Ieri, Executivul a modificat, prin Hotărâre de Guvern, regulile de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar pe carosabil, dar şi a celor parcate pe trotuare. Conform expunerii de motive, „ridicarea vehiculelor trebuie să fie posibilă pentru toate situaţiile în care are loc o stanţionare neregulamentară”, nu doar pe partea carosabilă, ci şi de pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/sau biciclişti ori benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare. „Se propune abrogarea prevederii care permitea staţionarea autovehiculului pe trotuar, atunci când lăţimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziţia pietonilor era de cel puţin un metru. În multe situaţii, această prevedere a permis săvârşirea unor abuzuri şi, în general, desconsiderarea dreptului pietonilor la condiţii civilizate de deplasare pe drumul public”, se mai menţionează în document. Administratorii drumurilor publice pot permite, cu avizul poliţiei rutiere, oprirea sau staţionarea, parţial ori total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate şi semnalizate în mod corespunzător. Potrivit notei de fundamentare, argumentul a fost că operaţiunea este una utilă şi deserveşte interesul public, deoarece urmăreşte fluidizarea circulaţiei pe drumurile publice.
Ridicările de autoturisme parcate neregulamentar a fost declarată ilegală printr-o decizia a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care a admis un recurs în interesul legii formulat de Avocatul Poporului, şi a decis că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate sau oprite pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, aşa cum se procedase anterior. Potrivit modificărilor, ridicarea nu poate fi dispusă sau (dacă a fost dispusă) să înceteze executarea dacă în vehicul este vizibilă prezenţa unor persoane. „Deşi primul lucru pe care-l realizează agentul de poliţie este să verifice prezenţa unor persoane în vehicul, apar situaţii când o astfel de constatare nu este în mod obiectiv posibilă, mai ales dacă vehiculul are uşile blocate”, este argumentul Guvernului. Mai mult, operaţiunea de ridicare va trebui întreruptă dacă la vehicul se prezintă conducătorul auto, înainte de iniţierea transportului către locul de depozitare.
Măsura ridicării va putea fi dispusă de un poliţist rutier doar în următoarele situaţii: * în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară; * în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia „Staţionarea interzisă” şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării; * pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de şase metri;
* în dreptul căilor de acces ce deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice; * în pante şi în rampe; * în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia „Staţionare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia „Zonă de staţionare cu durată limitată” peste durata stabilită. Ridicarea va putea fi făcută în baza unei dispoziţii scrise a poliţistului rutier, care va trebui să conţină informaţii privind data, ora şi locul ridicării autoturismului, indicarea expresă a regulii încălcate sau menţiuni despre fotografierea sau filmarea vehiculului staţionat. Dacă maşina a fost ridicată, şoferul va putea să şi-o recupereze numai după ce va plăti contravaloarea ridicării şi depozitării acesteia. Totodată, el va fi nevoit să dovedească fie că este proprietar al maşinii, fie că o deţine în mod legal.
Deocamdată hotărârea nu a intrat în vigoare, întrucât nu a fost publicată în Monitorul Oficial. Cel mai probabil o astfel de decizie va stârni din nou proteste vehemente din partea şoferilor, pentru că Executivul nu a ţinut cont de un lucru esenţial: criza majoră a locurilor de parcare cu care se confruntă în special marile oraşe ale ţării. Înţelegem că se urmăreşte fluidizarea traficului, responsabilizarea celor care sfidează bunul simţ elementar blocând trotuare, căi de acces către proprietăţi sau instituţii publice ori firme private, linii de tramvai sau trotuare obligând pietonii să coboare pe carosabil etc, dar dacă tot s-a decis să emită o astfel de hotătâre, Executivul ar fi trebuit să oblige autorităţile locale să amenajeze suficiente locuri de parcare. Altminteri va fi încurajată reapariţia „hingherilor de maşini” şi până la abuz nu e decât un pas. Nu contestăm dreptul Guvernului să emită hotărâri, dar înainte de a lua o astfel de decizie care atentează la buzunarul a milioane de oameni, oare n-ar fi trebuit mai întâi făcută o dezbatere publică pe această temă? Or te pomeneşti că actualul Executiv de tehnocraţi aflaţi oricum pe picior de plecare, nu ştie că parcul auto depăşeşte oferta locurilor de parcare?
Val. NICOLAU
Un Comentariu
Sofer
Adevarul e la mijloc. Nu sunt locuri de parcare, dar gasesti cazuri in care se stationeaza in poarta magazinului sau institutiei unde are treaba soferul, desi sunt locuri de parcare la 20-30 metri distanta. In nici un oras occidental nu sunt locuri de parcare suficiente, si un abonament lunar pentru rezidenti sare mult de 100 euro. Nerezidentii platesc cu ora sau cu ziua. Noi inca vrem totul gratis….