Un mic magazin deschis în Piteşti a devenit un imperiu evaluat la peste 400 de milioane de euro.
Familia Trandafir a pus bazele distribuitorului de bunuri de larg consum DRIM Daniel în urmă cu 30 de ani, deschizând iniţial un magazin de vânzare cu amănuntul în Piteşti. Un an mai târziu a început distribuţia şi astăzi este în topul celor mai mari jucători de pe piaţa de profil. Cum a reuşit familia Trandafir să ducă businessul DRIM Daniel la peste 105 mil. euro şi să bată palma cu retailerul polonez Zabka?
Un mic magazin în Piteşti. Acesta a fost punctul de plecare al DRIM Daniel Distribuţie FMCG, companie care a crescut încet şi discret, devenind unul dintre cei mai mari jucători din sectorul de distribuţie de bunuri de larg consum. „Părinţii mei au ales numele. DRIM reprezintă practic iniţialele noastre – Daniel (tata), Radu (eu), Ioana (sora mea) şi Marcela (mama)”, povestea Radu Trandafir, administrator al DRIM Daniel.
De la un magazin în 1994, familia Trandafir, cea care a pus bazele companiei, a mai deschis unul, dar en-gros. Un an mai târziu, în 1995, familia intra în sectorul de distribuţie încheind un parteneriat cu Kandia Dulce, producător de ciocolată care este şi astăzi printre clienţii companiei din Argeş.
„Am închiriat primul nostru depozit (60 mp) în Piteşti”, se arată pe site-ul DRIM Daniel. Tot în 1995, DRIM Daniel a semnat un contract cu Regal Corporation, companie cumpărată ulterior de Dr. Oetker.
De aici s-au deschis drumurile în distribuţie, familia Trandafir încheiând tot mai multe contracte cu firme mari, care la acea vreme îşi făceau intrarea pe piaţa românească. În 1999, compania a terminat construcţia primului depozit, în Piteşti, având o suprafaţă de 600 mp şi birouri cu o suprafaţă de 200 mp. Astăzi, DRIM Daniel acoperă deja 20 de judeţe din ţară, are 450 de vehicule şi 11 depozite, dintre care 10 deservesc comerţul tradiţional şi unul, din zona Moldovei, acoperă clienţii din zona de benzinării.
Cel mai important proiect recent este o investiţie de 4 milioane de euro într-o platformă logistică la Slatina, cu o suprafaţă de 7.000 mp pentru depozitare plus spaţii de birouri. Compania se ocupă cu distribuţia de bunuri de larg consum în special în zona de retail tradiţional, lucrând foarte puţin cu marii jucători din retailul modern.
„Sunt multe zone în care ne putem extinde. Clar ne dorim să diversificăm businessul pentru că momentan avem peste 90% în comerţul tradiţional. Credem în continuare în comerţul tradiţional, dar ne dorim să lucrăm şi cu modern trade şi cu reţelele de benzinării ”, povestea Radu Trandafir, care adăuga că deşi ponderea comerţului tradiţional în total scade, vânzările aici cresc. Compania are în prezent clienţi precum Nestlé, Mondelez, Mars, PepsiCo, Jacobs Douwe Egberts, Dr. Oetker, L’Oreal, Evyap sau Kandia Dulce. În total, compania are peste 30 de clienţi.
Pe lângă partea de distribuţie, Drim Daniel Distribuţie FMCG are şi câteva branduri proprii care au venit din nevoia sesizată pe piaţă pe segmentul produselor cu preţuri mai mici. Astfel, compania are în portofoliu branduri precum Rezon (pate), Punk (alune), fouré (biscuiţi) şi Armonia (folie alimentară, hârtie igienică). „Multe magazine mici îşi cumpărau branduri private ale hipermarketurilor sau din cash & carry şi atunci noi am văzut această problemă ca pe un risc, dar şi ca pe o oportunitate, înseamnă că exista o nevoie în piaţă de produse mai ieftine pentru a le avea la raft şi atunci am început să căutăm diverşi furnizori care să facă private label (marcă privată – n. red.) pentru noi şi am început să încercăm diverse produse“,spunea Radu Trandafir, administrator al DRIM Daniel. Astăzi, compania ajunsă la a doua generaţie este controlată de Marcela Trandafir (52% din părţile sociale), Radu Trandafir (24%) şi Ioana Ioniţescu (24%), conform Termene.ro. Radu Trandafir este cel care conduce compania. Anul trecut, familia Trandafir a bătut palma cu retailerul polonez Zabka, care va prelua pachetul majoritar al DRIM Daniel. Tranzacţia va fi finalizată după îndeplinirea tuturor cerinţelor de reglementare. Valoarea deal-ului nu a fost făcută publică, dar este estimată de ZF la câteva zeci de milioane de euro. DRIM Daniel Distribuţie FMCG a avut în 2022 o cifră de afaceri de 516 mil. lei (peste 105 mil. euro), un profit net de 16,4 milioane de lei şi un număr de 678 de angajaţi, conform datelor publice. Practic, astăzi, judeţul Argeş, acolo de unde a pornit practic business, DRIM Daniel acoperă peste 1.100 de magazine, adică peste 65% din unităţile din acest judeţ. La nivelul întregului univers de distribuţie al companiei, Argeş mai reprezintă circa 10%, conform ultimelor date. Pe de altă parte, reţeaua de magazine Zabka din Polonia, care va deveni acţionar majoritar al DRIM Daniel, are astăzi circa 10.000 de unităţi. Spre comparaţie, tot comerţul modern din România – adică magazinele a zece reţele – abia merge spre 4.500 de unităţi.
Compania a fost fondată în 1998 de un antreprenor polonez care a mizat pe o expansiune agresivă încă din primii ani, ajungând la 1.700 de magazine până în 2005. În 2007, businessul a fost preluat de fondul Penta Investment, care în România deţine grupul A&D Pharma, mai exact lanţul de farmacii Dr. Max (fosta reţea Sensiblu şi Punkt) şi distribuitorul farma Mediplus. Patru ani mai târziu, în 2011, Penta a vândut businessul polonez de retail către Mid Europa Partners, care la rândul său a cedat ulterior controlul. Era anul 2017, iar cumpărătorul era un alt fond – CVC Capital Partners -, despre care piaţa scria că a plătit până la 1,5 mld. euro pentru 4.500 de magazine.
Jucătorii din comerţul alimentar local spun că achiziţia pachetului majoritar al DRIM Daniel de către polonezi îi ajută să îşi cunoască partenerii viitori de afaceri şi să înţeleagă mai bine piaţa autohtonă, conform datelor ZF. Astfel, ei vor avea o bază de pornire şi o centrală de achiziţii, care îi va ajuta în ceea ce priveşte expansiunea viitoare în zona de retail.
DRIM Daniel distribuie produse FMCG către peste 13.000 de magazine comerciale tradiţionale, având propria logistică. Prin această tranzacţie, Zabka anunţă practic intenţia de a începe şi dezvoltarea propriului retail. „Un retailer mare care are o expunere foarte mare în faţa consumatorului are o putere de negociere mai mare decât avem noi ca distribuitori, însă parteneriatele noastre sunt pe termen lung, se bazează pe încredere şi avem scopuri comune în general”, spunea Radu Trandafir anterior.
(Sursa: businessmagazin.ro)