Am publicat ieri în ziar o informaţie „năucitoare” preluată din revista „Capital”. Concret, am aflat în sfârşit de ce nu începe construcţia autostrăzii Piteşti – Sibiu. Păi, cică pe acest traseu, în lungime de aproximativ 120 km, au fost identificate mai multe specii de reptile, zeci de specii de amfibieni şi peste 100 de specii de păsări. Pentru toate aceste vieţuitoare, Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii, trebuie să creeze anumite condiţii de protecţie şi conservare.
Bun. Ce putem să mai spunem? Mai are rost să ne legăm de complexitatea lucrărilor, de expropieri, de termene de execuţie şi de alte amănunte? Nu. E clar că totul va fi blocat de aici înainte din cauza tritonului cu creastă, a buhaiului de baltă cu burtă roşie şi cu burtă galbenă, a ţestoasei de apă şi a altor specii delicate… Trebuie să ne ocupăm foarte atent de ele, să le dăm de mâncare, să nu călcăm pe ouăle lor, să le ducem eventual la şcoală, la club, să le asigurăm toate condiţiile… Ce mai tura-vura, să facem rezervaţie, că tot e la modă… Am uitat ceva? Aaa, da! Melcii! Să fim atenţi şi la melci, să nu-i strivim, să nu-i stresăm fonic, fiindcă de-aia s-au împuţinat şi nu mai au europenii ce mânca!…
În fine, gata cu băşcălia! N-o mai luăm de la capăt cu explicaţia privind importanţa acestei autostrăzi pentru Automobile Dacia, pentru judeţ, pentru ţară. Vom spune doar că, dacă mai trăia Constantin Stroe, acum el ar mai fi murit o dată. Fostul director general al uzinei de la Mioveni era extrem de critic la adresa celor care, din diverse motive – doar de dânşii inventate – întârziau etapele acestui proiect vital. Ba chiar – văzându-le bâlbâielile şi ambiguităţile – a cerut la un moment dat desfiinţarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri, astăzi rebotezată CNAIR, dar, practic, neschimbată… Inutil, deci, să mai spunem cum ar fi reacţionat dl. Stroe dacă auzea acum despre triton, buhai şi ţestoasa de apă… Făcea infarct!
Drept urmare, ce mai este de făcut? Cineva spunea să avem puţină răbdare. Vreo zece ani. Adică atât cât au nevoie „băieţii” să termine cu tăiatul pădurilor. Şi atunci o să avem loc să facem şi autostrăzi şi tot ce vrem. E de râs sau e de plâns? Spuneţi dumneavoastră, stimaţi cititori! Trăim parcă într-o lume a absurdului şi a ipocriziei, în care, pe de-o parte, ne scuzăm că avem de protejat natura, că de-aia nu putem face treabă, iar pe de altă parte distrugem natura. Ne preocupă foarte mult sănătatea tritonului, dar tăiem fără nicio jenă pădurile. Ca să ce? Păi, odată tăiate la ras aceste păduri, se termină şi cu „fauna” asta care ne împiedică să facem autostrada, nu? Să fim serioşi!
Oare nu putem învăţa nimic de la ţările civilizate? Acolo unde există, fireşte, şi specii protejate – una dintre ele fiind omul! – dar şi autostrăzi?! Oare nu pricepem că trebuie să ne apucăm odată de treabă serioasă, fără să ne mai gândim la tot felul de şpăgi, peşcheşuri şi alte „jivine”?
Gabriel LIXANDRU
9 Comentarii
Dragos
Bravo un articol beton
Gabriel Lixandru
Mulţumesc.
Puiu
Ce beton, măi Dragoş , nu înţelegi ca nu ai voie cu betoane, sau vrei să distrugi şi specia jurnaliştilor? Chiar nu vrei să mai avem nimic din speciile astea rare, pe care ni le-a dăruit Dumnezeu? Te-ai fi gândit vreodată că unii au pitoni, în timp ce noi avem tritoni, şi că au şi creastă? Te-ai interesat tot timpul de flotă, dar niciodată nu ţi-a păsat de amfibieni! De melci cum să nu-ţi pese, că doar au şi senator! NIci eu nu am ştiut de ce se grăbesc unii cu tăiatul pădurilor, dar domnul Gabriel Lixandru crede că mai sunt doar zece ani şi putem să ne apucăm de autostrăzi. Înţeleg din editorial, că peste 100 de specii de păsări sunt în pericol. Aici cred că a numărat şi păsările de noapte , pentru că a zis ,” să le ducem la club”, nu la cuib! Despre asta ştiu mai bine ornitoringii, că ornitologii nu au voie să-şi dea cu părerea. Ba au voie, dar se abţin, ca să nu deranjeze persoane importante, decidente! Eu sunt ecologist . N-am fost niciodată în timpul sărbătorilor de iarnă cu buhaiul cu burtă roşie sau galbenă. M-am dus cu buhai din ăla cu păr de cal, pe un cojoc din piele tras peste putineiul lu’ a bătrână. Multă lume e supărată că ai noştri conducători nu se gândesc mai mult la noi! Păi cum să te întinzi cu o autostradă pe o distanţă atât de mare şi să stresezi fauna? Omul rezistă şi face asociaţii de prieteni cu înlocuitorii, cu railienii adică. Am auzit eu la tv că s-au făcut asociaţii care se joacă cu miliarde de euro şi care-l pot ajuta pe domnul preşedinte al României, oricând. Pe mine mă supără faptul, că punem problema ca şi când noi nu am construit niciun drum până acum. E adevărat, am făcut, dar avem şi pierderi. Am pierdut cea mai importantă specie, specia oamenilor harnici ,patrioţi cinstiţi !
Gabriel Lixandru
Mă bucur, d-le Puiu, pentru savoarea comentariilor dv. de adevărat… jurnalist. Vă mulţumesc.
Mihai Tomozeanu
Un pamfet remarcabil intr-o manusa de catifea. Vedeti pumnul unui comentator dupa un KO la marginea ringului. Sa incercam sa lamurim cateva lucruri pentru a intelege geneza acestui esec. Pe vremea lui Ponta ( urmasul lui Nastase) s-a pus problema acestei autostrati numai ca interesele PSD mergeau pentru dezvoltarea ( crearea unei autostrazi pe DN1). In mod firesc in gasca mafiotilor lui Cosma de la Ploiesti si in concubinajul cu regionalizarea, Argesul a ramas o zona care trebuie lichidata ca interes strategig. Stroe fiind un om de dreapta a intuit necesitatea unei astfel de rute scurte intra Muntenia si Transilvania insa raposatul inginer s-a pus rau de tot cu puscariasul notoriu Nicolescu. De aici ni se trage lipsa autostrazii…si mai ales din mizeria de dezvoltare a Teleormanului lui Dragnea. Toate institutiile strategice ale Munteniei au fost impartite frateste intre Prahova si Teleorman. Ca sa priceapa si cititorul Puiu, toata povestea este la indigo cu ceea s-a intamplat la Draexmaier unde un lider de sindicat ( afiliat PSD) a determinat conducerea fabricii sa zboare dintr-un condei 800 de angajati. Urmeaza Dacia. Tot clanul mafiot al PSD stie ca Uzina se va inchide progresiv asa ca nu este fezabila construirea unei autostrazi Pitesti – Sibiu. Pricepi matale?
Mihai Tomozeanu
si ca sa priceapa saua cand se bate iapa aflati ca Georgescu ( ospatarul de la Mioveni) a fost sfatuit inca de acum doi ani de iminenta relocarii Uzinei si pt ca a vrut sa-si conserve postul, si-a propus sa gaseasca o altenativa. Asa a aparut ideea cu Spitalul mai ales ca fusese informat de urmatoarea prabusire a ICN-ului. Practic Mioveniul s-a ales cu un Spital iar Ionica ( cealalta hahalera din servicii ( frizer)) inca lucreaza la un model de stapanire a invidiei fata de concubinul de la Colibasi. Nicolescu saracul a fost inlocuit la butoane de Badea iar revenirea acasa il va lasa cu niste terenuri in vecinatatea unui Detroit sters depe harta economica a tarii. Cam astea fiind spuse cred ca 25 de mii de someri in Arges vor plati pretul pentru eliberarea de ciuma rosie. Un pret destul de mare pentru ceea ce urmeaza. sa fiti iubiti…
Gabriel Lixandru
Pricep.
Elena Delia
Eu stiu ca, razand, indreptam moravuri. Dar parca nici nu mai pot sa rad auzind ce scuze au inventat acesti …”oameni”. Astia chiar isi bat joc de noi? Deci nu e suficient ca au mancat banii pentru 100 de asemenea autostrazi, dar sunt atat de diabolici , incat nu se streseaza sa dea niste explicatii cat de cat credibile. Aveti dreptate, d-le comentator Puiu, a disparut cea mai importanta specie: a oamenilor harnici, patrioti, cinstiti. D-le editorialist, cred ca bietul inginer Stroe va mai…muri de foarte multe ori, adica ori de cate ori „stapanii” vor face asemenea nenorociri la adresa judetului si a tarii. Stim bine cate diligente a depus acest supraom pentru construirea acestei autostrazi de importanta nationala (si europeana). Orice impotrivire la acest gand maret este ca o rasucire in pieptul sau si al neamului nostru. Viu, dar…mort.
Gabriel Lixandru
Da. Nu ne mai trezim la realitate.