Harta accidentelor rutiere din Argeş. Poate suna ca un clişeu, dar în mod sigur este un semnal de alarmă pe care l-a tras ieri conducerea Prefecturii Argeş. Prefectul Cristian Soare a prezentat o statistică îngrijorătoare din care rezultă că pe şoselele din judeţ au murit foarte mulţi oameni. Desigur, factorii de risc sunt multipli: de la nesăbuinţa şoferilor şi neatenţia pietonilor, până la starea drumurilor, economiile pe care primarii le fac cu iluminatul public şi mai ales lipsa marcajelor. Soluţii? Autorităţile susţin că s-au gândit şi la aşa ceva. Rămâne de văzut câte dintre aceste soluţii vor fi implementate şi, mai ales, ce eficienţă vor avea ele.
Raportare la… UE
Pornim acest bilanţ negru de la o constatare amară: România ocupă locul doi la nivel european, după Letonia, din punct de vedere al numărului de morţi în accidente rutiere – 91 de persoane la un milion de locuitori. Argeşul este un judeţ relativ dezvoltat din punct de vedere economic şi, mai ales, se află pe o rută de tranzit spre destinaţii importante – Sibiu, Braşov, Craiova, Bucureşti, Târgu Jiu. Pe cale de consecinţă, şi numărul evenimentelor rutiere este mare. Prefectul a emis deja un ordin de constituire a unei comisii de siguranţă rutieră care are drept scop identificarea de soluţii pentru reducerea riscului de accidente şi, mai ales, diminuarea numărului de incidente soldate cu pierderi de vieţi omeneşti. Or, nu mai trebuie spus că fiecare viaţă contează!
Statistică
Din analiza efectuată în ultimii cinci ani în Argeş (ianuarie 2011-ianuarie 2016) a rezultat că au fost înregistrate 1.315 accidente rutiere grave, cu următoarele consecinţe: 244 morţi, 1.243 răniţi grav şi 514 răniţi uşor. 476 de accidente (36%) au fost înregistrate pe drumuri naţionale, 346 (26%) pe drumuri judeţene şi drumuri locale, 303 (23%) în municipiul Piteşti şi 190 (15%) pe raza celorlalte municipii şi oraşe. Cele mai afectate localităţi sunt Piteşti (303), Bascov (57), Câmpulung Muscel (54), Mărăcineni (41), Albota (39), Bradu (37), Mioveni (37), Ştefăneşti (32). Zilele în care se produc cele mai multe incidente sunt vinerea (212) şi duminica (203). Cauzele principale pentru evenimentele rutiere sunt: viteza (309), traversarea neregulamentară (249), neacordarea de prioritate pietonilor (129), abateri ale bicicliştilor (82). Intervalul orar cu cele mai multe accidente este 14-22: 637 accidente grave (48% din total).
Pe drumurile naţionale
Pe drumurile naţionale din Argeş au fost înregistrate 476 accidente grave din totalul de 1.315 (36%), soldate cu 119 morti, 457 răniţi grav şi 261 răniţi uşor. Cele mai afectate localităţi sunt Mărăcineni (38), Bascov (37), Albota (32), Morăreşti (26), Bradu (24), Lunca Corbului (24). Pe DN7 s-au produs 122 accidente grave soldate cu 34 de morţi şi 112 răniţi grav, pe DN 73 au fost 116 accidente grave cu 17 morţi, 113 răniţi grav, iar pe DN 7C au fost 63 accidente grave cu 18 morţi şi 60 răniţi grav. Se mai remarcă DN 65 (58 accidente grave, 21 morţi, 56 răniţi grav), DN 65A (32 accidente grave, 10 morţi, 31 răniţi grav) şi DN 67B (23 accidente grave, 2 morţi, 25 răniţi grav).
În perioada analizată, în municipiul Piteşti au fost înregistrate 303 accidente grave din totalul de 1.315 (23%), soldate cu 33 morţi, 284 răniţi grav şi 75 răniţi uşor. Cele mai multe incidente au fost pe bulevardul Nicolae Bălcescu (29), bulevardul Petrochimiştilor (22), Calea Bucureşti (17), Calea Depozitelor (14), Calea Craiovei (14) şi bulevardul Republicii (14). Cauzele principale pentru accidente: neacordare prioritate pietoni (94), traversare neregulamentară (73), neacordare prioritate vehicule (26), viteza (25).
Soluţii
Din analiza efectuată a rezultat că multe dintre accidentele rutiere au loc în localităţi, atât pe drumuri naţionale, judeţene sau străzi în zona şcolilor sau a trecerilor de pietoni. Soluţiile identificate de specialişti pentru a creşte siguranţa rutieră sunt: montarea de limitatoare de viteză din material sintetic, efectuarea de marcaje rutiere rezonatoare prin aplicarea unui strat de vopsea de culoare roşie pentru o mai bună vizibilitate, montarea de semafoare pietonale cu buton pentru pietoni, toaletarea vegetaţiei în unele zone fără vizibilitate, instalarea unor lămpi cu halogen deasupra trecerilor de pietoni, realizarea de microinsule pietonale, mai ales în zonele Petrochimiştilor – Nicolae Bălcescu, intensificarea patrulării rutiere în zonele respective, montarea de indicatoare rutiere cu mesajul „Atenţie, zonă cu risc ridicat de accidente”. „Din acest punct de vedere, la şedinţele comisiei pentru siguranţă rutieră vom invita administratorii drumurilor (primarii de oraşe şi municipii, CNADNR, Regia de drumuri a CJ) pentru a identifica şi aloca resursele financiare necesare adoptării acestor soluţii”, a spus prefectul Cristian Soare.
Claudiu DIŢA