
Imagini nemaivazute cu autostrada din creierii munților. Când se deschide.
Prima Filmare Aeriană a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești
În premieră națională, prima filmare aeriană continuă între tunelul Poiana și capătul lotului de lângă Tigveni.
Aceasta monitorizează lucrările și traseul pe aproape două treimi din cei 37,4 kilometri ai Secțiunii 3 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești.
Începutul Filmării – Portalul Tunelului Poiana
Videoclipul începe în dreptul portalului sudic al tunelului Poiana. Zburăm pe tronsonul cel mai dificil, până la cariera de piatră Sălătrucu.
Urmează o dublă traversare a Râului Topolog, iar mai departe ajungem la Șuici. Aici se termină primul sector autorizat, de 11,7 kilometri.
Continuă pe malul râului Topolog, unde vor fi multiple poduri. Ajungem la Cepari, unde vedem organizarea de șantier a celor de la WeBuild.
În final, ajunge la Tigveni, unde lucrează Porr.
Stadiul Actual al Lucrărilor
În ceea ce privește stadiul lucrărilor, contractul pentru cei 37,4 km a fost semnat cu WeBuild în 1 august 2022.
Prețul total al contractului este de 5,33 miliarde lei fără TVA. Ordinul de începere a fost dat în februarie 2023, cu 12 luni de proiectare și 45 de luni de execuție.
Din păcate, au fost deja mai bine de un an de întârziere în faza de proiectare. Vor urma 5 etape pentru obținerea autorizației de construire (AC).
Prima AC a fost dată în Ajunul Crăciunului 2024, pe o distanță de 11,7 kilometri, de la tunelul Poiana până la Șuici.
A doua AC este pe cale să fie emisă, iar aceasta va include 5 structuri și ecoductul Cornetu.
Când Vom Putea Circula pe Autostrada A1? Estimări și Provocări
În prezent, autoritățile se confruntă cu întârzieri semnificative din cauza exproprierilor suplimentare și a revizuirii acordului de mediu.
De asemenea, întârzierile din partea antreprenorului turc sunt o problemă majoră. Nu se pot face două revizuiri ale acordului de mediu pe același proiect, ceea ce încetinește semnificativ avansul lucrărilor.
Pe lângă aceste probleme birocratice, există și o modificare de traseu de 2,33 kilometri în zona balastierei Sălătrucu.
Aceasta este o zonă deosebit de complicată din punct de vedere tehnic, cu un munte de 800 de metri altitudine la vest și casele oamenilor la est. Această modificare adaugă un nivel de incertitudine suplimentar.
Șansele ca Autostrada să fie Finalizată în 2029
Cu toate acestea, există și vești bune. Se lucrează pe frontul deschis, iar în curând se va adăuga a doua AC.
WeBuild se concentrează acum pe sectoarele unde există autorizații, cu excepția modificării de traseu. La tunel, compania Zublin pregătește portalul pe care va intra TBM-ul (tunnel boring machine).
Dacă în 2025 se vor rezolva mare parte dintre problemele birocratice, iar lucrările vor continua conform planului, s-ar putea ca autostrada să fie deschisă la finalul anului 2029.
Acesta ar fi cel mai optimist scenariu. Însă, există și riscuri de întârzieri suplimentare, care ar putea împinge deschiderea circulației în 2030, datorită blocajelor birocratice, sincopele tehnice și alunecărilor de teren.
Imagini nemaivazute cu autostrada din creierii munților. Când se deschide.