Când zici școală, trebuie să te gândești, în primul rând, la societatea de mâine. Cum este școala azi așa va fi și societatea de mâine. Este simplu: învățământul, educația pregătesc premisele meritocrației. Școala educă, formează competențe, iar administratorii societății le promovează. Fluxul este întrerupt de politică. Și nu numai la noi!
Pandemia Covid atacă școala în fundamentul ei: dezorganizează, complică lucrurile, amenință și cu șubrezenia sănătății elevilor și cadrelor didactice. Se formulează exigențe complexe în legătură cu noul an școlar și tare ne este teamă că Ministerul Educației, cu ramurile sale administrative în județe, nu prea are puterile de ale împlini. În primul rând, baza materială: distanțarea fizică este greu de realizat, în multe școli, din cauza lipsei spațiilor. Apoi, trierea epidemiologică, asigurarea pachetului de măsuri de prevenție – măști, dezinfectanţi – nu sunt chestiuni ușoare. Nu toți elevii, mai ales la sate, au internet. Nu toți elevii au laptopuri sau tablete.
Se vorbește despre izolarea cu panouri de plexiglas. Unii specialiști le neagă, pentru că acestea s-ar transforma în depozite de Covid. Și, apoi, acum, când deschiderea anului școlar bate la ușă, de unde să procuri atâta plexiglas?
Pandemia a afectat școala în structura sa intimă: altă pedagogie în sistemul online, altă metodică, profesori care să stăpânească noua comunicare. Este afectată interactivitatea. Unul este învățământul „față în față”, altul este cel… la distanță, intermediat tehnic. Pandemia Covid a picat foarte prost. Este vorba, dacă vă amintiți, de programul „România educată”, pe care președintele Iohannis l-a prezentat ca salvator al valorilor.
Nu poți face educație completă online! Lipsește fluxul acela pe care ți-l transmite omul de la catedră, lipsește spiritul participativ, este afectată comunicarea, nu mai poți face educație diferențiată. Sunt atâtea lucruri noi care au intervenit – negativ – în viața școlii, încât nu puțini au tras semnalul: este o generație afectată profund și persistența Covid-ului poate da naștere unei catastrofe educaționale a unei generații.
Privesc cu îngrijorare începutul noului an școlar. Este vorba, în primul rând, de sănătatea reală a elevilor și, metaforic, de însăși sănătatea școlii ca menire. Aminteam, la început, de politică. Se vede, de la o poștă, că pe primul plan au trecut alegerile. Am scris de câteva ori că și acestea pot deveni surse de îmbolnăvire. Nu mai revenim. Faptul că „centrul” a delegat răspunderile factorilor locali ascunde și un pic de lașitate, de „spălare pe mâini”! Este un joc stupid care ni se propune. Azi – cifre îngrijorătoare pe frontul epidemiei; mâine, prin hotărâre de guvern – minune! – Covid-ul nu mai este periculos!!! Haida-de!!!
Nu este ușor, azi, să fii factor decident, dar tocmai la greu se verifică valoarea. Altfel, să avem noi, în primul rând, grijă să fim sănătoși, că altfel…
4 Comentarii
Goargăș
Dacă este adevărat ce se ,,bârfește”, că deschiderea școlilor ar servi drept pretext pentru desfășurarea alegerilor, nu vom putea afla niciodată. Un scenariu vehiculat: între începerea școlilor și dată alegerilor sunt două săptămâni, exact perioada de incubație a noului coronavirus. Pe urmă, având în vedere că asigurarea distanței fizice între cei prezenți la studii este o glumă la un număr de elevi și studenți în jur de 3,5 milioane, în cazul creșterii alarmante a îmbolnăvirilor, Dumnezeu cu mila! Probabil se vor închide din nou școlile, scopul a fost atins! În plus, la alegeri, votanții vor da de doua ori masca jos, pentru identificare.
Nu pot înțelege de ce nu au fost amânate alegerile, nu pot înțelege de ce nu începe școala mai târziu, pentru a se vedea/analiza impactul cu gripa sezonieră.
Ca urmare, nu voi merge la vot. Nu îndemn și pe alții să procedeze la fel, precum un președinte de tristă amintire și nu numai. Nomina odiosa!
Anonim
Se pare ca scoala se va amana.
Aloe Vera
” Nu poți face educație completă online ” . Completa nu-i, dar este ceva mai mult decat nimic .
Maniceanu Valentin
Ar putea exista educatie 100 % online daca s-ar pune la punct infrastructura necesara. Avem oameni eficienti in domeniul IT care sa ajute invatamantul online, prin construirea de platforme speciale pentru invatamantul primar, gimnazial, universitar si care sa realizeze si carti in format electronic. Problema principala sunt fondurile necesare realizarii acestei infrastructuri pe tot cuprinsul tarii si implicarea institutiilor raspunzatoare din invatamant. Multi spun ca invatamantul online nu se compara cu invatamantul face to face. Dar cate firme care ofera cursuri online , cu platforme unde profesorul le explica live parti din materia predata sunt? Sunt destule, iar cursantii sunt foarte multumiti de acest sistem de predare.