În ultimele zile, în judeţ şi în Piteşti au avut loc mai multe evenimente rutiere grave, unele dintre ele soldându-se, din nefericire, cu pierderi de vieţi omeneşti, deşi victimele traversau pe marcajul pietonal.
Prudenţă şi iar prudenţă
Având în vedere aceste situaţii nedorite, poliţiştii le recomandă şoferilor să dea dovadă de prudenţă, să respecte semnificaţia indicatoarelor rutiere, să reducă viteza în apropierea marcajelor pietonale şi a unităţilor de învăţământ, să acorde prioritate de trecere pietonilor angajaţi în traversare, să adapteze viteza la condiţiile de trafic. De asemenea, pietonilor li se recomandă să traverseze numai pe trecerile semnalizate sau pe la colţ de stradă, să se asigure temeinic că nu-i paşte vreun pericol şi că au fost văzuţi de şoferi, traversarea să se facă perpendicular pe axa drumului şi în pas vioi (nu alergând), dacă e posibil pe vreme rea sau pe întuneric să poarte elemente reflectorizante etc.
De ce drept când se poate în zig-zag?
Fără îndoială că aceste recomandări sunt utile şi pentru ambele categorii de participanţi la trafic. Statisticile arată că majoritatea accidentelor grave în care au fost implicaţi s-au produs pe fondul traversărilor neregulamentare. În încercarea de a diminua riscul de accident, în urmă cu 20 şi ceva de ani municipalitatea piteşteană a construit două pasaje pietonale, ambele amplasate în zona centrală pe sub bulevardul I.C. Brătianu: pasajul Magnolia şi pasajul Griviţei, unde au fost amenajate şi spaţii comerciale închiriate de diverşi întreprinzători. Primul dintre ele, prevăzut şi cu scări rulante, iese direct spre strada Sf. Vineri. Cel al doilea însă este construit în zig-zag şi are ieşire pe strada Crinului, undeva în partea stângă a acesteia, astfel că cei care locuiesc în blocurile de acolo trebuie să traverseze şi strada precizată. Unde nu există marcaj pietonal. Oamenii se întreabă şi acum de ce a trebuit să se recurgă la această soluţie, din moment ce drumul cel mai scurt ar fi fost ieşirea în faţa fostului Institut de Proiectări?
Acces imposibil
Asta ar fi o primă problemă. A doua, şi cea mai importantă în opinia noastră, este că accesul mamelor care au copii în cărucior, precum şi al persoanele cu dizabilităţi imobilizate în fotoliul rulant este imposibil de realizat. Şi să vrea, nici unii, nici ceilalţi nu au cum să coboare în respectivele pasaje. Referitor la cea de a doua categorie, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protejarea şi promovarea depturilor persoanelor cu handicap există obligativitatea asigurării de către autorităţile locale al accesului neîngrădit în spaţiul public al acestor persoane. Prevedere ignorată – dar cu siguranţă cunoscută – din moment ce la niciunul dintre pasaje nu sunt nici rampe, nici platforme electrice (un fel de lifturi de mici dimensiuni, n.r.). Ca să nu mai amintim de faptul că, atunci când intră în reparaţii, pasajele devin inutile.
Propunem
Este motivul pentru care mulţi oameni evită să folosească cele două pasaje pietonale subterane şi preferă să traverseze pe la suprafaţă Mulţi vor spune că nu procedează corect şi îşi asumă riscul să fie amendaţi sau, mai rău, să cadă victime unor evenimente rutiere. Sigur că, după lege, aşa este. Dar ce să facă mamele cu copii în cărucior sau cei cu fotolii rulante dacă nu pot folosi pasajele? Veţi spune că trebuie să ocolească pe la marcajele pietonale. Unul este în zona Colegiului Tehnologic „Dimitrie Dima”, aproape de Primărie, altul la Prefectură. Ambele sunt situate la peste 400 de metri distanţă, ceea ce nu e deloc la îndemână în condiţii meteo defavorabile. Dacă tot nu au fost prevăzute pasajele amintite cu posibilităţi de acces lipsit de obstacole, ne întrebăm ce anume i-o fi împiedicat pe decidenţi să găsească şi soluţii alternative? Adică să amenajeze o trecere de pietoni undeva la jumătatea distanţei dintre pasajul Griviţei şi Magnolia. Pe aici trec cei mai mulţi oameni în drum spre piaţa Ceair. Şi nu credem că ar perturba prea mult traficul rutier din moment ce, în zona dinspre Târgu din Vale, pe circa 100 de metri sunt… trei marcaje pietonale. Credem că ar fi fost posibil, aşa cum a fost posibil să fie amenajate treceri pentru pietoni la sensurile giratorii, ceea ce nu prea am văzut prin alte state europene.
Noi am adus în atenţia municipalităţii aceste situaţii cu speranţa că vor fi găsite soluţii de rezolvare. Dacă nu, poate viitoarea administraţie locală se va apleca cu mai multă atenţie asupra problemelor cu care se confruntă piteştenii, dar şi cei care se află doar în vizită sau în tranzit.