
Suntem la 160 de metri distanță de un vis în România. Când va avea loc inaugurarea.
Suntem la 160 de metri distanță de un vis: primul tunel de autostradă din România. Atât a mai rămas de excavat din Galeria Daniela, aflată în Argeș, pe secțiunea 4 a autostrăzii Sibiu – Pitești.
Tunelul pereche, Alina, avansează și el, astfel că, în 2026, am putea circula cu viteză pe sub Dealul Momaia. Specialiștii spun că aceasta este cea mai complexă lucrare de infrastructură rutieră din țara noastră și că lucrările nu sunt lipsite de emoții, informează stirileprotv.ro.
„Săpăm în argilă, e nisip, a fost multă provocare”
Cele două tuneluri paralele, lungi de 1,3 km, se află pe bucata de autostradă cuprinsă între Tigveni și Curtea de Argeș și străpung Dealul Momaia. Daniela este galeria destinată mașinilor care vor circula dinspre Sibiu spre Pitești, iar Alina este tunelul pentru celălalt sens de mers.
Daniela este cea mai aproape de final. Deși au avut de săpat într-un sol instabil, constructorii mai au doar 160 de metri până când vor sfredeli complet dealul.
Fernando Lopes, manager de proiect: „Toată lumea zice că săpăm în stâncă. Nu săpăm în stâncă, săpăm în argilă, e nisip, a fost multă provocare.”
În echipă, specialiști din 14 țări
Constructorii speră că, în aprilie, Daniela va fi gata cu excavările. Urmează însă alte lucrări de amenajare și infrastructură interioară.
Ruben Mohrs, inginer din Germania: „Aici am terminat deja cu excavările, ceea ce vedeți acum este munca pentru stratul final al tunelului, numit căptușeală. Și, în acest moment, turnăm beton, în fiecare zi 12 metri și jumătate, pe măsură ce tunelul înaintează.”
La Galeria Alina au mai rămas de excavat 240 de metri, care, estimează constructorii, ar putea fi gata în luna mai. Lucrările au reprezentat o adevărată provocare pentru echipa internațională, formată din specialiști din 14 țări.
Iura Stegic, inginer din Croația: „Proiectul este foarte solicitant, din cauza condițiilor geologice. Să sapi tuneluri nu e un lucru ușor. Aș zice că… să treci prin straturi cu structură geologică slabă a fost cel mai greu.”
Conform contractului, prin Tunelurile Daniela și Alina ar trebui să putem circula în februarie 2027. Constructorii sunt, însă, optimiști și cred că termenul ar putea fi devansat pentru finele lui 2026.
Multașteptata autostradă prinde contur
Autostrada Sibiu-Pitești începe să prindă contur. Până la vară, ar putea fi gata încă 14 kilometri din șoseaua de mare viteză, între Băiculești și Curtea de Argeș.
Așadar, o nouă inaugurare ar putea avea loc în 2026, când vor fi gata cei 10 kilometri dintre Curtea de Argeș și Tigveni. Până când vom circula, însă, pe întreaga șosea va mai dura ani buni, arată digi24.ro.
Pe secțiunile de munte, unde trebuie construite 8 tuneluri, lucrările efective nu au început, ba – mai mult – nici proiectarea nu este pe alocuri gata, deși suntem la 3 ani de la semnarea contractelor. Șefii de la Drumuri speră că întârzierile din etapa de proiectare să fie recuperate odată cu demararea în forță a lucrărilor.
„Proiectul s-a scumpit cu 35%”
După ce, în decembrie 2024, șoferii au primit „undă verde” pentru a circula cu 130 km/h între Bascov și Băiculești, șefii de la Drumuri se așteaptă ca, până la vară, să fie gata și restul de 14 kilometri de autostradă, până la Curtea de Argeș. Constructorul italian are în șantier 175 de utilaje și circa o mie de muncitori.
Alin Șerbănescu – purtătorul de cuvânt al CNAIR: „Estimăm că undeva, în iunie-iulie, se va deschide circulația. Mai au de finalizat anumite structuri, poduri, pasaje, mai au de completat terasamente, mai au de asfaltat.
La cei 10 kilometri de la Curtea de Argeș la Tigveni lucrează de zor un constructor din Austria, care ar trebui să termine în primăvară săpăturile la cele două galerii ale primului tunel forat de pe o autostradă din România. Fiecare are o lungime de peste 1,3 kilometri.
Pe lângă tunel, austriecii mai au de construit și peste 2 kilometri și jumătate de poduri și pasaje. Peste 500 de milioane de euro costă realizarea celor 10 kilometri de șosea rapidă, care ar trebui să fie gata în 2027, dar care, cel mai probabil, vor fi dați în circulație undeva spre finalul anului viitor. De la începerea lucrărilor și până acum, proiectul s-a scumpit cu 35%.
Cel mai greu de construit vor fi cei 69 de kilometri dintre Tigveni și Boița, care traversează munții și unde lucrările nu au început, iar autorizațiile de construire emise sunt doar pentru porțiuni mici. De exemplu, între Tigveni și Cornetu, autorizație de construire au doar 12 din cei 37 de kilometri”.
„Turcii sunt în urmă”
Alin Șerbănescu – purtătorul de cuvânt al CNAIR: „Fac lucrări pregătitoare pentru începerea efectivă a lucrărilor și, foarte important, lucrează la consolidarea drumurilor de pe traseu și a podețelor de pe traseu, pe unde vor veni TBM-urile. Adică acele utilaje pe care constructorul italian le va folosi la săparea tunelului Poiana, cel mai mare de pe autostrada Sibiu-Pitești, cu o lungime de 1,7 kilometri.
Nici turcii, care vor realiza cei 31 de kilometri dintre Cornetu și Boița, nu sunt mai avansați. Sunt chiar mai în urmă. Nu au proiectul tehnic gata. Abia au terminat investigațiile solului. Autorizație de construire au doar pe 1-2 kilometri lângă Boița. În plus, au demarat lucrările premergătoare la tunelul Robești, unul din cele 7 pe care le au de realizat.
Cei aproape 70 de kilometri dintre Tigveni – Cornetu și Boița ar trebui să fie gata în 2027-2028 și vor costa circa 2 miliarde de euro. Greu de crezut că acest termen va fi respectat”
Ionuț Ciurea – directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura: „Italienii ar putea să se încadreze în 5-6 ani. În termen optimist spre foarte optimist, 2029, a doua parte, 2030. Iar turcii, prin comparație – pe un lot chiar mai greu, cu mai multe structuri mai dificile, mai greu accesul, că e în plin defileu – nu văd cum ar putea, înainte de 2030, să finalizeze. Nu văd cum.
„Acordăm extensie de timp”
Reprezentanții Companiei de Drumuri sunt, însă, optimiști.
Alin Șerbănescu – purtătorul de cuvânt al CNAIR: „În cazul în care un constructor justificat cere extensii de timp, noi acordăm această extensie de timp care este prevăzută în contract. Pot să apară situații neprevăzute în momentul în care se forează. Cum pot să apară situații și la consolidări; pot să apară alunecări de planuri de teren. Dacă apar întârzieri, vor încerca să recupereze în perioada de execuție.
Autostrada Sibiu-Pitești va avea în total 122 de kilometri. Pe 13 kilometri, între Sibiu și Boița, se circulă de la finalul lui 2022.
Suntem la 160 de metri distanță de un vis în România. Când va avea loc inaugurarea.
2 Comentarii
Anonim
Da…”impresionant ” , dar să nu uităm, că Grecia au construit tuneluri de 10 km…pe autostrăzi..!
Anonim
Pe cind un tunel între baia nare și Sighet?