În oraşele şi satele noastre sunt nenumăraţi oameni civilizaţi, dar cei mai mulţi dintre ei sunt inculţi. Am văzut de nenumărate ori asemenea oameni. Ei pot avea doctorate sau alte studii academice. Îi putem vedea la volanul maşinilor luxoase, îmbrăcaţi în costume croite la Viena sau Paris, ştiu să citească şi să scrie, cunosc o limbă străină, au numeroase cunoştinţe de geografie, de istorie, de politică şi multe altele. E vorba despre omul civilizat. E la curent cu toate chestiunile. Probabil că e ateist, materialist, politician. Poate chiar un politician important. Cine se poate îndoi de asta? El este un „om foarte bine” faţă de profesoraşul cumsecade, harnic şi cuviincios, care este un „om de bine”. Deci, vorbim de două tipuri umane: unul care arată foarte bine şi altul care e de bine. Dacă primul are tot ce-i trebuie, de la maşină luxoasă la vilă şi conturi bancare, cel de-al doilea e un biet profesor, să zicem, care duce o viaţă patriarhală, cu multe lipsuri, dar în discursurile lui vehiculează tot felul de idei şi credinţe despre o lume mai bună şi mai fericită, situată nu lângă el, ci undeva departe, în timp şi în spaţiu. El cunoaşte tradiţiile poporului din care se trage, îşi cunoaşte limba maternă foarte bine, este preocupat să fie folositor semenilor săi, sufletul lui este plin de speranţă etc.
Prin urmare, ce-i desparte pe aceşti doi oameni? Pentru a răspunde la întrebare trebuie să ne întoarcem în timp până în momentul în care cei doi aveau 14 ani. Să presupunem că la acea vârstă cei doi au fost educaţi de şcoala noastră pentru a deveni nişte oameni cinstiţi în viaţa publică, arătându-li-se icoana unei societăţi cum ar trebui să fie. Dar într-o societate bântuită de corupţie, aceşti elevi încep a cunoaşte deosebirea dintre ideal şi realitate şi ajung să creadă că cinstea şi corectitudinea în viaţa publică sunt o piedică pentru afirmarea proprie. Ei văd cum cei corupţi se îmbogăţesc şi trăiesc bine, iar cei cinstiţi trăiesc în lipsuri şi se confruntă cu tot felul de probleme. Dar ce-i desparte, totuşi? Păi, tocmai idealul. Dacă individul civilizat a renunţat la ideal şi ia de la viaţă tot ce poate, celălalt, profesorul, tocmai pentru ideal militează şi se mulţumeşte cu puţin.
Prin urmare, idealul face deosebirea între un om civilizat şi un om de cultură. Idealul îl face pe ţăran autentic, precum îl face şi pe orăşean. Deci, idealul este izvorul identităţii noastre. Un om civilizat nu are identitate, pentru că civilizaţia poate fi transnaţională, continentală, chiar planetară, în timp un om cultural îşi are identitatea sa naţională, de limbă şi cultură. Civilizaţia nu-l schimbă numai pe om, ci şi pământul pe care locuim cu toţii şi de la care ne procurăm hrana zilnică. Dacă pentru ţăran pământul este sufletul lui, pentru un civilizat pământul este un bun capital. Or, astăzi, în lumea satului există mai mulţi civilizaţi decât ţărani. Pentru omul civilizat, dar fără identitate, totul este de vânzare, pentru omul cu identitate, pământul, care este sufletul său, nu se vinde niciodată.
La fel cum nici casa părintească nu este de vânzare. Civilizatul este interesat doar să-şi menţină standardul de viaţă. Nu are altă ambiţie. Civilizaţia lui e plină de strălucire, constituită din maşini de lux, telefoane de ultima modă, ceasuri scumpe, costume la fel de scumpe, vile, conturi bancare, dar cu un imens gol sufletesc. Bogăţia acestor oameni este o ideogramă materială, proiectând în lumea exterioară cele mai diverse mişcări din lumea lor interioară. Golul din fiinţa lor se materializează exterior într-o podoabă purtată ostentativ: o brăţară grosolană din aur, un lanţ de aur purtat la gât, inele în fiecare deget etc. Aurul le prelungeşte personalitatea, aşa cum telefonul le prelungeşte auzul. Oamenii civilizaţi se întâlnesc la bancă, ceilalţi la biserică. Aşa s-a impus noua identitate a omului actual.
De ce civilizatul nostru este incult? Nu putem susţine categoric acest lucru. Şi totuşi, vorbim de un incult, pentru că el a pierdut dreapta judecată, dreapta sa simţire, pe care le va fi avut în copilăria sa nevinovată. Pentru că o falsă bunăstare materială a distrus în sufletul lui tot ce era simţire de român. Deci, i-a distrus identitatea. El azi e un automat, un behaviorist, cu stimuli şi reacţii de răspuns. Este chiar un străin faţă de propria sa etnie. Este, de regulă, fără tărie de caracter, în schimb posedă o mare forţă a veleităţilor. Un om dreptcredincios, cu dragoste de neam, cu respect pentru ordinea socială, pentru credinţe şi moravurile naţionale, dar bogăţia i-a ucis sufletul. Iată de ce el poate trăi oriunde în lume, îşi cumpără case în afara ţării, nu mai are identitate de român, ci de om civilizat, pentru că – nu-i aşa? – „e îmbrăcat ca un domn, dar nu are minte de om”, cum zice o vorbă românească.
Gheorghe SAVU
8 Comentarii
Victor Viorel
La noi sunt mulţi oameni civilizaţi, dar care se comportă barbar. Să fie această civilizaţie una barbară?
Profesosarul
Unde mai vedeti profesorasi cu ideal? Profesorii de azi urmaresc numai sa le creasca salariile, dau meditatii, sunt pusi numai pe castig de bani
Popa ionel
Fara eductie nu avem medici. Fara educatie nu avem politie. Fara educatie nu avem pompieri. Fara educatie nu avem parlementari. Fara educatie nu avem senatori. Fara educatie nu avem ……….
Educatie este prioritara intr-un stat de drept si democratic. Aveti grija de voi sa nu dispareti, multa bafta.
Petrică
Doar 10% din profesori fac meditaţie.
Este adevărat, dvs. vă referiţi probabil la şefii sistemului de educaţie, care au ajuns acolo că altceva nu ştiu să facă (oricum nu se pune problema ca aceştia să facă meditaţii că nu ştiu pentru ei darăminte pentru a oferi altora), preocuparea acestora fiind să facă bani şi nu din muncă că asta este pentru proşti, maşini şi tractoare.
Samir
Profesorii merita toata cinstea
directorul
Ce este el lor este multa sanatate si sucesuri
Elena Delia Dumitrica
Primul semn al lipsei de civilizatie este dispretul fata de acela care incearca sa te pregateasca sa fii civilizat: educatorul/invatatorul/profesorul. Am observat ca efortul de a-i educa pe oameni declanseaza, in multe cazuri, frustrari, fiindca, in modelarea comportamentelor, se recurge, uneori la aspecte nu tocmai placute pentru discipoli: li se fac observatii, sunt certati, li se impun reguli etc. . Aceste frustrari se acutizeaza cu timpul tocmai pentru simplul motiv ca fostii elevi certati cu scoala au devenit tocmai maturii din exemplele negative pe care profesorul le dadea.
Puiu
Un editorial este prea puţin ca să putem vorbi despre civilizaţie. De aceea gruparea în oameni care arată bine şi oameni de bine mi se pare mult mai inspirată pentru exprimarea foarte succintă a părerii dvs. Oamenii care arată bine încep să se înmulţească, în timp ce oamenii de bine sunt într-o enormă scădere. De aici apare o nouă împărţire: oameni cu identitate şi oameni fără identitate. Nu ştiu dacă în incultură sau în cultură introduceţi şi educaţia!? Dar eu am convingerea că de aici aţi plecat în concepţia editorialului. Dacă am dreptate, atunci pot susţine că pierderea treptată a educaţiei a dus la formarea noilor oameni. Niciodată un om needucat nu poate să ajungă un om civilizat. În schimb, după umila mea părere, un incult poate să fie un om foarte civilizat. Cred în schimb că şi un om de cultură poate fi unul dintre necivilizaţi şi am foarte multe exemple! Plămăditorii oamenilor civilizaţi încep să se rărească şi mă refer în mod special la familii, educatori ş.a-m.d. Din această cauză oamenii civilizaţi încep să se vadă precum beţivii care trec printre cei ce nu consumă alcool.