Acum că a venit iarna, taximeştrii din Piteşti au dat de necaz. Şi nu din cauza drumului care o fi el mocirlos, dar măcar e curăţat şi stropit cu materiale antiderapante, ci din pricina anumitor cetăţeni care-i scot din minţi. Zilele trecute, spre exemplu, un taximetrist cu bune maniere, de la o firmă serioasă din Piteşti, mi-a spus câteva lucruri de, vorba aceea, îţi stă mintea-n loc.
Clienţi şi… clienţi
Primul este despre aşa-numitul „client aerian”, plecat cu gândurile departe de hotare. Se urcă în autoturism plin de noroi, se aşază pe bancheta din spate şi, după ce dictează destinaţia, începe să bocăne din picioare. Taximetristul încearcă să-şi dea seama ce se petrece: oare clientul e agitat? Are o problemă de sănătate? Nicidecum. Omul e sănătos tun, doar că s-a gândit să se scuture de mizerie chiar în maşină! Întrebat de ce face asta, răspunde cu seninătate: „Nu mi-am dat seama!”. Altă situaţie: o mămică bine îmbrăcată, parfumată şi cu un plod după ea aleargă după acelaşi taximetrist care abia terminase de curăţat maşina. Se grăbeşte să ajungă nu la serviciu sau acasă, ci la „Mall”. În graba ei, ia copilul târâş din mocirlă şi-l trânteşte pe banchetă… în picioare! Şoferul de taxi e deja exasperat, dar îşi păstrează calmul şi pune aceeaşi întrebare: „De ce faceţi asta?”. Vine şi răspunsul, aţi ghicit, acelaşi: „Nu mi-am dat seama”.
Această redundanţă greu de suportat e „spartă” la un moment de o altă doamnă cochetă, mai cu tupeu, care după ce face mizerie în maşină îi spune direct: „Riscurile meseriei…”.
Are dreptate: meseria de taximetrist nu e una uşoară şi presupune anumite riscuri. Deşi multă lume îi acuză de comportament neadecvat, de faptul că mai ciupesc la kilometru sau că înjură la volan, puţini sunt aceia care privesc în propria ograndă când vine vorba de educaţie. De asemenea, puţini se gândesc la situaţiile de risc prin care trec taximetriştii când, de pildă, prind o cursă cu unul-doi cheflii puşi pe scandal.