Dacă în alte părţi din ţară situaţia gestionării problemei deşeurilor menajere este una extrem de problematică, Argeşul se numără printre judeţele care au fost mereu date drept exemplu pozitiv şi model de bună practică în domeniu. Aceasta este urmarea realizării sistemului de management integrat al deşeurilor, care a presupus închiderea depozitelor vechi şi rezolvarea problemelor istorice şi include construirea depozitului ecologic de la Piteşti/Albota, a sistemului de colectare şi transport a deşeurilor, crearea de proiecte complementare de educaţie ecologică, infomare şi conştientizare a populaţiei, dar şi a felului în care autorităţile judeţene şi locale s-au implicat în acest proces.
100% acoperire
Astfel, în acest moment, Argeşul se numără printre puţinele judeţe din ţară care au un grad de acoperire de 100% cu servicii de colectare şi transport al deşeurilor (adică există operator de salubritate în absolut toate cele 102 localităţi ale judeţului), şi-a închis toate depozitele de gunoi neautorizate şi a construit depozitul ecologic de la Albota, singura facilitate autorizată şi acceptată potrivit normelor europene. În plus, valorifică o parte din deşeuri atât ca materiale reciclabile sau compost, cât şi, mai nou, drept combustibil energetic. Însă schimbările legislative permanente în domeniu impun o continuă modificare a modalităţii de acţiune pe plan local. Printre scopurile acestor modificări se numără şi cel al menţinerii preţului plătit de populaţia judeţului pentru serviciile de salubritate la un nivel acceptabil, în condiţiile în care atât operatorii de colectare şi transport, cât şi cei ce gestionează depozitul se confruntă cu creşteri de costuri substanţiale. Ultimele modificări în acest sens sunt legate de introducerea, în Legea 211/2011, a obligativităţii aplicării principiului plăteşte cât arunci. În acest sens, ADI Servsal Argeş propune schimbarea planului tarifar pentru populaţie şi trecerea la un sistem de plată cu taxă diferenţiată.
Ce se întâmplă?
„Modificarea planului tarifar are legătură cu felul în care selectăm, colectăm, transportăm şi depozităm deşeurile. Mai exact, s-a modificat Legea 211 şi trebuie să plătim cât aruncăm! Se va factura cantitatea de deşeuri ridicată, iar apoi se va împărţi costul către populaţie. Calculele se vor face pe istoricul din anul precedent şi se vor fundamenta costuri de colectare pe tonă pentru rezidual, biodegradabil, reciclabil şi construcţii. Ca exemplu, pentru Piteşti, dacă rămâne în condiţiile actuale, de tarif plătit pe locuitori de bună credinţă, costul va fi de 10,88 lei, calcule făcute pe datele de anul trecut, certe! Dacă municipiul Piteşti trece la taxă, şi aceasta se plăteşte de către 154.000 de locuitori, cum a fost stabilit iniţial în Caietul de Sarcini, costul scade până la 7,6 lei pe lună pentru o persoană, faţă de 8,76 lei cât este în prezent! La Piteşti am avut mai multe runde de întâlniri cu dl. viceprimar Sorin Apostoliceanu şi aparatul de specialitate, cu membri ai Consiliul Local, care sunt interesaţi de trecerea de la tarif la taxă şi, în principiu, au manifestat deschidere. Urmează să vedem cum şi la ce dată vor face actele administrative în acest sens. Acest sistem se aplică în 97 de localităţi din Argeş şi în alte 14 judeţe din România. Modificările vor duce nu doar la scăderea preţului la populaţie, ci şi la creşterea calităţii serviciului! În plus, acest sistem de taxare va duce şi la dezvoltarea sistemului de colectare separată şi la un raport calitate/preţ mult mai eficient. În mediul rural, pentru colectare din poartă în poartă, din simularea făcută pe noile taxe/tarife/tonă propuse de operator, dacă un cetăţean generează în medie 0,45 kg/zi, adică 13,7 kg/lună, ajungând astfel la 165 de kilograme de deşeuri pe an, prin aplicarea taxei ar plăti 4,87 lei. În acest moment se plătesc 7 lei/persoană! 82 UAT-uri au atins procentul de deviere de la depozitare 25%, obiectiv pentru anul 2017 şi nu vor plăti penalităţi către Fondul de Mediu. Pentru anul 2018, conform OUG 196, obiectivul de deviere este de 35% şi este obligatoriu să ne implicăm cu toţii (operatori, UAT-uri, cetăţeni, ADI) pentru a evita aceste penalităţi, pentru a avea un cost suportabil şi, nu în ultimul rând, pentru un mediu mai curat”, afirmă Gabriel Moiceanu, directorul ADI Servsal Argeş.