Sper ca la apariţia acestor rânduri personajul care a emis un ordin de ministru sfidând pedagogia şi psihologia, umilind mii de cadre didactice şi dând apă la moară unor elevi neimplicaţi, să fi părăsit biroul din strada Gen. Berthelot şi să constate că a fost total pe lângă funcţia pe care a ocupat-o. Deşi misiunea lui s-a încheiat odată cu „războiul plagiatelor” şi retragerea titlurilor de „doctori” unor persoane aflate pe lista scurtă a mentorilor săi, el nu a părăsit funcţia făcându-şi de lucru precum şcolarii de la clasa zero.
Neavând obiectul muncii, a „clocit” şi a emis un ordin privind temele pentru acasă, intervenind obraznic şi neprofesionist în munca colegilor de la catedră. Cine a citit o carte de pedagogie ştie foarte bine ce rol are tema pentru acasă – formarea deprinderilor de muncă individuală, dezvoltarea capacităţilor intelectuale, consolidarea cunoştinţelor dobândite în clasă; cine a răsfoit o carte de psihologie cunoaşte cu siguranţă rolul particularităţilor individuale şi de vârstă ale elevilor în procesul instructiv-educativ, ştie ce înseamnă temă diferenţiată, muncă independentă. Prin eliminarea sau subţierea „temei pentru acasă” se diminuează rolul manualului care este folosit în clasă doar în proporţie de 20-30%.
În acest an şcolar au primit manuale gratuite şi elevii claselor a XI-a şi a XII-a, ajunse pe băncile lor după… 7 noiembrie 2016. Procedura atribuirii acestor manuale ridică foarte multe semne de întrebare la care cineva ar trebui să răspundă. Editurile au trimis exemplare promoţionale în fiecare unitate liceală, comisiile metodice au aprobat tipul de manual (e adevărat, nu s-a primit decât de la editurile agreate), iar şcolile au trimis către minister comenzile privind numărul de manuale. Este o premieră că manualele promoţionale nu mai sunt gratuite, ele fiind plătite de minister şi rămân în biblioteca şcolii chiar dacă nu au fost selectate, comandate sau utilizate. Că foarte multe dintre aceste manuale sunt vechi şi la propriu, şi la figurat arată că fostul ministru a „contribuit” la „aerisirea” depozitelor editurilor şi nu cred că dezinteresat. Poate doar din dorinţa ca tinerii „frumoşi şi… studioşi” să fie pregătiţi pentru comenzile pe care le vor primi de la tehnocraţii trimişi în vacanţă.
Prof. Dumitru ANA