Transportul metropolitan, de la utopie la realitate Ediția de vineri a emisiunii „Subiect de presă” a avut o încărcătură emoțională aparte pentru cei doi realizatori, Cristina Munteanu și Mihai Golescu, directorul publicației noastre. A fost bifat începutul sezonului cu numărul opt! De opt ani, conceptul jurnalistic funcționează la parametri înalți și emisiunea s-a impus în peisajul mass-media locală. Un nou început, de bun augur, într-un studio modern situat pe strada Armand Călinescu din Pitești. Invitatul ediției: Manuel Rotaru, directorul S.C. „Publitrans 2000”, a fost supus unui tir de întrebări pe tema transportului public, în general, și a celui metropolitan, în mod special.
A lipsit… factorul de coagulare Înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) a apărut ca o necesitate venită din partea cetățenilor. Foarte mulți oameni, în ultimii 10-15 ani, au migrat de la oraș la țară, și-au construit locuințe în comunele învecinate Piteștiului și au nevoie de transport în comun. Realitatea a înfățișat-o invitatul emisiunii, răspunzând întrebării: de ce era nevoie de transport metropolitan? De ce tocmai acum, după atâția ani de așteptare? – a dorit să afle directorul ziarului „Argeșul”. Manuel Rotaru a amintit că tentative de a înființa linii de transport public în zonele limitrofe au mai existat și în trecut. Dar nu s-a reușit nimic pentru că „nu a existat un factor de coagulare”. Acum realitatea este alta. Iar ceea ce nu știe publicul a spus-o răspicat Manuel Rotaru: „Când la conducerea municipiului Pitești a venit o nouă echipă, am putut discuta onest, pe față, care sunt constrângerile, piedicile, posibilitățile și cum se poate face această zonă metropolitană, astfel încât să-i mulțumim pe cetățeni. La inițiativa primarului Cristian Gentea, am avut o discuție foarte aplicată, privind parcul de autobuze, liniile pe care am putea să intrăm raportat la legislația în vigoare și toate detaliile legate de transport, pentru că alte servicii, cum ar fi Apă-Canal și Salubritate, erau constituite în ADI și urma și transportul în comun. Am avut discuții cu primarii din localitățile adiacente municipiului Pitești și am ajuns la concluzia că putem să intrăm în primă fază cu trei localități, Mărăcineni, Bradu și Bascov. Atât ne permitea parcul auto, de la data respectivă. Au aderat cele trei primării. Trebuie amintit și aportul Consiliului Județean, fără de care nu ar putea fi constituit un ADI. Viziune foarte corectă, conform legislației recente, privind zonele metropolitane structurate pe inele – inelul 1, apoi inelul 2. Din primul, iată, fac parte cele trei comune în care deja au ajuns autobuzele noastre.”
Ștefăneștii… mai așteaptă Prin intermediul mass-media, piteștenii și locuitorii din zona metropilitană au aflat detalii despre noile trasee, stații, tarife etc. Totuși rămân unele semne de întrebare. Apăsătoare pentru șeful „Publitrans 2000”. Cum ar fi: lipsa orașului Ștefănești din această primă etapă de dezvoltare a zonei metropolitane. Paradoxal, în urbea Brătienilor sunt foarte mulți navetiști, elevi și adulți care muncesc în Pitești și se înghesuie în microbuzele firmelor private care asigură transportul în comun. În condițiile în care oricum, geografic, Ștefăneștii fac parte din „inelul” 1 al zonei metropolitane, toată lumea se întreabă ce mister se ascunde în spatele „ocolirii” localității aflate atât de aproape de municipiul Pitești. Manuel Rotaru a explicat: „Acolo sunt cinci trasee, ne-ar fi trebuit încă zece autobuze și nu aveam la data respectivă. Dânșii au două trasee care sunt asigurate de firme private. Acum au ajuns, în parcul auto al „Publitrans 2000”, 40 de autobuze electrice, iar pentru anul viitor am încheiat contractul de furnizare a încă 20 de autobuze hibrid.
Dar mai este ceva specific orașului Ștefănești. Acolo sunt trasee pe care se pretează mașini mai mici, întrucât nici străzile nu sunt atât de late, cât ar fi nevoie pentru autobuze. Ne vom gândi la momentul respectiv. Deocamdată, următoarea comună în care va ajunge mașina nostră va fi Oarja, din ianuarie 2023. Pentru Oarja efortul este mic, avem nevoie de doar un autobuz. Noi nu vrem să promitem fără rost și să nu facem. Ne cunoaștem capacitatea și îi asigurăm pe cetățeni că va fi închis și inelul 1 din care mai fac parte Băbana, Moșoaia și Ștefănești. Ne-am dori ca toată lumea să înțeleagă faptul că totul costă, eforturile financiare ale primăriilor sunt mari, unele unități administrativ teritoriale au agenți economici și sunt mai bogate, își permit să suporte acest serviciu, altele nu pot face față la o astfel de presiune”.
Electrice – doar în Pitești Flota auto a „Publitrans 2000” s-a schimbat simțitor, începând de anul trecut. Astăzi circulă pe străzile marelui oraș autobuze mai frumoase, mai curate, mai puțin sau deloc poluante. De altfel, achiziționarea autobuzelor electrice a fost primită cu multă bucurie de pasageri, iar noii călători – cei care vor urca din Bascov, Bradu și Mărăcineni – speră să aibă parte tot de mașinile moderne, care nu poluează mediul. Manuel Rotaru a specificat faptul că autobuzele electrice nu se vor găsi pe traseele metropolitane. Deocamdată. Poate în viitor. Directorul a prezentat o situație pentru pasionații de statistică: „Publitrans 2000” transportă zilnic aproximativ 60.000 de persoane în Pitești. Iar numărul va spori spectaculos după începutul anului școlar și după ce localnicii din cele trei comune limitrofe se vor obișnui să facă naveta cu autobuzul. De altfel, orarul este adaptat cu programul marilor agenți economici, platforma industrială principală fiind zona Nord a Piteștiului.
Beneficii pentru pasageri Cristina Munteanu a punctat problema banilor pe care pasagerii trebuie să îi scoată din buzunar dacă urcă în autobuzele „Publitrans 2000”. De câteva zile, prețul unui bilet de călătorie a fost majorat, de la 2 la 2,5lei/călătorie! Ultima scumpire a fost în 2015. Odată cu venirea sezonului rece, în condițiile în care cheltuielile cresc din cauza prețului utilităților, iată că și transportul este mai scump. Justificarea directorului Manuel Rotaru este verosimilă: „Cu toții simțim efectele creșterii prețului combustibilului. Iar investiițiile pe care le-am făcut sunt foarte mari, cele 70 de autobuze „Solaris” ne-au costat 13 milioane de euro; în prezent, un autobuz electric costă 550.000 de euro! Valoarea unei investiți se regăsește și ea într-un tarif. Comparativ cu alte orașe, nu avem cel mai mare preț/călătorie, dimpotrivă: Timișoara are 4 lei; Iași, Cluj, Oradea – 3 lei; Sibiu – 2,5 lei”.
A fost gândită o reformă tarifară nouă și o altă „filozofie a abonamentului” pe care a explicat-o directorul: „Am stabilit un abonament cu prețul de 80 de lei/lună, valabil pentru toate rutele! Au fost eliminate abonamentele pe o linie, pe două, așa cum era înainte. Acest nou tip de abonament este mult mai avantajos pentru cetățeni, pot circula lejer de la Bascov la Bradu sau din Găvana în Trivale etc. Și cei din zona metropolitană beneficiază de aceleași facilități pe care le au și pasagerii din Pitești! Persoanele care au împlinit vârsta de 65 de ani au gratuitate, elevii, veteranii de război și revoluționarii circulă gratuit. Studenții au și ei beneficii, dar în funcție de universitatea la care sunt, reducerea fiind asigurată de unitățiile de învățământ”.
Reforma personalului
Editorialistul Mihai Golescu este preocupat și de ținuta vestimentară șoferilor și controlorilor. Odată cu creșterea prețului biletului, cresc și pretențiile călătorilor. Managerul societății de transport mărturisește: „E o dorință mai veche de-a mea de a avea cu toții o ținută adecvată, un echipament specific. Militez foarte mult ca salariații noștri să își iubească firma pentru care lucrează. La Alba-Iulia s-a reușit acest lucru, o uniformă, cum s-ar spune. M-a descurajat un fapt, și anume formula legală. În nomenclatorul pentru echipament de protecție și lucru, veți observa cu surprindere că șoferul nu beneficiază nici măcar de echipament de protecție. În momentul în care le-aș da echipament adecvat, cu sigla firmei, trebuie să-i opresc din salariu contravaloarea. Aici mai am de lucru cu oamenii”.
Viitorul sună bine De anul trecut și până acum, conform datelor oficiale, pentru administrația locală din Pitești, transportul în comun a fost și rămâne o prioritate. Faptele vorbesc de la sine: s-au cumpărat 40 autobuze electrice, se vor achizițioana 20 de autobuze hibrid, vor mai fi achiziționate alte autobuze electrice, iar stații de încărcare sunt în lucru. Se va pune în funcțiune un sistem de ticketing. Extinderea rețelei de transport, înființarea transportului metropolitan, schimbarea în bine a condițiilor din autobuze, toate cu scopul de a-i mulțumi pe călători. Iar directorul Manuel Rotaru își face public gândul îndrăzneț: tot mai mulți piteșteni să își lase în parcarea blocului mașina personală și să urce în autobuzele marca „Publitrans”. „Să se convingă și oamenii care nu au utilizat transportul public local că merită, că este un mijloc de transport civilizat, comod, modern și avantajos. Doar așa vom ajunge să avem un oraș cu mai mult aer curat, cu mai mult oxigen; transportul public este soluția pentru o circulație rutieră mai lejeră, modalitatea de a crea un mediu mai sănătos pentru toți.”
Pare un vis. Dar în care directorul crede. La fel cum a crezut și în transportul metropolitan, odinioară o utopie.