Ieri-dimineaţă, în Gara Goleşti a avut loc un eveniment feroviar care putea să aibă consecinţe dramatice, dar din fericire nu s-au înregistrat victime şi zeci de oameni aflaţi în garnitura feroviară au trăit momente de groază când trenul a sărit de pe şine.
Rămas fără frâne
În jurul orei şapte a dimineţii, trenul InterRegio 1872 „Săgeata Albastră” care circulă pe relaţia Câmpulung-Goleşti se apropia de Gara Goleşti. Înainte de intrarea în staţie, mecanicul Ion G., de 51 de ani, din Stolnici, a acţionat sistemul de frânare şi a constatat cu surprindere că acesta nu a răspuns la comandă. În acest context, mecanicul a recurs la procedurile prevăzute de protocoalele specifice căilor ferate pentru micşorarea vitezei prin reducerea turaţiei motoarelor, a luat imediat legătura cu dispeceratul şi a raportat incidentul, iar dispecerul de serviciu l-a informat că va fi dirijat pe o altă linie. Totul s-a petrecut însă mult mai repede decât se preconiza. Întrucât din motive obiective nu poate fi oprit la fel de repede ca un autovehicul, trenul a sărit peste un macaz, a intrat pe o linie închisă circulaţiei feroviare şi a deraiat.
Nimeni nu a fost rănit
Din fericire, trenul nu s-a răsturnat şi cu toate că şocul resimţit a fost deosebit de puternic, niciunul dintre cei 20 de călători aflaţi în vagoane nu a fost rănit. Ambulanţele sosite la faţa locului nu au transportat pe nimeni la spital, iar echipajele de la situaţii de urgenţă au luat măsuri de prevenire a unui eventual incendiu. Pasagerii au fost îmbarcaţi ulterior în trenul InterRegio 1890 care circula de la Craiova la Bucureşti şi în urma verificării cu etilotestul a rezultat că mecanicul nu consumase băuturi alcoolice. Poliţiştii de la Serviciul Transporturi Argeş au deschis dosar penal şi împreună cu specialişti ai CFR urmează să stabilească exact cauzele care au dus la producerea acestui eveniment. În urma incidentului, traficul feroviar nu a fost afectat şi specialiştii CFR urmau să găsească soluţii de repunere a trenului pe şine.
Al treilea incident
Incidentul feroviar de ieri este cel de al treilea produs în ultimii zece ani în Argeş. Primul a avut loc în august 2007, când două vagoane încărcate cu piese de Dacia au deraiat la Mioveni la scurt timp după ce au plecat de la depozit. Nici la acea dată nu au fost victime. Al doilea a avut loc în iulie 2014, când din cauza precipitaţiilor abundente o viitură puternică a distrus o bună parte din calea ferată dintre Piteşti şi Curtea de Argeş, Un tren aparţinând unei companii private care mergea către municipiul Basarabilor a deraiat între localităţile Borleşti şi Dobrogostea, comuna Merişani, iar evenimentul s-a soldat cu rănirea gravă a trei călători care au ajuns la spital cu fracturi la mâini şi la picioare, dar important este că nimeni nu şi-a pierdut viaţa.
Semne de întrebare
Aşa cum am precizat, incidentul de ieri din Argeş nu s-a soldat cu victime, în condiţiile în care un eveniment similar produs cu două luni în urmă în judeţul Hunedoara a avut ca rezultat prăbuşirea unui tren rămas de asemenea fără frâne într-o prăpastie şi moartea ambilor mecanici. Cu toate acestea, se ridică mai multe semne de întrebare cu privire la calitatea materialului rulant, la starea tehnică a garniturilor feroviare în special a locomotivelor, la modul în care acestea sunt întreţinute şi nu în ultimul rând la pregătirea profesională a personalului de întreţinere şi de exploatare etc. De-a lungul anilor, la nivel naţional au avut loc zeci de incidente feroviare, majoritatea din cauze de natură tehnică şi doar câteva au fost provocate de eroare umană. Deşi se spune că după avion transportul cu trenul este cel mai sigur, realitatea pare să contrazică statisticile.
Val. NICOLAU