Vaccinarea împotriva Covid-19 ne-a pus în faţa unor probleme de conştiinţă, pe care le avem de dezlegat fiecare în parte şi toţi laolaltă. Iar dezlegarea aceasta depinde de modul cum înţelegem libertatea de a alege. Apare astfel problema libertăţii. Libertatea celui care doreşte şi libertatea celui care nu doreşte să se vaccineze. Controversa aceasta are cel puţin două cauze. În primul rând, este vorba despre neasumarea răspunderii celor care au produs vaccinul anti-Covid pentru eventualele efecte secundare. În al doilea rând, lipsa seriozităţii celor care se ocupă cu vaccinarea populaţiei, şi mă refer la guvernanţi. Drept care, de felul cum vom elimina aceste cauze, de ordinea pe care vom şti să ne-o impunem, depinde succesul vaccinării populaţiei.
Un lucru este însă cert: nu putem să stăm pe marginea râului şi să vedem cum se duc la vale problemele noastre. Trebuie să ne implicăm fiecare în direcţia lui. De aceea, referindu-se la astfel de situaţii aparent fără soluţie de rezolvare, sociologii au lansat două concepte despre libertate. Căci doar se ştie că libertatea este necesitatea înţeleasă. Avem, aşadar, libertate pozitivă şi libertate negativă (Steven Lukes). Or, dacă libertatea pozitivă este de partea celor care ne atenţionează împotriva pericolului ce-l reprezintă coronavirusul, libertatea negativă se referă la apărarea drepturilor în faţa restricţiilor impuse de primii. Acesta este unul dintre paradoxurile democraţiei.
Prin urmare, libertatea pozitivă se exprimă prin măsurile împotriva noului virus, de a avertiza, de a impune restricţii, de a îndruma şi vaccina etc, iar cea negativă se concretizează prin manifestări de stradă împotriva acestor restricţii, prin atitudini de opoziţie faţă de vaccinarea oamenilor etc. De unde rezultă ideea că o eventuală confruntare dintre aceste două forme ale libertăţii ar putea avea ca efect… lipsa de libertate. Aşa îşi arată democraţia una din limitele sale. Iar cei mai în vârstă ştiu ce înseamnă acest lucru. Este exact ce se întâmplă în zilele acestea, când guvernanţii se gândesc că vaccinarea ar putea fi obligatorie pentru anumite categorii profesionale şi sociale. Mai mult, pentru a-şi impune libertatea pozitivă, guvernanţii ar putea apela la cenzura unor informaţii despre virus, iar cei care promovează libertatea negativă ar putea recurge la proteste de stradă. Însă dacă primii vor recurge la cenzură, ceilalţi vor ajunge la violenţă. Aşa apar controversele vaccinării, care sunt generate, culmea, de ideea de libertate.
Pe de altă parte, nimeni nu-şi doreşte cenzura informaţiilor despre efectele coronavirusului şi despre numărul decedaţilor din această cauză. O cenzură asemănătoare, dar urmărind alte scopuri, ne-au impus-o alţii cu mult timp în urmă. A fost atât de tiranică şi absurdă, încât nu am uitat-o nici astăzi. Prima parte a vieţii mele am trăit-o în şoaptă pe stradă, şoapte în cluburi, şoapte în cafenele, şoapte în vizite la prieteni. Viaţa noastră s-a desfăşurat atunci ca un joc de umbre chinezeşti. Nu aş vrea să retrăiesc acelaşi joc, dar nu de umbre, ci de viruşi, tot chinezeşti. Iar acum, probabil, indieni. Mai ales că atunci nu ni se permitea libertatea negativă. Şi, totuşi, nici astăzi nu pot să recurg la ea, pentru că nu ştiu exact ce mă aşteaptă în viitor.
Căci am trăit şi timpurile în care mulţi credeau că ştiu exact ce se va întâmpla în viitor, dorind să ne facă fericiţi cu forţa. Iar în cazul vaccinării apare astfel libertatea celui sănătos şi libertatea celui cu comorbidităţi. Aflată în acest stadiu, libertatea, după sociologul Lukes, ar putea avea implicaţii morale negative, transformându-i pe oameni în nişte fiinţe fără libertate. Şi el spune că, în astfel de cazuri, libertatea poate fi cauza lipsei de… libertate.
Pe de altă parte, valul patru al pandemiei sanitare nu ne mai permite prea mult răgaz. Vorbim de o boală care continuă să scape de sub supravegherea şi controlul chiar al specialiştilor în materie. Suntem aici într-un domeniu străin de cei mai mulţi dintre noi şi, deci, nu putem face altceva decât să dăm dovadă de responsabilitate şi să păstrăm ordinea în ţară. Pentru aceasta vaccinarea ar fi o soluţie, deoarece, fără ea, am putea vedea din nou cum vor curge pe râu la vale noi cadavre înfăşurate în saci de plastic, mai ales că nu suntem capabili să scrutăm viitorul în ideea că nouă nu ni se poate întâmpla nimic rău. Iată de ce situaţia actuală din perspectiva vaccinării împotriva Covid-19 este o provocare pentru umanitatea din noi şi pentru ideea de libertate, în ciuda controverselor ei istorice.
12 Comentarii
Boni
Dacă nu v-ați fi vaccinat, altfel ar fi fost scris articolul. Viitorul va arăta însă de partea cui a fost dreptatea. Gripa spaniolă a durat 2 ani. Mai avem câteva luni până în februarie 2022.
Dora
Liberul arbitru este cea mai mare provocare a umanității!
Adam
Sunt multe necunoscute legate de vaccinare și foarte multe controverse în rândul medicilor!
Elena
Dacă ar fi surse de informare despre vaccinare și nu ambiguități, vaccinarea nu ar trebui impusă, ci dorită de populație.
cititor
Sunt surse de informatie, de exemplu vaccinul isi pierde eficienta dupa cca. 6 luni, moment in care se recomanda booster-ul (sursa: Imperial College of London). Alta informatie: vaccinatii se infecteaza in aceeasi masura ca si ne-vaccinatii (este adevarat, cu simptome usoare) si raspandesc virusul la fel de usor (de exemplu, outbreak-ul recent din Massachusetts: 470 cazuri din care peste 300 dublu-vaccinati). Informatia care intr-adevar lipseste este raspunsul la intrebarea: o sa trebuiasca sa ne vaccinam la fiecare 6 luni? Adica in 3 ani = 6 vaccinuri? 10 ani = 20 vaccinuri? s.a.m.d.
Titi
În momentul vaccinării fisa e semnată pe propria răspundere de către pacient, că e sănătos, că nu suferă de X boli. De ce sunt necesare informațiile astea? De ce medicul de familie nu își asumă?
Vlaicu
Pentru o programare la cardiologie trebuie așteptat două luni, timp în care noi cotizăm la sistemul asigurărilor de sănătate.
marin
Dacă medicii nu se vaccinează, cum să aibă inițiativa pacienții, care sunt mai puțin informați?!
Vasile
Nu e ceva curat cu vaccinarea asta, prea multa politica.
IOANA
Dacă e o problema de sănătate națională, de ce trebuie să alegem?
Decebal
Cine se vaccinează primește doi mici și două felii de pâine. cu muștar.
Lily
Si dacă alegi vaccinarea și dacă nu o alegi e tot la fel! Fiindca devine obligatorie! Cea mai bună e imunizarea din surse naturale, viața echilibrată, igiena personală etc.