* O singură Dacie, exportată acolo în anii ’80, sub numele Dacia Denem, a scăpat de casare
Pasionaţii de automobilism, în general, şi iubitorii mărcii Dacia, în special, cunosc faptul că Daciile au fost exportate, în perioada comunistă, inclusiv în Marea Britanie. La fel ca şi maşinile ARO, Daciile se comercializau acolo sub alte nume decât cele cu care suntem noi obişnuiţi. De exemplu, ARO 10 era vândut sub numele de Duster. Maşinile din gama Dacia 1300-1310, în schimb, se vindeau acolo sub numele de Dacia Denem. Şi nu doar numele difereau faţă de ce puteam vedea în acei ani pe şoselele României, ci şi unele specificaţii şi dotări.
Trei variante de echipare
Daciile 1310, berlină şi break, exportate în Anglia, la începutul anilor ’80, sub numele Denem erau oferite la vânzare în patru variante de echipare. Cea de bază se numea, simplu, Denem, urma Denem L, apoi Denem GL, iar indicativul GLX desemna varianta cea mai „luxoasă”. Am pus ghilimelele pentru că, raportat la standardele de azi, Dacia Denem GLX numai luxoasă nu era. Toate variantele aveau motorul clasic de 1289 cmc (unu trei, cum ziceam noi, românii) şi 60 CP, cutie de viteze cu doar patru trepte, dar şi dotări care la noi nu existau, cum ar fi cotiere faţă şi spate şi bord cu intarsii din imitaţie de lemn. În schimb, versiunea de bază nu avea nici măcar preşuri în habitaclu, iar buzunare pe panourile uşilor avea doar versiunea de lux.
Versiunea de bază, lucru ciudat azi, avea doar o oglindă retrovizoare, cea de pe partea şoferului. A doua oglindă retrovizoare se oferea doar la versiunile superioare. Radio avea doar versiunea GL, iar radiocasetofonul era prezent doar la vârful de gamă, Denem GLX. Aceasta din urmă mai dispunea şi de ceas de bord digital şi chiar de geamuri electrice. Garanţia oferită de uzina Dacia pentru Denem-urile vândute în Marea Britanie era de un an fără limită de kilometri.
Dacia Denem a fost un eşec comercial. S-au vândut doar câteva sute de maşini, în ciuda preţului foarte redus: între 3.190 de lire berlina, versiunea de bază, şi 4.295 de lire breakul în versiunea de „lux”.
Din câte se ştie, un singur exemplar de Dacia Denem mai există încă, funcţional, în Anglia. Blogurile de pasionaţi spun că ar fi a unui nord-irlandez, mare iubitor şi colecţionar de maşini româneşti. Acesta, pe lângă Dacia Denem, deţine şi unicul ARO 24 funcţional din Marea Britanie, dar şi o Dacia 1410 sport.
Există, însă, destui englezi care au Dacii vechi importate în particular, în special din România. Pe site-urile de vânzări auto, Daciile din gama 1300-1310 se vând cu preţuri cuprinse între 1.500 şi 6.000 euro. Aproape cât un Logan sau un Sandero nou-nouţ.