Protestul transportatorilor români, nemulţumiţi de preţurile astronomice ale poliţelor RCA, nu a fost nicidecum umbrit de prezenţa maşinilor expuse la Salonul Auto din Piaţa „Vasile Milea”. Ieri-dimineaţă, zeci de oameni cu veste reflectorizante, dotaţi cu fluiere, vuvuzele şi pancarte, au trezit şi Prefectura, şi locatarii de pe Strada Mare. Motivul? Politica „distrugătoare” a Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) în ceea ce priveşte calculul valorii poliţelor RCA. Vă reamintim că, săptămâna aceasta, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a expus pe larg problema şi şi-a motivat decizia de a-şi scoate membrii în stradă (de la simplul şofer, până la membru executiv). Fiecare mesaj de protest a fost practic explicat prin cazuri concrete: poliţe RCA halucinante în valoarea de 100.000 lei, costuri de aproape 5 milioane euro suportate de transportatorii asiguraţi, creşterea cu peste 150% într-un an a RCA-ului ş.a.m.d.
Mesaje tranşante
Puse cap la cap, toate aceste taxe îngroapă practic firmele mici din domeniu, iar pe cele mari le pun într-o evidentă dificultate. Precizăm că, pe lângă asigurările RCA, transportatorii care operează peste hotare sunt obligaţi să plătească şoferilor salarii ca în occident (cel puţin salariul minim). De altfel, problemele concurenţiale au fost dezbătute pe larg în cadrul Adunării Generale din acest an. Revenind la ce s-a întâmplat în Piaţa „Vasile Milea”, putem spune că protestul a fost unul paşnic, iar poliţiştii locali nu au fost nevoiţi să intervină. Singurele aspecte „extreme” au fost gălăgia şi mesajele tranşante („Desfiinţarea ASF – Nicio pierdere”, „ASF – Distruge industrie”, „Jos ASF! Demisia” sau „ASF – Distrugătorul de PIB”). Dacă judecăm însă cazurile prezentate de transportatori, putem spune că aceşti oameni sunt îndreptăţiţi să-şi exprime nemulţumirile în stradă. Ceea ce au transmis presei a ajuns şi pe masa Guvernului. Conform secretarului general al UNTRR, Radu Dinescu, speranţele lor se leagă de ceea ce va decide Executivul. Transportatorii cer îngheţarea tarifelor la valorile medii din raportul Milliam (n.r. – companie de consultanţă), astfel: * 1.050 lei/an – turisme persoane juridice; * 1.108 lei/an – autoutilitară până la 3.500 kg; * 1.633 lei/an – autoutilitară între 3.500 kg şi 7.500 kg; * 3.610 lei/an – autoutilitară între 7.500 kg şi 16.000 kg; * 4.907 lei/an – autoutilitare peste 16.000 kg; * 2.129 lei/an – autobuze transport persoane. După încheierea protestului din Piaţa „Vasile Milea”, transportatorii au circulat cu camioanele cu viteză redusă pe segmentele Podul Viilor – Bascov, respectiv spre sensul giratoriu de la Vamă – Albota. Această din urmă acţiune a fost pusă sub semnul întrebării, dar ni s-a comunicat că este perfect legală şi nu are nevoie de autorizaţie din partea vreunei instituţii, deoarece camioanele nu staţionează şi nu blochează traficul, ci doar se deplasează cu viteză redusă. Iar conform legislaţiei nu este specificată nicăieri o viteză minimă cu care să te deplasezi…
George OLTEANU