După 25 de ani de luptă în instanţe, unde are vreo 75 de dosare, inginerul Ion Romică Sandu, inventatorul eleronului pentru Dacia 1310, despre care ziarul nostru a relatat în repetate rânduri, a câştigat procesul privind drepturile de autor asupra respectivului reper. Cu două zile în urmă, magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie au menţinut soluţia din februarie 2016 a Curţii de Apel Bucureşti, prin care inginerul piteştean este îndreptăţit să fie despăgubit pentru invenţia sa.
„Obligă pe pârâta SC Automobile Dacia SA la plata sumei de 832.436,61 euro echivalent în lei la data plăţii, reprezentând despăgubiri pentru perioada 1.01.1998 – 21.07.2004, urmând ca Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) să plătească suma menţionată către Automobile Dacia conform art. 6 din O.U.G. nr.70/2004”, se arată în decizia instanţei supreme.
Inginerul piteştean a început lupta în instanţă în 1991, la scurt timp după inventarea eleronului, când a cerut să fie despăgubit cu peste 120 de miliarde de lei vechi. În 1998, Tribunalul Timiş a dat o primă sentinţă prin care obliga Automobile Dacia să-i plătească lui Sandu echivalentul a 15 milioane de dolari. Mai apoi, procesul s-a mutat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, iar inventatorul a cerut executarea silită a uzinei.
În 2004, Guvernul a dat o ordonanţă prin care a stabilit că AAAS răspunde pentru pretenţiile financiare împotriva societăţilor privatizate, cum a fost şi cazul companiei Dacia, preluată de Grupul Renault în 1999.
Inginerul Sandu a cerut în instanţă despăgubiri în valoare de 31 milioane euro, dar Executivul a reuşit să blocheze procedura de executare silită şi a obţinut rejudecarea litigiului, dar în cele din urmă Justiţia i-a dat dreptate lui Ion Romică Sandu.
Eleronul în discuţie este un dispozitiv aerodinamic apărut pe capota portbagajului de la Dacia, a cărui funcţie este de a îmbunătăţi aderenţa la sol a unui vehicul. Potrivit unei expertize realizate în timpul proceselor, economia realizată cu invenţia lui Sandu era de 41 de dolari pe fiecare dintre cele 700.000 de autoturisme produse în perioada 1998-2004.
Val. NICOLAU
5 Comentarii
Romanul
A fost platit pentru asta.A incasat salariu si frumos ca sa produca . O mare prostie si se craeza un precedant.Maine poimane ne asteptam sa ceara despagubiri si ala care a inventat robinetul,asfaltul,telefonul.,asfaltul,umbrela,becul Numai in romania aven o justitie tampita .
ion ionescu
nu domnule, a fost platit dar drepturile de autor le primesti toata viata ,pt fiecare masina vindutael primeste aceasta suma din urma cu 25 ani! asa cum un compozitor al unei melodii primeste dreptb de autor pentru fiecare difuzare ,laradio, la tv si dreptul de autor se mosteneste> astia cu telefonu (bell se numeste inventatorul) becu(EDISON) fii sigur ca au fost platiti la vremea cind au facut inventia!
virgil
.. pai da, ca daca nu inventa , si ramanea un prost cu degetu n nas, glojgaia seminte si se uita la TV (mocca), atunci care din personalitatile din cireada il mai persifla pe inventator… ca n comunism.. suntem toti la fel , egali, prosti si in aceeasi turma… ce daca ala e destept si i merge mintea,… eu sparg tot seminte .. SI MA UIT LA TV…
Mihai
Da, intradevar, eleronul imbunatateste aderenta la sol – are rolul si de paratrasnet !
O mai mare timpenie ca asta ,e greu de perceput !!!
Ing Sandu a inventat si mersul pe jos si a descoperit cel mai scurt dtrum din cart. Razboieni si pina in cart Banat !
Felicitati
ion
„După 25 de ani de luptă în instanţe, unde are vreo 75 de dosare,…” nu ne arată decât că Statul Român este un stat hoţ.
Cocoş a luat şpagă de 9 milioane de euro (în 5 minute) fără să facă nimic, nici măcar să umble 25 ani prin instanţe.
După unii cel care a umblat 25 de ani prin instanţe pentru a- şi căuta dreptatea musai trebuie pus la zid, iar alde Cocoş şi mulţi alţi paraziţi de Argeş precum Nicolescu, Dulamă, Bratu, Pendiuc, Tudosoiu, Gardinel ş.a trebuie priviţi cu admiraţie cum au reuşit ei să facă bani doar din trafic de influenţă şi creare de grupuri infracţionale de tip mafiot, etc.