Alexandru Cumpănaşu, preşedintele Coaliţiei Naţionale pentru Modernizarea României, a lansat un apel către factorii de decizie să aprobe cât mai urgent legislaţia care să permită dezvoltarea zonelor metropolitane. Cumpănaşu este de părere că „modernizarea României nu mai poate veni dintr-un stat mult prea centralizat”, ci prin delegarea de competenţe şi resurse către cei de la nivel local. „Astfel, se impune o întărire a autonomiei primarilor şi preşedinţilor de consilii judeţene cu păstrarea funcţiei de control şi verificare evident la nivel central”. Pe această temă s-a vorbit mult şi la Piteşti, dar degeaba…
Situaţia actuală
Ce se întâmplă la Piteşti? După ce în urmă cu ani buni s-a semnat un acord de formare a zonei metropolitane, acum nu avem decât câteva Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară pentru apă şi deşeuri care funcţionează. O componentă vitală a unei zone metropolitane, transportul, este în „aer”. Se ştie ce scandaluri au fost anul trecut când autobuzele Publitrans nu au mai putut ajunge în Bascov, Bradu sau Ştefăneşti din cauza unei legislaţii aiurea. Legea s-a schimbat, între timp, senatorii de Argeş ai PSD fiind autorii noilor reglementări care dau puteri sporite autorităţilor locale şi judeţene pe linie de transport. Dar pentru a se putea face transport metropolitan (adică maşinile Publitrans să ajungă şi în localităţile limitrofe) e nevoie de o lege coerentă pe care parlamentarii nu o promovează. În plus, o zonă metropolitană ar permite inclusiv dezvoltarea infrastructurii în localităţile limitrofe, iar parcurile industriale nu ar mai fi în „aşteptare” din cauza disputelor dintre localităţi, precum cea dintre Bradu şi Piteşti.
Comasare?
Mai devreme sau mai târziu, după cum preconiza primarul Cornel Ionică la emisiunea „Subiect de presă”, toate localităţile din jurul Piteştiului vor fi comasate cu municipiul. Or, zona metropolitană ar uşura acest proces, pregătindu-l mult mai bine. Aşa cum au dispărut comune precum Papuceşti, Prundu sau Găvana, devenind în timp cartiere ale Piteştiului, aşa se va întâmpla probabil şi cu Ştefăneşti, Moşoaia, Bascov, Mărăcineni, Budeasa, chiar Albota. Ar rezulta astfel şi o administraţie mai suplă, deci şi mai puţine costuri.
Ce vor oamenii?
Pe Facebook, de exemplu, a fost iniţiat un sondaj legat de zona metropolitană Piteşti, cetăţenii fiind invitaţi să spună care ar fi investiţiile din cadrul unui asemenea proiect. Rezultatele sunt clare. Oamenii vor ca în localităţile din jurul Piteştiului să fie infrastructură edilitară şi rutieră la fel ca în municipiul reşedinţă de judeţ, vor transport în comun unic, reabilitarea şi dezvoltarea reţelei de termoficare, construcţia centurii de vest a Piteştiului, modernizarea căii ferate spre Bucureşti, construcţia unui nou pod peste râul Argeş, dar şi proiecte inedite precum construcţia unui drum trans-regio Piteşti – Râmnicu Vâlcea (Racoviţa). Reluarea lucrărilor la calea ferată Vâlcelele – Râmnicu Vâlcea şi construcţia autostrăzii Piteşti – Sibiu sunt alte două dorinţe ale cetăţenilor.