
De la 1 iulie 2025, după expirarea plafonării tarifelor RCA, prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, ajungând de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) semnalează o tendință continuă de majorare a prețurilor și cere intervenția autorităților pentru reglementarea situației.
Creștere semnificativă a prețului RCA pentru camioane
După eliminarea plafonării tarifelor RCA, prețul poliței pentru vehiculele grele a înregistrat o majorare considerabilă.
De exemplu, pentru un camion nou, clasa B0, prețul anual al poliței a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei.
Această schimbare, considerată abruptă de transportatori, vine într-un context în care majorarea continuă a tarifelor nu este justificată de un număr semnificativ de accidente sau daune.
Transportatorii români, inclusiv cei din Argeș, deja afectați de costurile ridicate, semnalează o presiune tot mai mare asupra afacerilor lor din cauza scumpirii polițelor RCA.
Un asigurat cu bonus maxim devine „risc ridicat”
Potrivit COTAR, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), care nu a avut accidente timp de 8 ani, ajunge să fie considerat „asigurat cu risc ridicat” și să plătească mult mai mult pentru asigurarea obligatorie a vehiculului său.
„Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%?”, se întreabă retoric Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, într-un comunicat al organizației.
Transportatorii subliniază că, deși doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente, tarifele continuă să crească fără o justificare validă.
COTAR acuză practici abuzive ale asigurătorilor
Confederația acuză asigurătorii că își optimizează profiturile fiscale în favoarea multinaționalelor, încălcând în mod indirect interesele consumatorilor români.
Potrivit COTAR, asigurătorii din România își externalizează costurile și își mută marjele de profit în afaceri externe, ceea ce face ca românii să plătească RCA mai scump decât șoferii din alte țări europene.
De asemenea, COTAR atrage atenția asupra faptului că, în România, asigurătorii înregistrează cele mai mari cheltuieli administrative din Uniunea Europeană (56% din primele încasate), iar sumele colectate din polițele RCA nu sunt folosite pentru despăgubirea celor care au suferit accidente.
În fața acestor majorări nejustificate ale prețurilor RCA, transportatorii cer măsuri urgente din partea autorităților.
COTAR solicită destituirea vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, și deschiderea unor anchete oficiale privind majorările abuzive ale prețurilor RCA.
De asemenea, organizația cere reorganizarea ASF și trecerea sectorului de asigurări sub subordinea Ministerului de Finanțe, pentru a avea un control mai strict asupra reglementării prețurilor și a proteja interesele consumatorilor.







































