Sistemul de învăţământ din România „este pe moarte”, iar liderilor politici, „sus de tot”, nu le pasă de viitorul copiilor români, care sunt lipsiţi de competenţe şi ajung să presteze munca de „slugi” în state dezvoltate precum Germania sau Italia. Asta a declarat cu două zile în urmă vicepreşedintele Şcolii germane Kronstadt, Dorin Saramet.
Nu-l cunosc pe acest om, dar sunt de acord cu ce spune. Da, sistemul educaţional este în stare critică şi, din păcate, acolo „sus de tot”, pare că nimeni nu ia atitudine, pare că nimeni nu vine cu soluţii de redresare. Un profesor de la „Odobescu” se plângea zilele trecute că în programa şcolară a mai rămas doar o oră de istorie – de 50 de minute – pe săptămână. Un alt dascăl ne spunea că nivelul de educaţie e atât de scăzut, încât, la matematică, dacă-l pui pe un elev să treacă un x dintr-o parte în alta a ecuaţiei, crede că-l înjuri de maică-sa…
„Şaptezeci la sută dintre cei pe care-i meditez ajung la medicină, dar vă rog să mă credeţi că nivelul lor de educaţie e jos de tot. Domnule, sunt bâtă, ca să mă exprim mai plastic! Ce medici vor ajunge ei?!” – întreabă şi se întreabă, la rându-i, un alt profesor din Piteşti. „E vai de noi! – îl aprobă un coleg. Trăim vremuri foarte grele. În fiecare liceu abia mai poţi să aduni o clasă de elevi deştepţi. Şi tragic e că, după cinci-şase ani, nu vor mai fi nici profesori care să-i înveţe, fiindcă generaţia asta bună va ieşi la pensie.”
Am avut recent ocazia să corectăm, în cadrul unui juriu, peste 400 de lucrări ale unor elevi din Argeş – învăţământ primar, gimnazial şi liceal. A fost vorba despre eseuri pe o temă dată. Concluzia: doar vreo 10-15 la sută dintre aceste lucrări au meritat atenţia noastră, în sensul că autorii s-au dovedit creativi – nu au copiat texte de pe net! – şi, foarte important, ne-au dovedit că stăpânesc gramatica limbii române. În rest… Ce mai putem spune? E bine şi aşa, nu? Ştim, am auzit: există tot felul de teorii ale conspiraţiei, conform cărora cineva ne vrea răul, vrea să ne desfiinţeze ca neam, săpând perfid la temelia limbii, culturii, a educaţiei din România. Încercăm să nu dăm crezare acestor teorii – la urma urmei, de noi depinde cum lucrăm pentru ţara asta – dar e greu să rămânem pe poziţii când vedem că totul se duce de râpă. Cum să-l convingem de contrariu pe profesorul de la „Odobescu”? Ce să-i spunem? Că s-ar putea ca nici măcar ora aia de istorie de 50 de minute să nu mai existe în programă, fiindcă asta e tendinţa? Acum nu mai e importantă istoria, nu vedeţi? Nu mai trebuie să ştim de unde ne tragem, ce sacrificii s-au făcut să ajungem până aici, nu e indicat să ne mândrim cu faptul că la anul vom sărbători centenarul Marii Uniri, eveniment istoric fundamental la care au luat parte uriaşe personalităţi ale poporului român, inclusiv din Argeş! Nu mai trebuie să ştim atâtea lucruri, nu-i aşa?
Acum ni se dă „linia” pe net. Pe ea putem merge. Şi aşa ne vom pomeni în curând cu o materie opţională: „Istoria recentă a României”. Din 1944 până prin 2007. Evident, şi cu capitole despre Iliescu, Constantinescu, Băsescu şi, probabil, puţin Ponta şi puţină Udrea… Drept urmare, să nu ne şocheze afirmaţia din debutul acestui articol, referitoare la copiii români: cu alte cuvinte, viitor de slugă ţara noastră are. Să nu ne şocheze! Să ne ambiţioneze!
Gabriel LIXANDRU
6 Comentarii
Puiu
Titlul editorialului mergea la fel de bine si fara semnul intrebarii. Sistemul educational romanesc este demult in stare critica, iar solutiile de redresare nu mai apar, pentru ca numai au de la cine. Nu sunt eu in masura sa va reamintesc cata cerneala ati folsit pe aceasta tema. Stiti dumneavoastra mult mai bine! Declaratia profesorului care mediteaza pentru medicina este infioratoare. Daca nu stii sa rezolvi o ecuatie nu urli, dar daca te doare ceva, ce faci? Fugi spre preot? Si eu cred ca nu vor mai fi nici profesori, asa cum nu vor mai fi nici meseriasi ,nici ingineri, preoti, avocati, judecatori,etc. Nici agricultori nu vor mai fi ,ca e mai bine „sluga” in alta tara. Dar cine isi doreste sa fie sluga in alta tara? Cred ca nimeni, si va dau dreptate ca ” la urma urmei, de noi depinde cum lucram pentru tara asta. „Din pacate, si o spun cu amaraciune, tot din „trecut” traim. Insa trecutul nu mai are puterea sa aduca si viitorul, atat timp cat prezentul se clatina. Situatii socante vad zilnic ,dar proiecte ambitioase, nicht beileibe!
Nicolae Voicu
Bun articolul D-lui G.Lixandru. Cum s-a ajuns aici stim.Exisista oare vointa pentru a redresa invatamantul de toate gradele? Ma indoiesc,mai ales ca majoritatea cadrelor tinere sunt formate in invatamantul privat ,asa numite fabrici de diplome…
Gabriel Lixandru
De acord sută în mie.
Elena Delia Dumitrica
„La trecutu-ti mare”, compromis viitor. Se pare ca „rugaciunile” lui Eminescu nu au fost suficiente , ca sa ne salveze viitorul. Cum sa gasiti niste eseuri sau orice alte compozitii ale elevilor corecte, coerente si originale, daca se elimina , usor, usor, multe capitole din gramatica si din literatura studiata la scoala? Multe dintre ele sunt lasate in manual, de ochii lumii, dar sunt scoase din programa pentru examenul de (in)capacitate. Asta cum mai vine? Daca incerc sa-i fac sa inteleaga, in clasa a VIII-a, subordonatele de scop, concesive si conditionale, imi spun imediat ca nu sunt in programa, mai precis ca „s-au scos din programa”. Si, din pacate, au dreptate, s-au scos din programa; generalizand si, apoi, abstractizand fenomenul, sa nu va mai asteptati, oameni buni, sa gasiti fraze corecte gramatical si nici LOGIC. Vorbitorii se exprima oral fara coerenta. Dezastrul continua cu scrisul: cei mai multi scriu cum vorbesc, fara sa aiba acele bariere pe care le impune limba scrisa. Fara virgula, fara cratima, fara punct sau alt semn de punctuatie la sfarsitul comunicarii. Nu-i bai, ca-i bine si asa…, cum spuneati mai devreme. Vorbeati de orele de istorie. Atata timp cat cunoasterea istoriei (si a altor discipline importante) ajuta la conturarea identitatii personale, a celei de grup si a celei nationale, sa nu ne mai miram de ce orele alocate istoriei sunt in continua scadere. Pai ne vrea cineva destepti? NUuuu. Stim doar ca „Somnul constiintei naste monstri.”. Cu cat stim mai putin, cu atat suntem mai usor de manipulat. Nu e vorba de nici o conspiratie, cum ar vrea cineva sa distruga sistemul… Ba este perfect adevarat, atata timp cat , dupa atatea si atatea semnalari, lucrurile se inrautatesc pe zi ce trece. Deci planul are sanse de izbanda. Planul de distrugere,evident.
Gabriel Lixandru
Multumesc pentru acest comentariu!
ELEVUL
aveți perfecta dreptate domnul e. Ce se întâmpla cu elevii noștri este din cauza unora carași nu-si dau interesul la ore. Da ia sunt așa cum sunt de …… elevi.