Mare iureş a ieşit după ce Consiliul Local Piteşti a luat în ultima şedinţă decizia ca locurile de parcare cu plată de la blocuri să poată fi ocupate şi de alte persoane decât chiriaşii în intervalul orar 9-16! Unii că de ce aşa, alţii bravo, destui cu „huo!”, mulţi pentru eliminarea parcărilor cu plată de la blocuri, aproape nimeni cu… soluţii!
În acest context, unii spun că ar fi vorba despre discriminare: în vreme ce câţiva au locuri de reşedinţă la discreţie tot anul, cei mai mulţi se chinuiesc să îşi găsească un parcaj sau plătesc sume mari pentru parcarea pe domeniul public. „Faceţi parcări!”, strigă aproape la unison piteştenii. Şi, pe undeva, au dreptate… Dar…
La „Mavrodolu”
Bătaia „peştelui”, ca să spunem aşa, este pentru zona centrală. Aici ajunge multă lume cu treburi diverse (de la cele administrative până la bănci sau cu serviciul). Pentru a face faţă volumului mare de autovehicule, în urmă cu mai mulţi ani primăria a făcut o parcare supraterană publică lângă biserica „Mavrodolu” şi una supraterană la piaţa agro-alimentară Ceair. Ambele sunt însă pe jumătate goale! Comoditatea pare să fie principalul vinovat.
Azi, de exemplu, am mers la parcarea de la „Mavrodolu” şi am văzut că ultimul nivel – peste 70 de locuri – era aproape gol; etajul I mai avea şi el locuri libere, în vreme ce parterul era ocupat 100%. Însă în timp ce ne făceam „rondul” prin „tarlaua” goală de la ultimul nivel nu am putut să nu observăm cum la sol staţionau vehicule în spatele altora oprite şi abia se mai putea circula; în acelaşi timp, era „omor” la Prefectură, la bănci şi la Casa Cărţii… La fel stau lucrurile şi în Ceair, acolo unde strada Mihai Eminescu în special este aproape blocată de vehiculele care circulă stau staţionează mai mult sau mai puţin regulamentar, în vreme ce sus, lângă restaurantul abandonat, parcarea este goală!
La „Trivale”
Poate aşa o fi la stat, am zis. Hai să vedem cum stau lucrurile şi la… privat! Or, la complexul comercial „Trivale” s-a făcut o parcare supraterană mai mult decât generoasă, cu subsol şi patru niveluri, dar şi aici am avut surpriza să găsim multe – multe locuri libere. În tot acest timp, în afară, „măcel”! Maşini… claie peste grămadă, fie-ne permisă expresia, în condiţiile în care în zonă a fost construit şi Tribunalul nou, dar sunt şi mulţi agenţi economici importanţi. La o aruncătură de băţ, pe bulevardul Eroilor, am dat din nou peste maşini parcate de o parte şi de alta pe trotuare, aşa cum sunt şi pe bulevardul Republicii. Asta, în ciuda deselor controale pe care le face Poliţia Locală şi a amenzilor pe care le dă!
Tarife
În ceea ce priveşte tarifele, atât la parcările „la sol” de pe domeniul public, cât şi la cele supraterane de la „Mavrodolu” şi de la „Trivale” staţionarea pentru o oră se taxează cu 2 lei. O jumătate de oră costă 1 leu. Riveranii de la „Mavrodolu” pot închiria aici un loc de parcare cu 200 lei pentru un trimestru, 400 lei pentru un semestru şi 800 lei pe an. Pentru ceilalţi piteşteni, abonamentele sunt 250 lei pe trimestru, 500 lei pe semestru şi 1.000 lei anual! La „Trivale”, un abonament nelimitat costă 150 lei pe lună, iar un abonament între orele 19 şi 8 costă 90 lei pe lună. Pentru intervalul orar 8-19, costul unui abonament este de 120 lei pe lună. Alte abonamente disponibile sunt pentru o perioadă de 3 luni şi variază între 200 şi 400 lei, în funcţie de intervalul orar ales. În parcările de reşedinţă (de la blocuri), pentru un loc se plăteşte 120 lei pe an (persoanele fizice), respectiv 140 lei pe an (persoanele juridice). Un calcul simplu arată că un piteştean care a luat cu chirie un loc de parcare la bloc plăteşte uluitoarea sumă de 0,33 lei pe zi!
Totul are o limită…
Mai mişcorând câte un trotuar, mai ciupind dintr-un spaţiu verde, mai găsind câte un petic de teren liber – primăria a făcut în ultimii ani mii de locuri de parcare. Deficitul tot e mare, de peste 60.000, căci maşini se înmatriculează încontinuu, iar Piteştiul nu se întinde ca… elasticul.
Am avut neplăcuta surpriză să găsim unele locuri de parcare făcute de-a lungul unor artere de circulaţie ocupate pe post de… vitrină. Cum este cazul pe strada Sfânta Vineri, acolo unde un agent economic ocupase zilele trecute cu utilaje de grădinărit două „buzunare” – parcări făcute lângă Hanul Gabrovenilor! Numai intervenţia Poliţiei Locale a făcut ca respectivele locuri să fie eliberate!
Garaje…
În multe zone din ţară şi din străinătate, acolo unde este posibil, apartamentele se vând cu tot cu locuri de parcare. Şi cât costă un loc de parcare! Cât costă un garaj! De exemplu, nu cu mult timp în urmă cineva vindea la un bloc de pe Aleea Constantin Brâncoveanu din Piteşti un garaj din bloc cu circa 9.000 de euro!
Pe de altă parte, în Piteşti sunt şi sute de garaje construite de cetăţeni pe domeniul public, iar acum aceştia plătesc chirii modice pentru ele. Consilierii locali au propus în ultima şedinţă să se mărească semnificativ chiria şi, în ultimă instanţă, să se demoleze garajele respective pentru a se amenaja noi locuri de parcare. Aşadar, totul pentru un loc în plus!
Cum se va rezolva criza şi dacă se va rezolva? Nu se ştie. Cert este că unele oraşe din Vest au instituit deja măsuri cum ar fi accesul interzis sau taxe mari de acces pentru zona centrală sau anumite zone protejate, încurajând în schimb transportul în comun şi mijloacele alternative de locomoţie, cum ar fi pistele pentru biciclişti. Poate că nu suntem nici noi departe de asemenea momente, cine ştie?
6 Comentarii
Cătălin
S-a construit haotic în ultimii ani, au apărut blocuri noi, înghesuite printre cele mai vechi (lângă Liceul Maria Teiuleanu, Tribunalul nou construit pe locul vechii parcări publice, hotelul Alcadibo, etc.) ,fără să se gândească cei care au dat autorizaţie de construcţie că se supraaglomerează zona respectivă cu şi mai multe maşini, suprafaţa rămânând aceeaşi.S-au ras spaţii verzi, unde au fost 100 m.p. între blocuri, a mai apărut o construcţie.Autorităţile locale să caute soluţii pentru o zonă centrală cu mai puţine maşini.
Anonim
Ar trebui verificate parcările de resedinta, pentru că în cartierul unde locuiesc sunt destule persoane care parchează atât mașina personala cât și cea de serviciu, așa se face că o singura persoană ocupa 2 sau chiar 3 locuri de parcare. De dube nu mai zic.
Cetatean
Vă înțeleg că susțineți in permanență deciziile Primăriei.
Dar de data aceasta greșiți.
Parcările de reședință nu pot fi amestecate cu cele publice.
Pt. o informare corectă ar trebui sa spuneți că la parcarea de la Mavrodolu care trebuia să fie PUBLICĂ au fost rezervate aproape toate locurile.
Când intri in aceasta parcare nimeni nu îți spune că mai sunt câteva locuri disponibile DOAR la ultimul nivel (cel descoperit unde ninge, plouă, bate soarele (SIC!) Până îți dai seama te învârti pe toate etajele degeaba.
La Trivale in centru parcarea indica mereu locuri indisponibile.
In cartiere sunt inca parcate au de dube, microbuze, rable.
Anonim
Mai terminați, bai jitiile dracu ! Până ieri, unde ați parcat „ruginiturile” voastre la mâna a saptea, care nu valorează în lei nici cât chiria lunară la Primărie pt. un loc de parcare ! Cum sunteți de ai dracu (niste moftangii) ar trebui ca primaria sa interzică parcarea lângă bloc a unor „fițe” mai vechi de 10 ani şi atunci să vedeți cum se eliberează toată România de javre ca voi!
Cetatean
Dacă ai plăti taxe și impozite de care nu mai beneficiezi că asa vrea Primăria ți-ai controla limbajul.
Poate sa fie și rablă…ai platit beneficiezi.
Nu ai platit …ce îți pasă.
Borţoi C.
„… aproape nimeni cu…soluţii!” Ba da! Cea mai bună fiind ceea solicitată de mulţi proprietari de autoturisme: eliminarea plăţii pe parcare. Ar rezolva în bună parte, plus că s-ar evita situaţiile conflictuale