Sigur, toți îl căutăm, presați de teama Covid-ului 19. Unii s-au grăbit să dea de știre că l-au și aflat. Îl „vând” la propriu ori la figurat, la televizor sau la radio. Celor care, desigur, îi cred. Fiindcă altminteri, dacă nu poți face proba, care necesită timp – proceduri, voluntari dispuși să-și asume riscul – inventatorii leacului magic nu sunt altceva decât vânzători de ficțiune, de mituri.
De ce o fac? Pur și simplu pentru că ori răspund nevoii noastre de magie, dacă realitatea nu vine cu adevăratul antidot al Covid-ului, ori sunt doar niște șarlatani. Omul, mai ales cel ținut acum în casă, are nevoie, mare nevoie, de o poveste frumoasă. Care poveste să-l elibereze din închisoare, să-i dea voie să zburde ca până mai ieri. De la munte la mare, de la mall până la casa de vacanță. Să-l elibereze de teama că, dacă se îmbolnăvește, nu are la dispoziție și medicamentul magic care să-l facă bine.
O asemenea stare au trăit-o deseori mulțimile chiar când nu se aflau în mare criză, cum suntem noi astăzi. Dar, pe un teren numit „stare de urgență”, care – ne anunță ritos președintele – se va mai prelungi cu o lună, povestea devine credibilă, vine să ne dea o speranță. Căci de altceva decât speranță a vândut, cu mai bine de o sută și ceva de ani în urmă, un șaman din Africa de Est. Bine intenționat, clarvăzătorul Ngwale și-a dorit să-și unească băștinașii ca să-i alunge pe coloniștii nemți. Și el a găsit un leac magic ca să facă mai atrăgător mesajul de luptă contra stăpânilor. Așa s-a declanșat revolta Maji Maji, animată de vraja prefacerii gloanțelor germane în apă. Numai că, pe câmpul de luptă, la proba adevărului, vraja s-a destrămat, gloanțele germane nu s-au prefăcut în apă, ci i-au ucis de-adevăratelea pe rebelii prost înarmați. Și, evident, revolta a eșuat, iar povestea n-a avut un sfârșit fericit. Cum – ne spune Harari – n-a avut un sfârșit fericit nici Marea Revoltă a Evreilor împotriva romanilor. Credința lor în Dumnezeu probabil că n-a fost suficient de arzătoare, romanii s-au dovedit invincibili, Ierusalimul a fost distrus și evreii au fost nevoiți să ia drumul exilului.
Și de povești din astea adevărate este plină istoria lumii. Cum adevărată sau, dacă vreți, falsă este și povestea cu Coca-Cola care ne vine acum în minte. Corporația americană a investit miliarde de dolari în publicitate pentru a asocia această băutură răcoritoare cu tinerețea, sportul și sănătatea. Că se mai întâmplă să avem de a face și cu tineri pe care-i paște riscul obezității ori diabetului asta poate fi doar o întâmplare. Că au fost și consumatori de Coca-Cola. Nu știm dacă reclama firmei americane pornea de la metoda lansată de Goebbels potrivit căreia o minciună spusă o dată rămâne o minciună, dar o minciună spusă de o mie de ori devine un adevăr. Sinceri să fim, acum ne-ar prinde tare bine ca draga de companie multinațională să investească măcar un miliard în descoperirea leacului magic împotriva virusului Covid-19 care, iată, face prăpăd și în America. Altminteri, nu știm cât adevăr este într-o altă poveste spusă ieri de un medic, întrebat fiind de mine când crede că se va sfârși nenorocirea asta cu pandemia.
Răspunsul a fost: când vor ajunge la această concluzie cei ce mânuiesc banii și economia. Și-au dorit o criză și iată că a apărut. E adevărat, una sanitară, dar îi va urma una mult mai gravă, financiară și economică.
Să fie și interlocutorul meu un clarvăzător? Sau doar, și el, ca și alții, nu este decât un vânzător de știri false. Cum s-au dovedit a fi mulți în zilele acestea pline de tot felul de zvonuri. Dar despre asta, în editorialul de luni. Căci rareori adevărul și realitatea se suprapun. Minuni face doar propaganda care trebuie percepută nu ca mincinoasă, ci ca singurul adevăr existent. Noi rămânem totuși să visăm la o societate în care adevărul adevărat să domine. Și unde să găsim leacul care să-i vină de hac Covid-ului! L-ați aflat cumva dumneavoastră? Că-l caută toată lumea. Cu disperare! Leacul magic.
4 Comentarii
Anonim
Mişule, „CU O LOVITURĂ DE TOPOR, I-A CRĂPAT CAPUL” (e titlul unei ştiri despre țiganii/rudarii din Păuleasca/Miceşti/Argeş, din ziarul/site-ARGEŞUL, intr-o zi de martie 20.20, pe care-l călăreşti tu de o juma’ de secol !) şi dovedeşte că, din fire, eşti cam „nevricos”, total nepotrivit cu rolul de Director si al redactorului ŞEF Goby, care …”şi ăsta s-a găsit”… cu CoVidul taman acu’… când e mai mare…nevoie şi de poza lui… di’nainte de pandemie… la rubrica Editoriale, ca să mai ridice moralul cititorului, că nu s-a schimbat …şi nu e nici o diferență …in publicitatea la… Sex cu Maricica…. după ce gicu savu v-a infectat pe toți cu ifosele lui de gigolo al exPuSSy-ei …DoDy/Dora/Duminică !
StratforAG
Distinsul editorialist nu se teme pentru sine ci pentru comunitate, O face nu alarmist ci cu putinta unui frumos exemplu de atitudine civica. In fata mortii nu mai conteaza varsta, trecutul sau simpatiile, ci rezumatul unui frumos demers menit sa ne indrepte rautatile. Sa-i recunoastem d-lui Mihai Golescu faptul ca este un luptator dincolo de toate ce i s-ar putea reprosa. Si oare ce i s-ar mai putea reprosa cand iese cu stiloul sa se lupte cu boala. Eu il admir si ii doresc sa tina cu mandrie fanionul argesean acolo unde trebuie sa se afle. Este asemeni personajului din Batranul si Marea. Iar asta conteaza acum !
Anonim
Acum, eu nu pot fi împotrivă deorece îl stimez, la rândul meu, pe onorabilul M. Golescu. Ce este mult însă, strică! Lăudăm directorul (patronul), lăudăm redactorul-șef, etc. Deoarece cunoaștem marfa, întrebăm și noi, curioși: despre prostituate și pești, nimic, nimic?
Coco
Ce articol foarte interesant. Recomand. Nu mai cititi stiri false de la securisti . Citiți Ceva plauzibil si cu clasa nu scrise de toti ……..