După aproape un deceniu de când prim-ministrul de atunci, Călin Popescu-Tăriceanu, introducea taxa de primă înmatriculare auto, se pare că acest bir, rebotezat în felurite chipuri, va fi eliminat. Poate ca urmare a multiplelor somaţii ale instanţelor judecătoreşti europene (care au considerat taxa respectivă ilegală, contrară dreptului comunitar), poate ca urmare a faptului că decidenţii, de azi sau de mâine, au realizat că taxa aceasta nu prea mai serveşte nimănui, poate şi din alte motive, pe care nu le putem şti. Cert e că, pentru prima dată din 2007 încoace, în mediul politic se vorbeşte pe şleau despre anularea acestei taxe, care a scos oamenii în stradă de nenumărate ori. Deşi s-a spus, nu o dată, că taxa aceasta a fost gândită să ajute în primul rând uzina Dacia, există politicieni care susţin că producătorul de la Mioveni nu va fi afectat de eliminarea acestei taxe. Dimpotrivă. Unul dintre aceştia este dl Horea Soporan, inginer de meserie, fost ziarist, acum candidat la Senat în judeţul dânsului.
– Domnule Soporan, cum aţi ajuns la concluzia că taxa auto (timbrul de mediu auto, după cum a botezat-o cabinetul Ponta) trebuie eliminată?
– Sunt mai multe motive care ne-au condus înspre această decizie. Unul ar fi acela că încasările la buget, provenite din această taxă, tind să se anuleze, în contrapondere cu banii înapoi pe care statul îi plăteşte celor care şi-au câştigat acest drept în Justiţie. Altul ar fi acela că autorităţile judecătoreşti europene, în speţă Curtea Europeană de Justiţie, ne-au spus de mai multe ori că această taxă, în toate formele şi metodologiile sale de calcul, contravine unui principiu de bază pe care e construit spaţiul european: libera circulaţie a bunurilor. A sosit timpul să nu ne mai comportăm ca în reclama aceea la o marcă de bere, în care unul zicea că pepenii noştri sunt prea mici, iar celălalt replica „zicem că-i mazăre”. Zece ani am tot încercat să păcălim reglementările europene. S-a terminat. E cazul să ne comportăm responsabil, să dovedim onestitate faţă de Europa şi faţă de propriii cetăţeni şi să terminăm cu aceste şmecherii româneşti.
– La noi în judeţ există temerea că uzina Dacia va avea de suferit dacă acest timbru de mediu va fi eliminat.
– E o temere nejustificată. În primul rând, timbrul de mediu se plăteşte şi pentru Daciile noi. Deci eliminarea taxei le va ieftini automat.
Cheia problemei: nivelul de trai
– Bun, dar „părintele Daciei”, dl Constantin Stroe (aşa îi spunem noi, la Piteşti), a atenţionat în repetate rânduri că eliminarea taxei va umple România de maşini vechi şi poluante din vestul continentului.
– Ştiu cine e dl Stroe, ştiu şi ce a făcut pentru industria auto de la noi şi-i preţuiesc aceste realizări. Problema rablelor din Occident, însă, nu cred că poate fi rezolvată prin instituirea de taxe. Mai ales ale unor taxe despre care justiţia europeană şi autohtonă ne spun de un deceniu încoace că nu sunt legale. Maşinile pe care le conducem sunt alea pe care ni le permite nivelul nostru de trai. Toţi am dori maşini noi, nepoluante, economice şi sigure, doar că puţini şi le permit. Noi, ca oameni politici, trebuie să facem în aşa fel încât nivelul de trai în ţară să crească şi în această direcţie trebuie să lucrăm. Birurile, s-a văzut din 2007 încoace, nu rezolvă nimic. Viitorul Parlament şi viitoarele guverne trebuie să facă în aşa fel încât orice român care munceşte cinstit să-şi poată permite o Dacia nouă. Când vom ajunge acolo, rablele din Occident nu vor mai tenta decât pe puţini compatrioţi. Mai ales dacă vom continua şi cu programe de genul celui numit „Rabla”, prin care să stimulăm cumpărarea de maşini noi.
– Până ajungem acolo, însă, industria auto românească ar putea suferi. Destul de serios. Iar orizontul de aşteptare pare lung.
– E posibil să aveţi dreptate, e posibil să vă şi înşelaţi. Să zicem că vă puteţi permite să plătiţi pe o maşină, în clipa asta, 10.000 lei. O Dacia nouă costă 35.000 sau 40.000 lei. Dacă dv aveţi doar 10.000 lei, e clar că nu vă puteţi permite o maşină nouă şi vă veţi lua tot una veche. Degeaba vă pune statul taxă pe maşina veche, dv. oricum nu aveţi 35-40 mii lei pentru una nouă. E un cerc vicios aici. Iar ieşirea din acesta e posibilă într-un singur fel: prin ridicarea nivelului de trai.
Invit cititorii dv. să se mai gândească la un aspect: maşinile rulate, vechi, din Occident, au nevoie de multe, odată înscrise în circulaţie în România. Le trebuie anvelope, baterii, ştergătoare de parbriz, discuri de ambreiaj, multe alte piese, lubrifianţi, lichid de frână etc. Multe dintre aceste repere se produc, din câte ştiu eu, tot la dv. în Argeş. De pe urma acestor maşini vechi profită şi firmele din Argeş, şi fabrica de baterii din Bistriţa, şi cea de anvelope din Timişoara şi aşa mai departe. Vă repet însă: când din câteva salarii lunare, orice român îşi va permite un Logan sau un Sandero nou, nici măcar nu va mai exista subiectul de discuţie maşini vechi.
– Până atunci, acestea rulează şi poluează în continuare…
– Aşa este. Ţine de noi toţi, dar în principal de factorul politic, să ajungem cât mai repede la nivelul de bunăstare de care vorbeam. Până atunci, graţie eliminării taxei auto, mulţi români îşi vor schimba Supernova sau Solenza, veche de 10-15 ani, cu un Logan de, să zicem, numai patru-cinci ani. Momentan, asta nu prea se poate, întrucât taxa auto practic a blocat piaţa auto second hand. După eliminarea taxei, se va putea. Va fi şi acesta un pas înainte, în direcţia dorită. Un pas din care, evident, Dacia are numai de câştigat. Cu cât sunt mai multe Dacii pe şosele, cu atât mai bine pentru uzina producătoare.
Sorin SIMION
4 Comentarii
robert
Argumentul cel mai clar ca taxa auto a dus la suprainvechirea parcului auto national : toti samsarii aduc masini vechi de 15 ani, care au taxa auto suportabila de pana la cateva sute de euro , de ex. masini pe benzina euro 4 din anul 2001.Sau aduc masini Diesel euro 3 (ex Sharan, pe care si eu il urmaresc de mult) cu taxa in jur de 1100 de euro, tot vechi de 15 ani. A aduce masini de o vechime cat de cat rezonabila (de ex. Diesel euro 4 – mai noi deci de 2006) inseamna taxe MULT mai mari decat pretul net al masinii second hand aduse de afara.
Si astfel aceasta masura a guvernului a umplut practic parcul de masini vechi de 15-16 ani, in loc ca , cu aceeasi bani pe care i-au investit in masina plus taxa, oamenii sa-si fi putut lua masini vechi doar de 8-10 ani sa zicem.
robert
Un alt rau pe care l-a produs aceasta taxa dar si supraimpozitarea cilindreelor motoarelor de peste 2000 de cmc, este imbogatirea bugetului statului bulgar si a asiguratorilor bulgari (cred ca sunt peste 100.000 de masini inmatriculate la sud de Dunare, si nu doar ale masinilor din Muntenia, poti intalni masini cu nr. de BG si in Ardeal, Banat si Moldova !).
Aceasta a insemnat, implicit, privarea avutiei nationale a statului roman de bani cu care s-arfi putut imbunatati infrastructura rutiera, de ex. construi suplimentar autostrazi macar pana la nivelul vecinilor bulgari ca tot am amintit de ei.
Dumnezeu iti da dar nu-ti baga si-n traista sau baga in traista celui care si-a ales conducatori cu un ochi si pentru popor nu doar cu amandoi la punga proprie !
Elena Delia Dumitrica
Aceasta masura e bine-venita. Nu cred ca va duce la „invechirea” parcului auto national. Cred ca o persoana rationala va face mereu un calcul de echilibru intre pretul de achizitie si costurile ulterioare ale reparatiilor unor masini vechi. E interesant ca din nou aflam din Ziarul Argesul niste lucruri foarte utile si documentate . Unde sunt ziarele de can-can -uri ? De fapt, care „ziare”?
tyty
Stroie era normal sa apere Uzina, da sa fim seriosi masinile astea din vest asa vechi cum le zice el sunt cu mult mai bune decat un logan nou, in tarile din vest circula masini super vechi si nu suntprobleme, doar romanul face din tantar armasar, asteptam scoaterea in afara legii a acestei taxe.