
Elevii Colegiului Național „Zinca Golescu” din Pitești vor parcurge noul an școlar cu un orar complet regândit. În calitate de școală-pilot, unitatea de învățământ implementează un program mai flexibil, adaptat nevoilor elevilor și cerințelor pieței moderne. Printre principalele schimbări se numără reducerea numărului de ore săptămânale, accentul crescut pe disciplinele de profil și trecerea la cursuri online două zile pe săptămână pentru elevii de clasa a XII-a.
Program școlar mai scurt și focus pe disciplinele esențiale
Conform noului plan de pilotare, elevii din clasele IX-XI vor avea între 9 și 13 ore de curs pe săptămână, față de 14-17 în prezent. Materiile secundare vor fi organizate modular, ceea ce înseamnă că vor fi concentrate în perioade mai scurte de timp, fără a reduce volumul total de învățare. Obiectivul principal este de a oferi elevilor mai mult timp pentru aprofundarea disciplinelor-cheie și pentru dezvoltarea competențelor necesare în domeniul ales.
Două zile de școală online pentru elevii din an terminal
Începând cu luna martie, elevii de clasa a XII-a vor merge fizic la școală doar de luni până miercuri, urmând ca joia și vinerea cursurile să se desfășoare online. Acest program flexibil este conceput pentru a le permite adolescenților să se pregătească mai eficient pentru examenul de Bacalaureat și pentru tranziția către învățământul superior. Totodată, le oferă ocazia de a-și gestiona mai bine timpul și de a dezvolta competențe digitale valoroase.
Educație modernă: interdisciplinaritate și învățare personalizată
Planul pilot propune și măsuri inovatoare, precum:
- predarea în echipe multidisciplinare;
- teme pluridisciplinare;
- programe educaționale personalizate pentru elevii care întâmpină dificultăți.
Scopul acestor inițiative este de a transforma școala într-un mediu dinamic, unde accentul se mută de la memorare la aplicare practică, gândire critică și colaborare. Elevii nu vor fi pregătiți doar pentru examene, ci și pentru provocările reale ale societății contemporane.
Lista completă a școlilor-pilot din România (2025-2026)
Ministerul Educației a desemnat 17 unități de învățământ din țară pentru a implementa modele educaționale inovative în anul școlar 2025-2026.
Aceste școli testează soluții precum:
- orarul flexibil;
- învățarea modulară;
- adaptarea curriculumului la nevoile reale ale elevilor.
Iată lista completă:
- Colegiul Național „Zinca Golescu” – Pitești, Argeș;
- Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” – București;
- Liceul Teoretic „Jean Monnet” – București;
- Complexul Școlar „Cronos” – București;
- Liceul Teoretic Bilingv „ITA Wegman” – București;
- Școala Gimnazială „Avenor” – București;
- Școala Gimnazială nr. 1 – Curcani, Călărași;
- Liceul Teologic Reformat – Sfântu Gheorghe, Covasna;
- Școala Gimnazială nr. 30 „Gheorghe Țițeica” – Constanța;
- Școala Gimnazială și Liceul German „Hermann Oberth” – Voluntari, Ilfov;
- Liceul Teoretic „Little London” – Voluntari, Ilfov;
- Liceul Romano-Finlandez ERI – Sibiu;
- Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna” – Sibiu;
- Grădinița cu Program Prelungit „Junior” – Slobozia, Ialomița;
- Colegiul Național „Doamna Stanca” – Satu Mare;
- Centrul de Educație Incluzivă „Sfânta Filofteia” – Alexandria, Teleorman;
- Colegiul Național Bănățean – Timișoara, Timiș.
Statutul de „școală-pilot” permite acestor unități să testeze modele educaționale noi timp de minimum un an școlar, în vederea fundamentării unor politici publice moderne în domeniul educației. Scopul este acela de a aduce școala românească mai aproape de nevoile reale ale elevilor și ale societății.







































