Aşa cum v-am informat în ediţia online, spre marea bucurie a turiştilor, vineri dimineaţă Transfăgărăşanul a fost redeschis circulaţiei rutiere şi pe sectorul de drum închis pe timp de iarnă între Piscu Negru, km 104, şi cabana Bâlea Cascadă, km 130+800. Decizia redeschiderii a fost luată după ultima revizie a drumului efectuată joi de o comisie formată din reprezentanţi ai CNAIR, ai secţiilor de drumuri Piteşti şi Sibiu, ai direcţiilor regionale Braşov şi Bucureşti şi ai poliţiei.
Nemulţumiri
Zilele trecute relatam că, întrucât pe anumite tronsoane încă se lucra la degajarea zăpezii pe porţiunea dintre Cota 2000 şi tunelul Bâlea, dar erau şoferi care se încăpăţânau să ajungă la Bâlea, reprezentanţii CNAIR au blocat accesul cu bolovani şi piatră. Metoda la care s-a recurs i-a nemulţumit şi pe turişti, care abia aşteptau să ajungă pe Transfăgărăşan, şi pe patronii de moteluri şi pensiuni, care considerau că măsura a fost luată cu rea-credinţă şi afecta turismul în Argeş. Iată că în cele din urmă CNAIR a ţinut cont de nemulţumirile mediului de afaceri şi al agenţiilor de turism şi a redeschis drumul mai devreme de 30 iunie, aşa cum era programat.
Sectoare periculoase
Potrivit unui comunicat al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pe acest sector este interzisă circulaţia pe timpul nopţii, între orele 21 şi 7, din cauza vizibilităţii reduse (ceaţă) şi a fenomenelor meteorologice neprevăzute care pot pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic. „Informăm participanţii la trafic de faptul că sectoarele cu pericol de căderi de stânci, pietre şi viituri sunt între kilometrii 56+700 şi 116, precum şi între km 117+100 şi 132+800”, se mai menţionează în comunicat. De asemenea, conducerea CNAIR precizează şi unde se află cele mai periculoase zone de pe traseu, respectiv între km 59+800 şi 60+500, 61+100 şi 62+450, 87+100 şi 95, 110+200 şi 110+800, 115+300 şi 116, 117+100 şi 118+200, 119+200 şi 119+500, 124+900 şi 126, 128+500 şi 129, respectiv 132+700 şi 132+800. Şi aceste porţiuni, semnalizate corespunzător sunt expuse pericolului să cadă stânci ori pietre sau să se formeze viituri, motiv pentru care compania le recomandă conducătorilor auto să circule cu atenţie sporită şi să nu staţioneze sub nicio formă.
Pompieri şi paramedici la Cota 2000
Tot de vineri, echipaje SMURD şi de pompieri din cadrul ISU Argeş se află din nou la Cota 2000, ne-a informat Ion Sănduloiu, directorul Salvamont Argeş. Acestea vor forma patrule comune împreună cu salvatorii montani şi au atribuţiuni inclusiv pe partea de nord a Transfăgărăşanului, în judeţul Sibiu. Astfel, intervenţiile la accidente rutiere (autospeciala pompierilor fiind prevăzută şi cu modul de descarcarere) ori la probleme medicale vor fi în sarcina lor, Salvamont Argeş revenindu-i competenţa de intervenţie la accidente montane, dar în situaţii deosebite salvamontiştii le vor acorda sprijin paramedicilor şi pompierilor. Acest tip de patrulă, instituit în premieră naţională în 2016, şi-a dovedit utilitatea şi ar putea fi extins la celelalte şosele alpine din ţară.
Promisiuni
Guvernanţii au promis marea cu sarea în legătură cu acest drum foarte important, inclusiv montarea de copertine care să menţină Transfăgărăşanul deschis tot anul. Degeaba. Numai promisiuni până acum. Mediul de afaceri din zona de nord este în fierbere din acest motiv şi suspectează chiar şi un anumit „sabotaj” pentru ca Valea Argeşului să nu devină un concurent serios pentru Valea Prahovei. Este însă păcat ca drumul acesta să fie închis atât de multe luni pe an. La fel cum este păcat că încă nu s-a reuşit relocarea urşilor de la cetatea Poenari care, de asemenea, este închisă în continuare. Cum păcat este că s-a ratat – cel puţin până acum – proiectul staţiunii de schi de la Moliviş. Turism? Da, vrem! Dar cu ce? (C.D.)
Val. NICOLAU