M-am aflat ieri printre sutele de studenţi care-şi căutau de muncă la târgul de profil deschis în corpul central al Universităţii din Piteşti. Deşi nu mai semăn cu ei – am devenit inginer cu mulţi ani în urmă – câţiva reprezentanţi ai unor firme au vrut să ştie ce m-ar interesa, ba chiar mi-au prezentat oferte. Şi, credeţi-mă, tinerii aveau de unde alege: erau acolo, printre alţii, Groupe Renault, Nidec, Electroargeş, Delta Invest, Gic Nosag şi multe alte firme de servicii şi înaltă tehnologie.
La un stand, aproape de intrare, o tânără vindea… cursuri gratuite şi voluntariat. Da, mi se pare absolut normal să le oferi copiilor, pe lângă posibilitatea unui loc de muncă, şi ştiinţa (sau arta) de a gândi cu mintea deschisă – englezii numesc asta „open mind”. Fiindcă noi, ca ţară, avem nevoie înainte de toate de minţi deschise, de vizionari, care să elaboreze strategii reale de dezvoltare.
Scriam recent, tot în acest colţ de pagină, sub titlul „Ţara politicienilor mărunţi„, că ducem lipsă de conducători adevăraţi, de oameni politici cu viziune. Şi demonstram acest lucru nu referindu-ne la infrastructura rutieră prăpădită a României, ci la distanţa uriaşă care ne separă de ţări puternice, cu firme uriaşe care investesc enorm în strategie şi în dezvoltare. Cu sprijinul unui foarte bun inginer IT piteştean, Bogdan Suditu, am arătat că firmei BMW i-au trebuit 40 de ani de cercetare şi inovare ca să fabrice maşina electrică, adică un produs al viitorului. Şi i-au mai trebuit câteva sute de ingineri de excepţie, selectaţi dintre mii de ingineri foarte buni.
Dar pentru a avea astfel de oameni, care să proiecteze şi să construiască o maşină electrică, este necesar – spune acelaşi inginer – ca programa de învăţământ din universităţile tehnice să prevadă în mod expres studierea acestui concept. Or, asta presupune şi cooperarea între diversele domenii de studiu ştiinţific implicate în proiectarea şi construcţia maşinii electrice: adică mecanică, mecatronică, electrotehnică, electronică, automatizări, computere şi chimie. Deci, vorbim, iată, despre „mintea deshisă”. O avem?
O altă firmă de marcă, Volkswagen, va investi în următorii patru ani 60 miliarde euro pentru dezvoltarea maşinii electrice! Prin comparaţie, PIB-ul României este de 150 miliarde euro. Deci, timp de câţiva ani, o singură companie va aloca într-o astfel de cercetare o sumă aproape cât jumătate din PIB-ul nostru. De unde ştim aceste lucruri? Din publicaţii de profil, dar şi de la inginerul Bogdan Suditu, care – atenţie! – cu câţiva ani în urmă dădea o lovitură serioasă industriei auto germane, după ce demonstra că airbagurile produse la Timişoara de concernul Continental au mari probleme în funcţionare, putând fie să se declanşeze atunci când nu e cazul, fie să nu se declanşeze deloc la impact.
Mă întorc cu gândul bun la târgul de cariere deschis ieri la Universitatea din Piteşti, acolo unde am găsit o… fabrică de tineri. O fabrică de creiere în ţara politicienilor mărunţi…
3 Comentarii
Rumburak
Laudabila initiativa acelor companii si determinarea celor care stiu sa impartaseasca aceste veritabile exceptii fata de un oras auster si prea adesea asimilat unui ghetou insa marea problema a acestui judet napastuit rezida in punerea pe butuci a intregii industrii cu implicarea nemijlocita a partidului unic. Chiar daca Automobile Dacia sau cele cateva companii din industria orizontala sunt interesate de achizitia de creiere, tinerii ( aceia care sunt exceptii) continua sa plece pe capete din tara scarbiti fiind de tot ceea ce ii inconjoara. Pitestiul ofera totusi exemple redutabile de tineri cu minti luminate in stare sa produca efecte extraordinare in plan profesional. Dusmanii lor sunt multi. Societatea ii izoleaza, politicienii ii ignora, cultura este o ruina, iar siguranta cetateanului a ajuns un mit. Pitestiul ofera pe strazi un laborator de exterminare a oricarei intiative creative iar UPIT unul de cercetare liturgica dotat dupa ultimele standarde. In atare conditii cel mai bun medic din pitesti ramane acceleratul de Bucuresti, iar El-Dorado pentru orice tanar ramane Occidentul. Aici trebuie bagat buldozerul si ras totul pana la radacina, apoi cultivat cu orice s-ar mai putea prinde. Nu inteleg de ce nimeni nu ia taurul de coarne si declara acest oras , municipiu defavorizat pentru ca realitatea aceasta este. S-ar obtine nenumarate avantaje de la o situatie de fapt pe care nimeni nu o recunoaste. Pitesteanul este pudic, rupt in fund si cu multe betesuguri insa nu-l intrece nimeni cand este vorba de mandrie si purtat de tinichele. Cele cateva sute de bogatasi sunt urmasii unor zarzavagii, soferi, traficanti, prostituate si vanzatori de vidia si blugi pe malul Bosforului. Pentru acesti antreprenori ,,veritabili” singurele lecturi raman etichetele de chiloti cumparate de prin mall-uri. Acesti indivizi imberbi nu numai ca nu pot valida o inteligenta dar se si opun oricarei consecinte a acesteia.
Anonim
Ce spui, soro, mai ai frați? O fi vreunul buldozerist, să te ajute la rasul Piteștiului. Cap ai, minte ce-ți mai trebuie!
Anonim
N-are nicio relevanță că indiVIDUL care îi fură… „personajul” celebrului actor ceh Jiří Lábuš (70 ani neîmpliniți) este …o individă în etate de 85 ani (ucraineană, născută aproape cu Sulița in mâna dreaptă şi cu ciocanul în stânga) şi care mimează poezia …în limba română … cu stagiul militar satisfăcut… la Apusul …lui Stalin, dar la zenitul carierei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej – Ana Pauker -Luca Vasile ! În anii aceia tulburi , ucraineanca a fost „mumă” a celebrei LOZINCI extremiste : ” Ana, Luca şi cu Dej bagă spaima în burgheji”! …Azi, pt. că n-are loc gratis la Sf. Gheorghe vrea să radă Piteştiul cu buldoexcavatorul sub pretextul că i-a vândut ei un bişnițar din piața Ceair …o pereche de chiloți …”cu mânecuță”…mințind-o că i-a desenat celebrul …Cătălin (Botezata) când … citea poemele scrise de ea… „pt. Dan” (alt măreț poet contemporan…cu… Vavila, în veci nu te vom.uita !)?…