# Gheorghe Badea, directorul Grupului Industrial Componente: „Argeşul va avea un parc industrial pe măsura potenţialului său competitiv!„
– Domnule Director, vă rog să faceţi o scurtă radiografie a situaţiei economice a judeţului Argeş şi a Grupului Industrial Componente acum, la sfârşit de an.
– Apreciez că eticheta de „capitală” a exportului românesc spune multe despre judeţul nostru, în ciuda faptului că pentru prima dată în ultimii ani Timişul ne-a depăşit sensibil în topul exportatorilor. Per ansamblu, producţia industrială din România şi din judeţul nostru a avut în primele trei trimestre o creştere mult mai rapidă faţă de media europeană, generând mii de noi locuri de muncă şi o contribuţie semnificativă la PIB. Conştienţi de importanţa acestei ramuri economice, am orientat activităţile Grupului Industrial Componente către dezvoltări cu preponderenţă în industrie – în componente auto în particular. În ultimii ani ne-am extins colaborările internaţionale, iar în 2017 şi 2018 am reuşit performanţa de a creşte cifra de afaceri a Grupului cu peste 8%. Pentru perioada care urmează avem certitudinea unor creşteri de volum şi de diversificare a tehnologiilor. Judeţul nostru are, aşadar, profilul unui pol industrial complex, dar există încă loc pentru dezvoltare.
– Care sunt, în opinia dumneavoastră, pârghiile care pot face Argeşul mai competitiv?
– Toate discuţiile de acest tip gravitează în jurul a două teme – oameni şi infrastructură. Sunt probleme din ce în ce mai mari cu forţa de muncă bine calificată, dar şi necalificată şi e nevoie în continuare de adaptarea calitativă şi cantitativă a ofertei educaţionale la cerinţele pieţei muncii. Şcoala trebuie să privească mai atent către joburile pentru care există cerere şi către tehnologiile viitorului şi să-i direcţioneze pe tineri către antreprenoriat şi către mediul de afaceri din ţară, nu de te miri unde în străinătate. Legat de infrastructură, avem nevoie ca de aer de autostrăzi şi căi de legătură cu Occidentul, pentru că altfel produsele noastre nu pot ajunge pe pieţele internaţionale la preţuri competitive. Industria auto are încă potenţial de dezvoltare, dar suntem într-o competiţie acerbă cu ţări din Europa de Est şi cu judeţele din centrul şi vestul României. O strategie locală inteligentă de atragere a investitorilor trebuie să pună în evidenţă atuurile competitive ale zonei şi să creeze instrumente de facilitare – politică fiscală avantajoasă, parcuri industriale, terenuri şi clădiri, parteneriate public-privat ş.a.
– Se vorbeşte în mediul de afaceri şi în mass-media locale de un parc industrial în zona comunelor Căteasca – Oarja din judeţul nostru, care se regăseşte în planurile dumneavoastră de dezvoltare. Ce ne puteţi spune referitor la acest subiect?
– Este adevărat că pe lângă dezvoltările proprii făcute an de an în domeniul industrial, am avut în permanenţă preocupări pentru promovarea şi atragerea de investiţii străine în judeţul nostru. Aş aminti două mari proiecte aduse prin noi în judeţul Argeş – Lisa Draexlmaier din Germania şi Lear Corporation din Statele Unite ale Americii, cu care am avut colaborări directe pe o perioadă de circa 10 ani. Au urmat apoi companii precum Yazaki din Japonia, GJM Spania, Defta din Franţa, Alegre din Spania şi alţii. La momentul actual, spaţiile fizice din Piteşti sunt ocupate în mare parte şi aşa se explică faptul că au apărut dezvoltări în zona Căteasca – Oarja, unde regăsim Centrul de Piese Schimb Dacia – Renault sau facilităţile de producţie ale Martur Turcia. A fost un început… La ora actuală sunt demarate operaţiunile de înfiinţare a trei fabrici de componente industriale în aceeaşi platforma: Kirchhoff Automotive Austria, GMB Corea, Bimed Turcia, suntem în negocieri pentru localizarea altor cinci fabrici în acea zonă, iar proiectul nostru global de creare a unui parc industrial este unul foarte ambiţios.
– Ce suprafaţă şi ce dezvoltări aţi prevăzut pentru un astfel de proiect de anvergură?
– Iniţiativa noastră a pornit cu circa 18 ani în urmă, având calcule pentru o zonă cu adevărat industrială, desfăşurată pe o suprafaţă de circa 130 ha. Etapizat, s-au achiziţionat terenurile, s-au făcut comasările şi s-a trecut la materializarea proiectului. Estimăm că se vor crea facilităţi de localizare pentru circa 15 mari investitori, companii din producţie şi logistică. Pentru buna desfăşurare a proiectelor, trebuie să se creeze condiţii pentru drum de acces, racordare la reţelele de apă, canal, energie, servicii telecom, facilităţi absolut indispensabile. Doresc să scot în evidenţă colaborarea fructuoasă cu primăriile şi consiliile locale ale celor două comune, deschiderea şi interesul pe care aceştia le-au manifestat, dorinţa şi voinţa de a lucra constructiv la un astfel de proiect de o mare valoare pentru comunitatea din Argeş.
– Aţi încercat să accesaţi fonduri guvernamentale sau europene pentru aceste dezvoltări?
– Grupul Industrial Componente are o experienţă bogată în utilizarea acestor surse de finanţare şi reamintesc aici faptul că am dezvoltat, cu sprijinul fondurilor europene, un Centru de Afaceri de cinci stele în inima Piteştiului, care se adresează nu doar mediului de afaceri local, ci şi celui naţional şi internaţional. De această data însă nu s-au găsit astfel de surse de finanţare, fapt pentru care am utilizat credite şi fonduri proprii. Avem Platforma Dacia la Mioveni şi Platforma Industrială Câmpulung, iar parcul industrial Oarja – Căteasca va face Argeşul şi mai atractiv din punct de vedere investiţional.
– Proiectul dumneavoastră este unul cu adevărat impresionant, dar până în prezent nu aţi comunicat nimic pe această linie. Cum se explică?
– Grupul nostru este animat de spiritul faptelor, nu al vorbelor, lucru demonstrat în dezvoltarea sa. În acest fel am condus şi conduc Grupul Industrial Componente, considerând că trebuie să-şi urmeze trendul pozitiv în linişte, cu dezvoltare organică. Avem peste 3000 de salariaţi în industrie şi suntem unul dintre marii şi oneştii angajatori locali. Noua investiţie va crea, la rândul ei, locuri de muncă şi valori semnificative pentru judeţul Argeş, care merită – cred eu – un parc industrial pe măsura potenţialului său competitiv!
– Ştiu că sunteţi implicat şi în turism, iar în urbe se vorbeşte de preluarea Hotelului Muntenia de către GIC Piteşti.
– Simultan cu activitatea industrială, ne-am diversificat pe piaţa construcţiilor, a comerţului, serviciilor şi mai recent pe cea a producţiei de energie. În turism am intrat mai mult pentru că era un hobby al meu, sunt iubitor al naturii, al munţilor şi al Văii Argeşului. Am investit pas cu pas pe Valea Argeşului, dorind parcă să aduc o floare în Sahara… pentru că timp de 25 de ani nimeni nu s-a uitat la această mină de diamant acoperită cu noroi, Transfăgărăşanul! Au venit englezii să ne spună că e unul dintre cele mai spectaculoase locuri din lume, noi nu mai ştim să apreciem asta! Pentru a integra Transfăgărăşanul în circuitul turistic, acest traseu care leagă Ardealul de Muntenia ar putea fi circulabil tot anul, nu doar patru luni cum se întâmplă în prezent. Investiţiile necesare pentru construcţia unor copertine care să ofere protecţie pentru căderile de zăpadă sunt minime – 25-30 de milioane.
Cât priveşte Hotelul Muntenia este de remarcat că reprezintă un brand, dar este într-o stare de degradare jalnică. Starea sa fizică, funcţionalitatea şi însăşi concepţia tradusă prin proiectul anilor 1960, toate acestea fac ca o mare parte a construcţiei să necesite demolarea şi construcţia unui alt obiectiv la nivelul cerinţelor secolului 21. Necesită o investiţie majoră care să aducă Piteştiului o emblemă urbanistică la nivelul european şi corespunzătoare puterii sale economice, făcând parte din primele judeţe ale României. Obiectivul nou creat indiferent de destinaţie trebuie să cuprindă un parking subteran de mare anvergură, cu cel puţin 300-400 locuri de parcare pentru a se termina cu aglomeraţia şi coloratura zonei actuale a centrului oraşului. Date fiind responsabilitatea şi impulsurile acestui obiectiv, pe de-o parte, dar mai ales noile oportunităţi în domeniul industrial ale GIC pe de altă parte, cred că rămâne de reflectat în mod serios la implicarea în acest proiect. Trebuie să mă repet: orientarea noastră majoră rămâne în domeniul industrial în care avem încrederea stabilităţii, a performanţei şi a reuşitei noastre de-a lungul a cel puţin 50 de ani. Proiectul Muntenia este tentant şi de mare anvergură, dar tot aşa de interesante şi de perspectivă sunt şi proiectele industriale pe care le va dezvolta Grupul GIC Piteşti.
Traian ULMEANU
N.R. După ’89 încoace am scris de nenumărate ori despre intenţia autorităţilor locale de a crea un parc industrial. N-au reuşit să-l facă. Iată că un investitor argeşean ia pe cont propriu această utilitate de mare interes pentru judeţul nostru. Vă felicităm, d-le Gheorghe Badea!
Un Comentariu
Anonim
Autoritățile locale au proiecte mai importante.Se gândesc cum să aducă pe fcsb la Pitești.Cea mai mare realizare a autorităților locale este un loc de joacă.