Conform datelor oficiale ale Ministerului Transporturilor, Piteştiul este unul dintre cele mai „motorizate” oraşe din ţară, cu peste 200.000 de maşini înmatriculate. În plus, este printre cele mai aglomerate oraşe din punct de vedere al traficului, fiind oraş de tranzit, cu peste 3 milioane de maşini care trec pe aici anual. În condiţiile în care infrastructura actuală lasă de dorit, strategia smart city elaborată de o firmă specializată pentru municipiul Piteşti şi prezentată recent la Primărie vine cu o serie de soluţii care ar putea ajuta la decongestionarea traficului din ce în ce mai sufocant de la Piteşti.
Transport public
Unul dintre elementele avute în vedere de strategia amintită este cel privind transportul public de călători. Publitrans urmează să fie dotat cu maşini electrice şi ecologice (60 de autobuze) care i-ar putea permite efectuarea de curse şi în afara localităţii, dacă legislaţia ar fi mai permisivă (dar parlamentarii dorm sau fac diverse jocuri politice, neinteresându-i problemele reale ale comunităţilor). Primăria plăteşte anual 23 milioane lei subvenţie pentru Publitrans (suportând o bună parte din costuri, inclusiv pentru bilete şi abonamente), dar transportul public încă nu este folosit la capacitatea corespunzătoare, deoarece a devenit o modă ca fiecare cetăţean (exagerând puţin, desigur) să aibă autovehiculul lui. În plus, fără măsuri de restricţionare a traficului în zonele centrale, aglomeraţia este de neevitat.
În acest sens, conform strategiei smart city propusă, ar fi nevoie de atingerea următoarelor componente integrate: sistemul de management integrat al traficului extins prin conectarea la acesta a unui sistem de management al transportului public, care să permită acordarea priorităţii autobuzelor în intersecţiile semaforizate şi controlate de acest sistem. În acest sistem este inclusă reţeaua de senzori care va permite colectarea în timp real a informaţiilor de trafic (inclusiv camere video cu funcţii de măsurarea a parametrilor de trafic, de securitate şi de identificare a numărului de înmatriculare); sistemul de management al transportului public urban – acesta poate avea următoarele funcţii majore: monitorizarea vehiculelor, planificarea călătoriilor şi monitorizarea graficului de circulaţie, informarea călătorilor în timp real, analiza obiceiurilor de călătorie, monitorizarea activităţilor de întreţinere şi reparaţie a vehiculelor de transport public, managementul activităţilor conducătorilor de vehicule utilizate în transportul public urban, managementul activităţilor din autobaze şi staţii de autobuz, funcţii de securitate şi siguranţă, colectarea de date privind factorii de mediu si transmiterea acestora în timp real. Pentru aceasta, este necesară o soluţie de acces Wi-Fi la internet prin portal de autentificare şi de comunicare securizat, precum şi de un sistem de localizare GPS şi de camere video împreună cu senzori de monitorizare a aerului în mişcare. Toate aceste informaţii pot fi gestionate integrat într-o platformă de management, alături de soluţia de e-ticketing şi cea de administrare a staţiilor de încărcare electrică.
Managementul parcărilor
„Avem deficit de 70.000 de locuri de parcare!”, spunea la lansarea strategiei primarul Cornel Ionică. Ce ne spun specialiştii? „O atenţie sporită se va acorda şi sistemului de management al parcărilor din Piteşti cu monitorizarea parcării în locuri nepermise (senzori, mesaj de alarmă), portal website cu harta locurilor disponibile, afişare în spaţii publice cu panouri şi într-o aplicaţie mobilă dedicată. Se recomandă conectarea acestuia la sistemele anterioare pentru facilitarea călătoriilor multimodale şi pentru implementarea sistemului Park&Ride”. O propunere este aceea de implementare a unor sisteme de tip vehicle-sharing (bicicletă, trotinetă şi autovehicul) pentru reducerea numărului de deplasări cu vehiculele private).
Nu ar trebui ocolite sistemele exterioare de informare digitală privind condiţiile de trafic, iar managementul mobilităţii înseamnă şi înglobarea de scenarii de optimizare de trafic, inclusiv pietonal.
Căi de comunicaţii
Desigur, trebuie dezvoltată şi infrastructura rutieră prin noi artere de circulaţie şi pasaje. Propunerile specialiştilot sunt: realizarea unei reţele de străzi care să permită asigurarea unui anumit nivel al serviciului de transport în zona metropolitană; realizarea unei reţele de piste de bicicletă; realizarea unei reţele de parcări subterane sau supraterane automatizate, care să permită parcarea unui număr mai mare de autovehicule pe o suprafaţă dată; realizarea unei reţele de staţii de autobuz cu facilităţi suplimentare pentru transportul multimodal; realizarea unei reţele de staţii de încărcare cu energie electrică pentru autovehicule; achiziţionarea vehiculelor pentru sistemul de tip car-sharing; achiziţionarea bicicletelor pentru sistemul bike-sharing.
Unele dintre aceste elemente sunt avute în vedere deja (achiziţionarea de autobuze şi staţii de încărcare electrice, implementarea unor soluţii de management al parcărilor şi traficului etc.), fiind elaborate proiecte cu bani europeni aflate în stare avansată (de exemplu, pentru achiziţionarea de autobuze electrice a fost lansată licitaţia). Rămâne de văzut ce alte soluţii vor fi implementate pentru ca Piteştiul să nu se blocheze la un moment dat…
Un Comentariu
Dan Dragut
@Claudiu Dita
Puteti sa postati un link catre catre datele Ministerului Transportului? Multumim.
„conform datelor oficiale ale Ministerului Transporturilor, Piteştiul este unul dintre cele mai „motorizate” oraşe din ţară, cu peste 200.000 de maşini înmatriculate. „