Ultimele cuvinte ale pilotului Sorin Pătrașcu înainte să moară.
După 7 luni în care investigațiile militare nu s-au terminat, procurorii nu au audiat niciun militar și după ce ziarul a început investigarea faptelor, Libertatea a intrat în posesia unui set amplu de documente.
În seara de miercuri, 2 martie 2022, Armata Română a pierdut 8 oameni, primul dintre ei în avionul MiG și încă 7 în elicopterul plecat ca să-l salveze pe primul pilot. MApN a dat un comunicat oficial: „Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei MiG 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44. Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază”.
Stenogramele transcriu părțile importante ale discuțiilor din interiorul elicopterului, captate de „înregistratorul protejat de date”, așa cum se precizează în document. E vorba despre „cutia neagră”, care adună peste 200 de parametri de zbor, dar și conversațiile din aeronava 57 – acesta a fost codul zborului:
În elicopter, dificultatea meteo s-a simțit destul de repede după decolare. Buletinul meteo, emis de comandorul Daniela Stoian indica „givraj moderat” la bază. Dar Stoian afirmă că, la informarea obligatorie despre vreme de dinainte de misiune, i-a spus pilotului Bogdan și despre „givraj sever”, spre nord. Era posibilitate mare de gheață pe palele elicopterului la 25-30 de kilometri în nordul județului Constanța, acolo unde urmau să zboare. „Cutia neagră” a înregistrat, următorul dialog. Pilot Bogdan: Cuplează dezaburire geamuri. Copilotul Pătrașcu: Încearcă un ștergător, e umiditate. Pilotul Bogdan: Mă, da se vede prost rău! Sting farul. Bogdan, degivrarea e cuplată? Copilotul Pătrașcu: Da.
După o vreme, sistemele de zbor ale elicopterului au intrat în alertă. Robot: Ice, Caution, Ice, Caution, Ice, Caution, Ice. Pilotul Bogdan: Ce vrea ăsta, mă? Vîrșan Iulian, din turn: Puma 57… approach… Întrebare de la Operațiune Curente Borcea… condițiile meteo permit această misiune? Robot: Ice! Pilotul Bogdan: Cam nasol, un pic așadar…Copilotul Pătrașcu: Vezi că… Pilotul Bogdan: Încercăm să venim pe sus și să găsim altă gaură. Copilotul Pătrașcu: Ă, vezi că cobori. Robot: Ice! Copilotul Pătrașcu: Nu mai coborî. Pilotul Bogdan: Am revenit, da.
Copilotul Pătrașcu: E la mine. Pilotul Bogdan: E la tine. Copilotul Pătrașcu: Da, liniștește-te. Te-ai liniștit. Un pic mai tîrziu se aude: Pilotul Bogdan: Pușca mea! Maistrul militar Banu: Înclinat… înclinat, nașpa de tot! Nu mai avem pământ. Căpitanul Bogdan: Dă-mi în voie. Maistrul militar Banu: Suntem răsturnați, nu se poate… băga-mi-aș… Bogdan: Dă-mi voie… Sorin!
Acestea au fost ultimele cuvinte ale echipajului, cu pilotul rostind numele copilotului său. Nicio clipă nu au fost îndemnați să revină, din cauza vremii, la bază, așa cum a spus MApN.
(Sursa: libertatea.ro)