Sunt mulţi dintre cei care au plecat cândva de la casa părintească pentru a-şi face un rost în lume. I-au lăsat acasă pe cei dragi şi au plecat doar cu amintirile şi cu câţiva bani în buzunar. Abia desprinşi de copilărie, aceşti tineri au luat drumul împlinirii adulte. Timpul a trecut, iar sufletul lor mai este azi mişcat doar de câteva amintiri din copilărie. În faţa unor astfel de amintiri, care nu au fost şterse de pecetea timpului, conştiinţa lor le răspunde cu aceeaşi emoţie, cu aceeaşi paloare a feţei ca şi cum o întâmplare sau alta copilărească s-ar petrece din nou. Drept care, dacă peste ani intrăm în casa părintească, amintirile sunt trezite de mirosul cu totul aparte al încăperilor, miros ce s-a păstrat acelaşi. Invadaţi prin toţi porii de amintiri, ne trezim cu glasul stins, ca şi cum noi înşine am fi devenit o umbră printre umbre de altădată. De altfel, mi s-a întâmplat recent să retrăiesc o imagine pe care am mai trăit-o cândva în copilăria mea.
Aşadar, în urmă cu mulţi ani, o fetiţă de vreo 12 sau 13 ani lua apă de la o cişmea aflată la marginea drumului, într-un ulcior de lut ars. La un moment dat, biata copilă a scăpat ulciorul din mână, care s-a făcut cioburi. Eu eram puţin mai mare decât ea şi, când am văzut ce i s-a întâmplat, un val de paloare mi-a cuprins faţa, urmat de câteva clipe de amuţire şi de tremur în braţe şi-n picioare. M-am dezmeticit însă repede şi am luat-o la fugă spre cişmea, încercând să fac ceva pentru fată. Însă era prea târziu; din ulcior nu mai rămăseseră decât câteva cioburi de culoarea pământului ars. În acel moment, am fost parcă cuprins de vrajă. Cu o tresărire ciudată, am apucat să-i promit fetei că o să-i fac eu rost de un nou ulcior. Ceea ce am şi făcut. M-am repezit acasă şi, fără să o mai întreb pe mama, am luat un ulcior care am bănuit că seamănă cu cel spart, dându-i-l copilei nefericite. Pe fata respectivă nu am mai văzut-o decât peste mult timp, într-o împrejurare la fel de misterioasă. Întors după mulţi ani acasă, aşadar, la fel ca eroul din basm, deci încă tânăr, am văzut în faţa aceleiaşi cişmele de demult o femeie care lua apă într-un ulcior de lut ars. Era o tânără foarte frumoasă. La un moment dat, tânăra a scăpat ulciorul din mână, care s-a spart imediat. Nu am mai alergat la mama după un alt ulcior, dar am rămas ţintuit locului în faţa unei astfel de imagini. O mai trăisem cândva în copilărie. În faţa realităţii imaginii de demult, m-am trezit cu privirea tulburată de o lacrimă.
Prin urmare, dacă aş fi autor de basme, cred că aş schimba finalul basmului „Tinereţe fără bătrâneţe”. Toată lumea ştie cum se termină acest basm. Făt-Frumos se întoarce pe pământ şi îşi regăseşte casa părintească, deschide o ladă şi, într-o clipită, dă de moarte, moartea lui, deşi încă tânăr, care însă îi spune „bine că te-ai întors, că de mai stăteai mult mă sfârşeam eu”. Drept care, eu aş schimba acest final şi i-aş fi permis eroului să-şi trăiască imaginea regăsită până la adânci bătrâneţi. Adică să-şi trăiască iubirea, nu să fie cuprins de moarte. Deci, e vorba de unul dintre miturile cele mai semnificative din câte a păstrat poporul nostru şi care a fost scos la lumină de Mihai Eminescu, demonstrând că poporul român este supus spiritului obiectiv, nu dorinţelor sufleteşti (de aici ar trebui să se plece atunci când îi judecăm pe români).
Prin urmare, în această oscilaţie între real şi ireal a basmului, în acest unghi ce se deschide între concret şi fantastic, ne regăsim uneori fiecare dintre noi. Basmul se mişcă la început într-o lume reală, ca s-o ia apoi spre o lume ireală, cu imperceptibile trepte ale unui alt tărâm. Deci, fantasticul nostru pleacă de la evenimente obişnuite, reale, pe care le transfigurează brusc o imagine primordială. De exemplu, într-o curte, într-o încăpere obişnuită sunt zone de singurătate, zone de mister, unde totul devine straniu, iar lumina se schimbă într-o ritmicitate calculată. Şi astfel, uneori, nu mai recunoaştem nimic din cele ce ne înconjoară. Basmul eminescian prezintă o realitate care nu vine din regiuni depărtate, ci din imediatul de lângă noi, dar închisă în amintiri şi vise. Iată dar cum mitul acesta pune în evidenţă faptul că fiecare om aduce în lume o problemă sufletească, pornită de departe, din cauzalitatea cea dintâi, iar această problemă are o desfăşurare pe toată durata vieţii lui, chiar şi dincolo de moarte. Şi astfel, lucrurile care se încheie nu se termină niciodată.
Gheorghe SAVU
5 Comentarii
Ady
Se întâmpla tuturor sa trăim imagini din copilărie. Așa e! Când merg acasă desi părinții mei sunt morți ii vad mereu in fiecare lucru
Jan
Fata care tot isi sparge ulciorul oare simbolizeaza viata noastra? Incercarea de a schimba destinul prin inlocuirea cu un alt ,,ulcior” se dovedeste a fi inutila, in final omul accepta ulciorul spart cu un regret ce i se dezvaluie pe obraz. Tulburator articolul. Impresionant.
Savu Gheorghe
Jan, îți mulțumesc pentru comentariu, dar as vrea să se retină faptul că eu nu am luat ca model basmul popular Tinerețe fără bătrânețe al lui Petre Ispirescu. Eu ma refer la Tinerețe fără bătrânețe din perspectiva filosofica, adică eminesciană. Mihai Eminescu este primul care îl abordează din această perspectivă, și am putea spune că este descoperitorul său. Peste ani, la fel face și Constantin Noica, care-l denumește „basm al ființei”. Drept care, din perspectiva filosofica, este vorba de raportul dintre obiectiv si subiectiv (Făt -Frumos putea sa nu se întoarcă acasă, deci sa rămână veșnic tânăr,așa cum se întâmplă la italieni sau estonieni, de exemplu). Ar fi putut să nu coboare de pe cal, pare-mi-se ca la spanioli. Dar nu! Al nostru se supune legilor spiritului și coboară, merge acasă, se uită prin jurul său până dă de „moartea sa”. Eu ce am vrut să scot în evidență în articol? Anume, o idee subiectivă. Oare de ce Făt-Frumos, dacă își întâlnește iubirea (fata cu ulciorul), nu trăiește fericit până la adânci bătrâneți, ci trebuie să moară? Păi poporul nostru, ne spune Eminescu, se supune legilor obiective ale vieții și naturii, ca, poate, niciun alt popor, resemnându-se în fața destinului ca în Miorița. Cum să scriu eu că tânărul, întors acasă, întâlnește pe tânără la cișmea și se căsătorește cu ea, în timp ce ea ori l-a uitat, ori își avea rostul ei? Deci ea trebuia să se supună obiectivității spiritului, nu libertății sufletului. Și, la fel,trebuie să procedeze și cel întors acasă. Înțelegerea obiectivității spiritului i-a tulburat tânărului privirea cu o lacrimă. Dar mai sunt astăzi români care se supun obiectivității spiritului atât timp cât vedem atât de multe familii destrămate, rata divorțului a crescut alarmant…? Mai suntem noi astăzi obiectivi și ne resemnăm în fața destinului? Eu cred că nu? Deci, acest basm trebuie schimbat, și Făt-Frumos, în loc să moară, ar trebui să se însoare! Aceasta este realitatea actuală. Și avem destui asemenea feți-frumoși: Borcea, Tăriceanu, Dragnea, de ce n-am fi și noi? Glumesc, bineînțeles.
Savu Gheorghe
I-am amintit pe Tăriceanu și pe Dragnea nu din perspectiva funcțiilor politice, ci din cea a nevestelor…
Gheorghe
Interesante idei, chiar ai ce imvata de aici