
Un vis aproape de realitate? Vestea momentului despre cea mai așteptată autostradă.
Anunț de interes despre Autostrada Transilvania
Asociația Pro Infrastructură confirmă că deschiderea a 27 de kilometri din Autostrada A3, între Topa Mică și Poarta Sălajului, rămâne un obiectiv pentru finalul lui 2025.
Însă acest termen este condiționat de mobilizarea rapidă a constructorului UMB și de rezolvarea urgentă a birocrației din zona nodului Poarta Sălajului (Românași) și la conexiunea provizorie A3–DN1F la sud de Topa Mică.
Ce se întâmplă cu deschiderea programată la finalul lui 2025
Așa cum se menționa într-o analiză din luna martie, „dacă UMB alocă suficiente forțe și dacă autoritățile rezolvă birocrația necesară în nodul Poarta Sălajului (Românași) și la conexiunea provizorie A3–DN1F la sud de Topa Mică, atunci spre sfârșit de 2025 putem circula pe aproximativ 27 kilometri ai Autostrăzii A3 între aceste două localități.”
O nouă vizită pe șantiere arată că termenul nu este pierdut, dar progresul real depinde de acțiuni rapide.
Între Topa Mică și Zimbor, mobilizarea este redusă, cu doar câteva echipe de muncitori.
Este nevoie urgentă de forță de muncă suplimentară pentru a recupera întârzierile.
În schimb, pe tronsonul Zimbor–Poarta Sălajului, lucrările avansează mai bine.
UMB pare decis să finalizeze această bucată până la sfârșitul anului, dar mai sunt pași birocratici de parcurs, în special obținerea autorizației pentru nodul Românași.
În ce stadiu se află lucrările astăzi, 14 aprilie
Situația actuală, pe scurt:
- finalul lui 2025 este încă un termen posibil pentru deschiderea a 27 km de autostradă
- UMB trebuie să accelereze mobilizarea între Topa Mică și Zimbor
- nodul Românași nu are încă autorizație de construire
- se anunță asfaltări în zonele mai avansate, dar multe sunt pe segmentul Nădășelu–Topa Mică
- tronsonul Nădășelu–Topa Mică ar putea rămâne neutilizabil în lipsa viaductelor executate de Ozaltin, care nu au început
Deși constructorul pare decis să închidă măcar o parte dintre lucrări în 2025, proiectul suferă de întârzieri mari, în ciuda unui debut energic în 2021.
Cu contracte semnate încă din 2020, inaugurarea parțială la sfârșitul lui 2025 ar însemna, de fapt, doar o recuperare modestă a unui calendar deja depășit.
Autoritățile și antreprenorul trebuie să se miște rapid, altfel cei 27 de kilometri riscă să rămână doar pe hârtie.
Un vis aproape de realitate? Vestea momentului despre cea mai așteptată autostradă.