Centenarul ne oferă ocazia să analizăm evoluția României nu doar la intervalul de 100 de ani, ci și în diferitele etape prin care a trecut în această perioadă.
Cea mai proaspătă în memorie este, evident, perioada post-decembristă.
O perioadă marcată de tumult, evoluții spectaculoase ale tehnologiei, integrarea României în NATO și Uniunea Europeană.
Însă cea mai mare schimbare prin care românii au trecut a fost cea a obiceiurilor de consum.
Perioada singularului în materie de consum s-a transformat în nenumărate opțiuni din care românii pot alege. De la un singur magazin am trecut la hypermarket-uri.
De la o Dacie am trecut la numeroase mărci auto. De la un post de televiziune am trecut la mai multe. Iar de acolo am trecut la universul vast al internetului, unde regulile au fost complet rescrise.
În urmă cu 30 de ani, locuințele aveau un singur ecran destinat informării, distracției și educației. De atunci, grație evoluției tehnologiei (miniaturizare, apariția internetului, a conexiunilor mobile de date), micul ecran din sufragerie a fost înlocuit treptat de către ecranul calculatorului, al laptopului, al telefonului mobil și al tabletei.
Astăzi, informația nu mai așteaptă buletinul de știri de la ora 7. Nici măcar nu mai așteaptă știrile de la fix, specifice canalelor specializate în informații de ultim moment. De ce? Informarea prin internet a devenit imediată, iar câteva minute de întârziere poate duce la ratarea momentului și la pierderi financiare. Cel mai probabil de aceea ne aflăm într-un perpetuu „breaking news”.
Anumite trusturi media au dus televizorul în online, prin asigurarea de stream-uri live pe rețelele de socializare și de consum video (Facebook și YouTube), însă, cel puțin pentru moment, eforturile sunt minime.
Generația Millenials și cei de după au deja un nou obicei de consum: televizorul nu mai este centrul de informație, ci a devenit încă un ecran pe care pot consuma ce conținut doresc, oricând doresc.
Apariția televizoarelor inteligente, a serviciilor de streaming de filme și seriale dedicate, disponibile instant, de cele mai multe ori și sezoane întregi au știrbit din timpul petrecut pe canalele TV obișnuite. Singurul canal care a pășit cu adevărat în conceptul de televizor online este HBO GO.
Restul televiziunilor au mult de recuperat, iar întrebarea pe care trebuie să și-o pună orice director de post TV este dacă nu cumva este prea târziu. De dragul varietății pe care românii au îmbrățișat-o imediat după 1990, sperăm că nu.