nu îți oferă nici 25% din confortul, siguranța și calitatea pe care mi-o oferă mașina menționată anterior?
Doar ca să facă ei vânzare?