E Săptămâna Mare! O întreagă lume creştină petrece în post şi rugăciuni, reculegându-se. An de an, de peste două mii de ani. Şi aşteaptă cu evlavie şi senină bucurie ziua mare a Învierii. Sfântă zi! Câte nevinovate amintiri din copilărie mi se trezesc odată cu această mare sărbătoare creştină! Însă îmi aduc cel mai bine aminte de mesele bogate. Mese care pentru mine însemnau simbolul Raiului. Fiind copil, îmi imaginam acest loc promis plin de bunătăţi. Imaginea aceasta se menţine însă şi în cazul unor adulţi. Dacă i-aş întreba pe cei întâlniţi întâmplător pe stradă ce cred despre Rai, nu este greu să-mi imaginez, în ciuda spiritului speculativ de care aş da dovadă, ce fel de răspunsuri aş primi.
Prin urmare, aş constata că oamenii bogaţi îşi imaginează un Rai în care să aibă conturile bancare cât mai mari şi cât mai multe. Bogatul vrea ca şi în cer, vorba lui Nicolae Steinhardt, să ia, să agonisească, să primească bunuri, bani şi cine ştie ce alte lucruri îi mai pofteşte inima. În schimb, oamenii săraci îşi imaginează un Rai cu mese pline cât mai multe şi cu bucate cât mai alese. Aceşti săraci – suflete simple – aspiră cu ajutorul credinţei întru Iisus Hristos la miraculosul vis al unei lumi cereşti, unde desculţii şi flămânzii vor avea parte de încălţăminte adevărată şi de mese îmbelşugate. Un vis pe care l-a avut şi Apostolul Petru la un moment dat. Sunt însă momente când uităm de îndemnul „Luaţi şi mâncaţi, acesta este trupul meu…”. Uităm, nu din lipsă de credinţă, ci din faptul că, în general, fiecare dintre noi ne dorim să avem parte în cer de ceea ce nu am avut pe pământ. Acestea sunt date psihologice şi, totodată, manifestări ale unor dorinţe sufleteşti, ca origine şi ca intenţie. În urma unor astfel de constatări, aş putea obţine, aşadar, două Raiuri care stau faţă în faţă; unul al bogatului şi celălalt al săracului. Unul aflat printre stele, poate către constelaţia lui Perseu, feciorul Dianei, unde există comoara zeilor, iar celălalt aflat lângă două râuri, în care se scaldă gâştele grase şi lângă care lupii convieţuiesc în pace cu mieii. Principial, pentru liniştea noastră sufletească, sunt posibile ambele Raiuri, chiar dacă ele se evită reciproc, până când un act de minune metafizică le va combina pentru a crea, totuşi, unul singur, acela al stării de beatitudine a fiecăruia dintre noi, indiferent de ce ne dorim la un moment dat.
În sfârşit, întrebările mele ar mai putea identifica şi altă categorie de oameni, anume cei care nu cred în existenţa unui astfel de loc veşnic verde. Pentru aceştia din urmă nu există un loc anume către care să-şi îndrepte speranţele şi să-şi ridice braţele şi ochii, în afara pământului. Pentru ei, dincolo de Calea Lactee, există doar universuri insulare, galaxie după galaxie în infinitatea spaţiului. Aceştia nu pot să-şi închipuie vreun tărâm al îngerilor, ori vreo locuinţă cerească a serafimilor sau heruvimilor, şi nici un fel de coruri ale fericiţilor în jurul unui tron divin al Tatălui, gravitând într-o stare de conştiinţă cuprinsă de beatitudinea în jurul misterului axial al Trinităţii. Astfel că acestora le mai rămâne Dionisos, de care se leagă conştiinţa lor, aşa cum a fost legată lumea greacă în vechime.
Şi, dacă ne gândim la grecii din vechime, ne putem da seama cât de importantă a fost imaginaţia pentru ei. Grecii au inventat mitologia Olimpului, cu zei ştrengari şi fără griji. Olimpul a fost, aşadar, pentru grecul simplu aproape o terapie psihică, practicată inconştient de el, din cauza iubirii dionisiace a vieţii.
Deci, în funcţie de cum oamenii îşi imaginează Raiul, există între ei un hotar mental, dar nu moral. Dacă bogatul doreşte, săracul pofteşte. Dacă îi spui bogatului că drumul pe care îl urmează e unul al păcatului, el recunoaşte acest adevăr, dar îţi răspunde că toate păcatele îi vor fi iertate. Dacă îi spui săracului că, dacă pofteşte, păcătuieşte, el recunoaşte, însă îţi răspunde că a fost orb, dar Iisus l-a tămăduit, a fost mort, dar Iisus l-a înviat, iar acum tot ce vede pofteşte, pentru că vrea să trăiască din plin noua viaţă. „Aşa e în creştinism”, spune el. Şi astfel, atât bogatul, cât şi săracul îşi imaginează Raiul dorit, pentru că aşa le este îngăduit de către Fiul Omului, care iartă cu blândeţe şi trece cu vederea peste slăbiciunile noastre. Şi în ziua aceea, după cină, Iisus a ieşit din cetate. A privit departe, în zare, şi a rostit: „Acolo – din neîmplinite pofte voluptoase a căzut sub sabie capul lui Ioan. A fost de ajuns să mişte un pântec…”. Apoi a privit cerul, unde norii goneau rapid, mânaţi de furia văzduhului. Atunci a avut viziuni prevestitoare despre omul viitorului şi a rostit: „Doamne, toate îţi sunt cu putinţă. Treci acest pahar de la mine!…”
38 Comentarii
Anonim
Domnule , când n-ai o minimă cultură teologică, de ce nu semnezi matale numai însăilările zilnice de C.I.-st al Unității (o viață!) pt. care primeşti azi o pensie babană cu care suceşti capetele seci şi mințile uşoare ale babelor de condiție expirată şi staționară- Publitrans !? De ce ne mâzgăleşti şi nouă despre Marea sărbătoare creştinească, Paşte ?!
Anonim
Se pare că matale confunzi credința cu biserica și pensiile politicienilor (peste 15.000 lei), eventual pensiilor tablagiilor din MAI (peste 7- 8.000 lei/ lună) cu ale unui pensionat din armată (1500- 2000 lei/ lună) de acum 15 ani.
Confuzia pe care o creezi este intenționată și din acest motiv nu sunt de acord cu manipularea pe care o încerci în calitate de politician ordinar.
Anonim
Apropo, gică, ia dă tu un examen scurt, şi explică profesorilor univ. dr., de Religie (in 15 cuvinte, hai 20, că tu eşti mai cleios!) „deosebirea”(criteriul diviziunii-clasificării) pe care tu o/îl foloseşti în articolul tău/însăilarea ta despre „fiul omului”, pe care îl tratezi , mai sus, din unghiul (de fapt, „junghiul” tău i/moral) confundând planurile logico/metodologice; teologico/filosofice şi istorico-reale , ca să se convingă „auditoriul” tău de „puşici”, azi babe bisericoase, câte parale faci şi care, poate, nu-ți mai oferă „darurile” lor …interesate (cureaua „de piele”, maioul şi ciorapii „de f (s)irmă”) target-ate pe/de pensia ta „babană”de securist (fost C.I.-st al U.M.de unde te-au dat afară- după condamnarea penală pt. CORUPȚIE-falsificare de examene-„concurs de angajare”, împreună cu membrii „grupării de crimă organizată” , în frunte cu gen. Comandant !- vrei mai multe amănunte ?!!)…(va urma)
Anonim
Vițelul a scăpat din nou pe miriște si daca intra in cultura face prăpăd. Ne amenința ca va intra, de aceea ar fi bine ca cineva să-l oprească la timp. El e convins ca cel care cultiva a intrat in dialog direct cu patrupedul si i se adresează acestuia cu diminutivul Gica. Cred ca are nevoie de vițică pentru ca, se pare, mai are puțin si ajunge bou. Oameni buni, aveți grija!
Anonim
Ai văzut, bă, Bulă de vălcea, ce înseamnă să te maniPuleze Pusica/negruța , ofticată că tu nu i-o dai destul pt. Oferta/”jirfa” ei la…păcănele ?!!
Anonim
la multi ani colegu! Sa si sarbatori fericite! Te saluta varul tau ……
Dora
Domnule Anonim, acest Savu, pe care-l jignești dta in sfântă zi de azi, a spus totul despre Marea sărbătoare crestwnieaaxa, in ultima fraza. Mie una îmi este suficient. Sărbătoare fericită, domnule Savu, si tuturor cititorilor de buna credință.
Anonim
Doamnă, aşa e ! „Acest Savu” a spus suficiente în ultima propoziție,…pentru una ca tine !…Din fericire, există pe lume atât de multe creştine care nu se abat din drumul lor de-acasă spre Biserică pe la Restaurant şi Poşta 6,… „Stația de taxi” sau „Păcănele” !!!
Anonim
Doamna, asta e iepurașul cu mustață! Lasa-l ca bietul de el e suferind…cu calul.
Anonim
Cu capul
Anonim
Doamnă Dora/Boni/Dana/Puşica/Cristina , hai, să zicem, că eşti supărată că el, dl. Anonim, nu ți-a dat cât îți trebuie ție (pt.păcănele) ,dar revin cu întrebarea : cu calul (maşina lui parcată) ce ai avut ? Eu înțeleg, tu ai ce ai cu omul , dar să te răzbuni pe maşina lui din parcare ?!! Toată lumea ştie …
Boni
Știți cumva dacă mai sunt locuri la Spitalul Vedea? Întreb pentru un prieten.
Anonim
Spitalul de la Vedea se extinde. Chiar zilele acestea se construiesc noi spatii. Așa ca e de bun augur.
Anonim
BONI, tu şi azi, în Vinerea Mare (Neagră) eşti tot schmbul 2 …?! După ora 21, ce faci ?! Cu ce ai câştigat azi, îți permiți taxiul sau o iei la …pas !?
Anonim
Ursule…ursule…nici așa nu mai poți, antichrist mic și jegos, cică philosoph…
Anonim
Ce golan! Obraznic si needucat.
Anonim
E vorba de anonimul care ii raspunde doamnei Dora atat de obraznic!
Relu
Domnule Savu, aveti respectul nostru,continuati sa publicati articole bune in continuare!
diogene
Banalul, trivialul este mai important pentru unii chiar si in aceste zile sfinte. Pacat pentru ca un om cu sufletul curat vede frumusete unde cel negru in cerul gurii vede tot negru. Felicitari domnule autor, Un Paste Fericit si dvs. si celor ce va respecta ca un om intre oameni.
Savu Gheorghe
Mulțumesc, domnule Relu, sunt onorat. În articolele mele nu fac nimic altceva decât de a-mi exercita dreptul uman și cultural la opinie, și nimic mai mult. Ceea ce însă nu înțeleg este recurgerea unora dintre cititori, e drept, puțini, care nu sunt de acord cu ideile mele, este dreptul lor, dar care vin cu atacuri la persoană, la cat de urat sau frumos sunt, și nu la a afirma o altă idee care s-o combată pe cea emisă de mine. Pe primul care va face acest lucru, îl voi declara prietenul meu pentru totdeauna. Este prezumțios ce spun acum dar am nevoie de astfel de cititori, pentru a mă mai ajusta atunci când acest lucru se impune. Dialectica stă în schimbul de idei, nu în erori de raționamente. În fine, vă urez un Paște fericit!
Anonim
Bă, Gică, … mic, mă !…da’ tot eşti bun de-o … saramură ! Cristos a înviat !
Anonim
Bă, maestre, bă, mare ești, bă…mare prost!
Anonim
Paştele e Sărbătoarea Primăverii a Reînvierii naturii, celebrată ca o Sărbătoare şi Victorie a Vieții/”Binelui” în încleştarea perpetuă cu amorțirea şi Moartea/”Răul” !
Omul e obişnuit/”simplu” (în lb.slavona veche, „prost” are sensul de „simplu”, elementar).
Aici, încărcătura semantico- religioasă, este „pozitivă”/”bună”, la origine.
Se asociază cuv.”element”, cu „lipsa de complicare”. „Complexul”/”Complicarea”este văzută ca „rău”, din perspectiva Credinței în Zeu , care şi el este unic şi atotputernic, suveran („Dumnezeu” ,”Alah” , „Budha”, „Iahve” etc. , în monoteism). „Complicarea”o induce orice asociere de mai multe elemente de acelaşi fel sau diferite. Ca în Chimie, „combinațiile”, produc diversitate/”bogăție”, dau substanțe noi, unele „folositoare”/”BUNE”, dar şi, altele,”dăunătoare”/”RELE”! Dar, întotdeauna „complicarea”, „complexul”, „bogăția” sunt lucruri rele, în viziunea lui Isus şi a creştinismului. Opusele sunt „bune”, sunt „BINELE” !…
Interpretarea filosofică a lumii a fost de la începuturi antropologică, maniheistă moral-religioasă şi a rămas până în zilele noastre în aceiaşi parametrii, chiar şi la nivelul celor mai „elaborate” şi geniale minți de Savanți si Filosofi (ex. A. Einstein, B. Russell etc.)…
„Creştinismul” lui Isus Hristos venea în veacul împăratului roman Octavian Augustus (ca reper spațio-temporal) într-un lung şir de încercări ale unor propovăduitori „mesianici”(ex. Ioan Botezătorul) din Spațiul etnic-religios israelitian-palestinian din timpul „Celui de-al Doilea Templu” de la Ierusalim ca o „revoluție” religioasă („IUBIREA de aproapele”) care se adresa celor care erau explatați nemilos, sângeros în timpul de maximă putere economico-militară şi ADMINISTRATIVĂ a maşinăriei societății organizată pe temeliile „SCLAVAGISMULUI antic clasic” ,cel din IMPERIUL ROMAN.
Romanii, ca stăpâni şi ai Iudeii, erau atât de atotputernici şi de o „aroganță SUVERANĂ” ,în puterea lor militară, încât nu luau în seamă luptele intestine din Parlamentul de la Ierusalim dintre Saduchei (majoritari) şi Farisei (minoritari), care l-au ucis de fapt pe ” Fiul omului”, Isus din Nazaret (dar numai prin „sentința” lui Pilat din Pont , procuratorul roman al Iudeii, care ,după ce a fost silit de Farisei să-l condamne la moarte „prin Crucificare”pe Isus, „s-a spălat pe mâini”(ritualic) in față mulțimii de iudei, aflată atunci, în delirul „bucuriei”/satisfacției crimei !) !!!
Desigur , a urmat ÎNVIEREA, „Lucrarea Apostolilor”, Religia Creştină , Biserica/Bisericile !
„Fericiți cei săraci cu duhul”, „Dacă iubire nu e, nimic nu e”, „Hristos a Înviat” – „”Adevărat a Înviat” !
Anonim
Grabeste-te ! Inca mai sunt locuri libere la Vedea !
Boni
Dily Ghilimelistul incepe să o încaseze sistematic. Aceste cuvinte ne doare…
Anonim
Site-ul ARGEŞUL are calitatea şi meritul de a manifesta deschidere şi spre opinii care depăşesc de departe prin informațiile stiintifice, filosofice, de cultură generală etc. , dar şi ca formă/stil, orice site-uri ale altor publicații piteştene,care se adresează, fără predilecție, unui public eterogen şi prin aceasta, de mule ori, de o precaritate intelectuală, stiințific-filosofică şi cultural-morală frizând derizoriul/vulgaritatea.
Din acest punct de vedere, articolele , unele reuşite, altele nu, ale colaboratorului Gh. Savu se remarcă prin tainica lor potențialitate de a strânge şi poziționa cititorii, precum, pe insecte, o lampă uitată aprisă, într-o noapte de minivacantă de Paşte şi de 1 Mai la munte sau la mare (când leagă guvernul Religia creştină şi Internationala a II-a Socialistă – 1886) !…
Autorul
O adevărata însăilare de ghilimele. Fiul omului este omul primordial, care reprezintă o totalitate sufleteasca ce-l depășește dar il cuprinde pe omul obișnuit si care corespunde personalității totale, transconstiente. Misterul euharistic , de exemplu, preface sufletul omului obișnuit in totalitatea acestui suflet, exprimata prin Hristos. Deci autorul articolului îndeamnă la botez si nu la mese îmbelșugate sau conturi bancare babane. Amin!
Anonim
Iată că e apărut şi autorul de editoriale (Gh. S.) care răspunde şi unor chestiuni/probleme care nu i-au fost ridicate/puse de altcineva, decât poate de propriile frustrări subconştiente , ba unele chiar inconştiente. De exemplu, într-un comentariu /”răspuns” la unele comentarii care îl critică, pe bună dreptate, de superficialitate în abordarea unor teme prea importante ,pt. mijloacele lui de …cultură şi talent, evdent inadecvate şi insuficiente , crezând că respectivii îl critică pe editorialist pt. „poza” lui din ziar, care însoțeşte editorialele respective.Desigur, poza nu e a lui Alain Delon la 30 de ani , chiar dacă este „retuşată” şi din secolul
XX . Dar „criticii” nu se uită la foto, cunoscându-l , pe vioiul autor , pe viu, …de pe Strada Mare ! Aleluia !
Anonim
Deci, maistre, ești din generația lui Alain Delon, îmbibat de marxism.
Anonim
Gândire magica, proprie unui copilaș dependent de o mămica.
Boni
Fiului omului de Neanderthal, philosophul matusalemic dar neînțelept, i s-a dat cu mult flit. Nu mai mișcă! Revino (-ți) maestre că noi te iubim ,,precum iubește sclavul lumina și orbul libertatea” și fără dumneata suntem prea liniștiți, ne doare capul, că când (scuzați!) postezi, ne droghezi cu ghilimelele ălea infinite și ne creezi o stare de euforie ciudată, având senzația de ,,zbor deasupra unui cuib de cuci”, cu escale la diferite stabilimente și punct final la Vedea.
George Olteanu
:))
Anonim
Boni, cunoscându-ți frustrările (complexul de inferioritate), mă văd obligat să intervin pt. a-ți ameliora puțin din suferințele,reale,care îți macină psihicul/(sufletul) rătăcit în beznă/ignoranță, incultură crasă şi atavism instinctual (bazal) , legat de groaza ta de senzația de FOAME (sărăcie) , care te-a urmărit încă din copilăria plină de…lipsuri materiale, de senzația de SETE , a celui care s-a dedicat, pe acest pământ , beuturii de alcool prost/denaturat şi SEXului pe bani oferit de slujnicele vecinilor bogați , cel puțin până ajungi pe mâinile vânjoase ale specialiştilor de la destinația ta finală, pe care o visezi ziua şi noaptea : Spitalului de psihiatrie (şi dezalcoolizare) din com. Vedea-Argeş !…
Iată , aprind pt. tine, de sărbătoare sfântă de azi, a „Izvorului Tămăduiri” , o lumânare care să-ți mai risipească din întunericul ignoranței şi inculturii de analfabet funcțional ce eşti !
Trebuie să te luminăm, că mintea ta puțină, dar confuză, identifică pe I.L. Caragiale („O noapte furtunoasă”-Rică Venturiano) cu Tennessee Williams (Thomas Laimer Williams), de 2 ori laureat al premiului Pulitzer-1948 : „Un tramvai numit dorință” şi 1955 : „Pisica pe acoperişul fierbinte”, lăsând la o parte că nu Puşica, „fată ta în casă”, a scris „Sweet Bird of Youth” (din milă creştinească pt. tyne, Boni, „Dulcea pasăre a tinereții” – 1959) !!!
Pe de altă parte, culturnicul incult care eşti, BONI, confunzi/ confundă pe Samuel Beckett (premiul Nobel-literatură ) si opera lui(teatru absurd) : „Aşteptându-l pe Godot”- cu scriitorul american Ken Kesey şi romanul lui „Zbor deasupra unui cuib de cuci” sau/şi cu Dale Wasserman, dramaturg, care a adaptat teatral romanul lui Kesey şi, mai mult, confunzi pe toți şi toate cu filmul american capodoperă „One Flew Over the Cuokoo’s Nest”(1975) în regia celebrului Milos Forman (care a obținut 9 premii Oscar, dintre care 5 la cele mai importante categorii) !
BONI, eşti orbit de Ură , Ignoranță, INVIDIE, prostie etc. „Cap ai, minte ce-ți mai trebuie” !?… Vai de sufletul tău , „gigy de la vălcea”, incultule !
Anonim
V-am spus că omul nu e sănatos la cap iar tămăduirea sa este imposibilă. Îl confundă pe Boni cu un ziarist din Rm. Vâlcea (care oricum îi dă clase lui Dily)
Anonim
Bălmăjeli….
Anonim
Chiar aşa ! …Au scris ăia, americanii, irlandezii, scoțienii , francii, ba şi ruşi, dracu să-i mai ia care,… cu bălmăjelile lor cu tot ! …Hai bă ,gigy, trage-i dopu (de cocean) la sticloanța de dodiță (țuică olteneasca…de dude !) că ne şi m-apucă ‘Năltarea, Moşii şi Rusaliile tot neregulată, pe mine, Puşica expirată, bă, gică, cu daravela ta de scriitură fără nici un criteriu de comparație , ca acu îmi vine şi plec la anonimu care-ți dă ție clase când te lasă si…REPETENT , băi, smeorica ! Mai treci o dată sau plec ?!…
Anonim
Domnu scriti cam naspa cu puntuatie gresita si multe semne de mirare ca te miri ca muta cand a vazut prima data ceva ce la matale sa uscat si a cazut damult
marin
Si raiul și iadul sunt în noi; trăim după norme sau în afara lor și oricât ne-am preface că nu știm ce e bine sau ce e rău, există în noi ,,tribunalul intern”, căruia îi dăm socoteală, chiar dacă nu recunoaștem!